• knyttet2006

Är jag gnällig eller har jag rätt?

Vi har 2 barn. En på 5 år och en på 6 månader och nu är min man arg på mig för att han tycker att jag gnäller. Jag är mamma ledig och min man jobbar kväll tills två på naten men är oftast hemma vid 11-tiden. Jag låter honom socva tills ca 10 på dagarna. När han jobbar hjälper han inte till hemma alls. Jag måste be honom plocka undan efter sig eller "passa" bebisen. Han gör aldrig gröt till honom, har aldrig badat honom eller tagit hand om honom utan att man bett honom ta hand om honom om jag måste tex duscha. Nu har han semester och har fortfarande inte på 6 månade haft honom en enda natt eller gått upp på morgonen för att ta hand om honom. Är det så för alla? Jag har inte sovit 3 timmar i sträck på 6 månader och börjar bli trött. Förstår att jag ska sköta allt när han jobbar men nu har han haft semester i 3 veckor och inte en enda gång erbjudit sig att ta sonen på morgonen. Han sover tom i annat rum för att vi inte ska störa honom på natten. Han snyter inte heller sonen som är megaförkyld nu med näsfrida för det är äckligt, vill inte klippa hans nagler ifall han skulle "missa", vill inte mata honom för då äter han så dåigt mm. Han tycker vår son är "mammig". KOnstigt!!! Han ksnart"änner ju knappt pappa. Min man vill hellre vara med 5-åringen för det är roligare. 
    Jag har inte varit själv ´mer än 1 timme på 6 månader. Hur har ni andra det? Duschar jag står min man utanför dörren och säger "hon kommer snart" till sonen hela tiden och då får jag dåligt samvete. Nu börjar jag bli förbannad. Vad tycker ni?   

• Svar på tråden Är jag gnällig eller har jag rätt?
  • MalinEddie

Det har inte varit så för oss. Vi tog båda ansvar för hushåll och barn när vi båda var hemma. Jag tycker inte du överdriver.

• Girlinthecity

Hur var det med ert första barn? Antingen så är han ett stort ego, eller livrädd för att göra fel. I vilket fall som heslt måste ni hjälpas åt, föräldraskap är man ju två om. Åk bort ensam en helg, då måste han ta hand om sin familj. Lycka till!  

• aaaaaaaaaa

tl;dr

Prova att dela upp texten i avsnitt, så man orkar läsa.

• knyttet2006

Tack. jag var ensam med "vårt första" barn. Han är inte biologisk pappa och vi träffades när min son var 10 månader men han har blivit hans riktiga pappa och umgås ej med sin biologiska idag. Idag tar han lika stort ansvar för vår 5-åring som jag men kanske inte när han vat lite yngre. Jag tyckte det var tufft att vara ensamstående med min äldsta son i 10 månader och hade kanske förväntat mig att det skulle bli lättare när vi var 2 men nu är det nästan jobbigare. Nu måste jag städa undan efter min man med. Trött på att behöva fråga honom om han "vill "hjälpa till.

Ville mesta höra med andra. Efftersom han jobbar och jag är mammaledig känner jag mig lite dum att be honom göra saker i hushållet  

• Girlinthecity
    knyttet2006 skrev 2011-09-14 18:18:38 följande:
    Tack. jag var ensam med "vårt första" barn. Han är inte biologisk pappa och vi träffades när min son var 10 månader men han har blivit hans riktiga pappa och umgås ej med sin biologiska idag. Idag tar han lika stort ansvar för vår 5-åring som jag men kanske inte när han vat lite yngre. Jag tyckte det var tufft att vara ensamstående med min äldsta son i 10 månader och hade kanske förväntat mig att det skulle bli lättare när vi var 2 men nu är det nästan jobbigare. Nu måste jag städa undan efter min man med. Trött på att behöva fråga honom om han "vill "hjälpa till.

Ville mesta höra med andra. Efftersom han jobbar och jag är mammaledig känner jag mig lite dum att be honom göra saker i hushållet  
    När han jobbar så jobbar han, men när han är hemma, så delar ni på ansvaret.

varför måste du städa uopp efter honom, Lämna det tills han gör det. 
  • Taitas

Våran yngsta var väldigt mammig förut men min sambo har inte hållt på så ändå, han har självklart velat ha en relation till henne och inte skyllt ifrån sig att hon är så mammig.

Jag tycker det där är förjäkla dålig stil och det är dags för honom att knyta an till sitt barn!
    Bli förbannad, det är orättvist det där.

• Tinnys

Självklart hade vi inte så, hade aldrig accepterat det. Vi delade varannan natt redan från börjen. Han jobbade ja, men jag skulle ta hand om alla barnen på dagarn så nog behövde båda få sova.

• knyttet2006
    Girlinthecity skrev 2011-09-14 18:19:53 följande:
    När han jobbar så jobbar han, men när han är hemma, så delar ni på ansvaret.

varför måste du städa uopp efter honom, Lämna det tills han gör det. 

har försökt-lämnat disk och kläder på golvet, han säger att han ska ta det sen men det blir aldrig av och jag måste leva i röran.
  • knyttet2006

Tack för svar-jag känner att jag har rätt att bli arg, är jättetrött! Tar nog  och åker bort en dag och stänger mobilen

• little mommy

Du har rätt att bli arg du lever med en mansgris...

mitt ex var så när vi fick våran dotter för 6 år sen. jag gjorde ALLT
    fick ingen sovmorgon under fyra år då lillan var liten. kan tillägga hon sov inte hela nätter förns hon var 4 år. och då tröttna jag och skilde mig

idag har jag en ny sambo och en till liten tjej på 7 månader. sambon hjälper till nästa ALLA nätter fast han jobbar. nån enstaka gång han sover för att vila ut.
    jag ger han sovmorgon ibland på helgen, då ger han mig sovmorgon dagen efter.
    han byter nästan alla blöjor på helgen och efter jobbet. samt ger mat och leker med stora barnet.
    han tvättar, jag lagar mat, och städar gör vi båda.

gemensamt ansvar för barnen!

Du är ingen dörrmatta, eller städtant eller nanny eller hemtjänst eller kock.
    Du är hans sambo likställd.
    Ditt jobb hemma är lika viktigt som hans jobb, kanske till och med mer krävande! 

• Alexi

Alltså, jag har tagit samtliga nätter med vår bebis eftersom jag ammar. Jag sover med bebisen i ett rum, maken i vårt sovrum. Dit kommer storasyster in varje natt också men hon sover hela nätterna (byter alltså bara säng mitt i). Maken sover alltså hela natten men eftersom han gör det medan jag vaknar x antal gånger per natt sen tio månader tillbaka när sonen föddes går maken alltid upp med vår dotter på morgonen och har jag en extra dålig natt skickar jag ut bebisen till dem också när de går upp så jag kan sova 1-2 timmar till ostört. Detta är självklart för oss båda. Sovmorgon kommer min man få nästa gång när vår son också sover ordentligt på nätterna...

• Iryelle

Dåligt. Du är ju aldrig ledig. Han borde väl hjälpa till även när han jobbar?! Men du verkar inte vara den första som hamnat i den situationen. Jag hade aldrig gått med på det.

• sanna123

Kommunikation är lika viktigt som själva kärleken. Tror inte din man förstår hur jobbigt du faktiskt har det .
    Lycka till 

Min hemsida: sannastarot.se
Svar på tråden Är jag gnällig eller har jag rätt?