• Hästtjejen78

Bakåtvänd stol i ford mondeo?

Idag var vi och provade en bakåtvänd stol åt sonen då han i princip har vuxit ur babyskyddet. Vi provade en Britax Hi-Way som sonen satt bra i i butiken. När den kom i bilen blev det pannkaka. Sätet i bilen (han måste åka bak pga airbag fram) sluttar så mycket att vi fick länga ut "bygeln" fram i maxläge för att han inte skulle sitta framåtlutad. I det läget satt han helt rakt upp och det såg inte alls bekvämt ut.... Lite lutning bakåt vill ju alla ha.
    Vi provade iofs inte stolen i mitten på bilen. Det kanske vi ska göra och se om det blir bättre.

Men iaf, jag undrar, ni som har en Mondeo av årsmodell typ 02-07, vad har ni för bakåtvänd bilstol?
    Jag sätter mitt lilla hopp till att Hi-Way'en kan fungera i mitten bak. Det är ju ett rätt bra pris på den. Det viktigaste är dock att vi hittar en stol som sonen sitter bra i och som fungerar i bilen.

Älskade lilla Jasper född 110131
  • Svar på tråden Bakåtvänd stol i ford mondeo?
  • Ninni68

Vi har en Mondeo -01 och köpte först en Maxi-Cosi Mobi till baksätet. Den satt bra men har en pinne som sticker ut nedtill som man fick rätt in i höften om man satt på mittplatsen, så vi sålde stolen eftersom vi ville kunna ha två vuxna bak. Köpte en Be Safe som vi fick utprovad på en mässa, han la en filt under för att den skulle funka på det sluttande sätet, och lutade stolen på max. Det funkade tills sonen blev lite större, då föll hans huvud fram när han somnade. Dessutom insåg vi att den bara var godkänd upp till 18 kg, något Be Safes försäljare glömde säga till oss. Och när man har en ettåring inser man inte riktigt att barnet kommer att väga mer än 18 kg innan det är dags att byta till bältesstol. Så vi köpte en Britax Hiway och satte fram. Och några dagar senare köpte vi en till lillasyster eftersom den är mycket smidigare. Har funkat jättebra, men vi har kil förstås. Storebror satt i framsätet i sin tills han var knappt 4,5, lillasyster sitter bak och är knappt 2,5, än har hon inte börjat hänga fram med huvudet i alla fall. Och det är inga problem med utrymmet, nu sitter storebror oftast bak och det är gott om plats för en vuxen att sitta framför lillasyster.

• Thezzizen

vi har en mondeo 09. har två stycken hiway bak i den, bredvid varandra så en vuxen också kan sitta bak. Använder kil till båda stolarna och barnen (4 o 2 år) sitter kanon. Den bästa stolen som finns är det!

*Lovisa 071006* *Noel 090501*
  • Hästtjejen78
    Thezzizen skrev 2011-09-16 11:32:06 följande:
    vi har en mondeo 09. har två stycken hiway bak i den, bredvid varandra så en vuxen också kan sitta bak. Använder kil till båda stolarna och barnen (4 o 2 år) sitter kanon. Den bästa stolen som finns är det!
    Det är ju bra märkligt att försäljaren som hjälpte oss inte nämnde något om någon kil!
    Lantani skrev 2011-09-16 09:23:20 följande:
    www.blocket.se/kalmar/Bilbarnstol__Britax_360...

där ser du kilen som ligger vid sidan.
    Tack!

Nu ska jag slänga i mig lite mat innan vi åker iväg, sen ser vi vad det blir. Åker nog inte till det ställe där vi var igår....
  • Joico

Jag tycker ni ska prova Hi-way igen! Och tar dom inte fram nån kil så fråga om den.

• Hästtjejen78
    Joico skrev 2011-09-16 11:52:19 följande:
    Jag tycker ni ska prova Hi-way igen! Och tar dom inte fram nån kil så fråga om den.
    Det ska vi absolut göra, men jag åker nog till babyproffsen här i stan istället....
  • Hästtjejen78

Tack för alla svar!

Nu sitter det en Britax Hi-Way II monterad i mitten, med kil. Den sitter jättebra och sonen sitter jättebra i den! Det är lite meckigt när han ska i och ur stolen bara, men det är väl en träningssak antar jag.
    Jag hade dessutom tur som valde att åka till babyproffsen istället för de hade rabatt på just den stolen.

Återigen, tack alla!

• Mymemlan
    Hästtjejen78 skrev 2011-09-16 08:30:27 följande:
    Konstigt! Vi har ST-paket på vår så de bör vara rätt lika bilarna. Det fanns inte en chans att få ens det minsta lutning på stolen. Men vi kanske gjorde fel?
    Lantani skrev 2011-09-15 21:51:05 följande:
    Den finns en kil i frigolit, som är ett tillbehör till hi-way. I vår skoda octavia är vi tvungna att ha den, annars blir stolen iprincip framåtlutad.
    Det låter hoppfullt!Min uppfattning är att focusens baksäten inte alls är jämförbara med mondeons. I mina föräldrars focus -05 kunde jag inte sitta bak alls. Jag fick sitta med huvudet lätt framåtlutat pga lutningen på ryggstödet och utformningen av nackstödet, även skålningen av sätet är annorlunda. När vi provkörde mondeon åkte jag flera mil bak bara för att kontrollera så att jag satt bra där.
    cicci85 skrev 2011-09-16 07:33:37 följande:
    I pappas mondeo, en -04:a tror jag, så sitter Britax Multi-tech väldigt bra!
    Kanske ska prova en sådan också, även om vi med största sannolikhet inte använder den som framåtvänd stol sen pga dess tyngd. Babyproffsen har ju erbjudande på dom nu....
    Men vad konstigt, jag sitter jättebra bak i våran focus från 05, det är trendpaketet om det skulle spela någon roll.. :)
  • Finesse
    Hästtjejen78 skrev 2011-09-16 14:11:29 följande:
    Tack för alla svar!

Nu sitter det en Britax Hi-Way II monterad i mitten, med kil. Den sitter jättebra och sonen sitter jättebra i den! Det är lite meckigt när han ska i och ur stolen bara, men det är väl en träningssak antar jag.
    Jag hade dessutom tur som valde att åka till babyproffsen istället för de hade rabatt på just den stolen.

Återigen, tack alla!
    Nja det kommer vara meckigt tills dom kan klättra in själv typ Har en 6 månaders som suttit i mitten bak i 1½ månad å det är ett bök.. men vi rymmer inte stolen på sidan för där sitter redan dottern..
    Ebba 071228, Hampus 110225
  • Hästtjejen78
    Mymemlan skrev 2011-09-16 16:14:21 följande:
    och flexifuel om det spelar roll.
    Att det är en flexifuel är nog det som spelar störst roll....
  • Mymemlan
    Hästtjejen78 skrev 2011-09-16 16:59:16 följande:
    Att det är en flexifuel är nog det som spelar störst roll....
    jag är kass på bilar, så jaa man vet aldrig, dom kanske gör om dom ;P
Svar på tråden Bakåtvänd stol i ford mondeo?