• Anonym (ledsen förälder)

Blyg och känslig dotter

Jag är osäker på vem som har problem egentligen, om det är jag eller min dotter, men jag skulle vilja ha hjälp med att hantera den nya situationen vi befinner oss i.

Min dotter har börjat i förskoleklass och lämnat dagis bakom sig. Hon har fått en dålig början. På dagis var hon en populär lekkamrat bland alla barn, både flickor och pojkar, och fick mycket kärlek från personalen. I sin nya förskoleklass har hon inte fått någon ny kamrat, utan leker bara med de två barnen som kommer från samma dagis. Ingen av dessa är egentligen hennes förstahandsval och den ena har dessutom en annan kamrat som hon alltid är tillsammans med. 

Min dotter leker alltså inte längre, som hon gjorde förut. När man hämtar henne sitter hon antingen ensam och ritar eller lyssnar på saga hos en personal, eller tittar på andra barn som leker eller spelar spel - själv är hon aldrig med. Jag upplever det som att hon har tagit på sig eller fått en helt annan roll än den hon hade i sitt gamla sammanhang, och hon trivs inte i rollen. Vad som har hänt är väl att hon har gått från socialt ganska hög status, till lägsta tänkbara, precis i en ålder då sådant kanske börjar bli viktigt. 

Till saken hör att hon är extremt känslig och ganska blyg. Flera veckor efter att någonting har hänt kan det krypa fram att några okända barn har tilltalat henne på ett bryskt sätt, eller knuffat henne, och hon har tagit väldigt illa vid sig. Det är knappt så att hon törs prata med de andra barnen, eftersom hon inte känner dem. Idag berättade hon att hon hade ställt en fråga till en flicka, som inte hade svarat utan klämt ihop hennes kinder istället - det är oklart om det var hårt och ovänligt eller bara en lekfull beröring, men min dotter tog illa vid sig och gick och satte sig i en soffa istället för att fortsätta prata. Själv säger hon att hon tyckte att den andra flickan kanske verkade arg, men hon vet ju egentligen inte, eftersom hon lämnade situationen. 

En del av mig vill bara att hon ska få lite mer skinn på näsan, hårdare hud, lite jävlar anamma och bli tuffare, och lära sig att barn gör såna saker som att tränga sig och knuffas. Å andra sidan tänker jag, att är det inte upp till de vuxna att se att en del barn far illa av att andra knuffas? Barnen ska väl också lära sig att bete sig bra mot varandra? 

Så känsligheten är det ena problemet. Det andra problemet är blygheten, som såklart hänger ihop med känsligheten. Eftersom hon hela tiden stöter på svårigheter verkar det som om hon inte törs ta kontakt med de andra barnen. Trots blygheten - som aldrig tidigare har verkat så förlamande - har jag alltid förstått henne som en väldigt social och pratglad människa, som har mycket att säga och mycket att erbjuda andra människor i form av fantasi och roliga lekar. Nu får hon ingen chans - och tar ingen chans - att låta de andra se den sidan av henne. Enligt fröknarna blir hon tillfrågad om att t ex vara med då andra spelar spel, men hon vill inte. Hon vägrar också delta i en del aktiviteter, som idrott.

Med lite tur kommer det väl att ge med sig då hon har iakttagit de andra tillräckligt länge för att känna sig trygg att ge sig in i leken. Å andra sidan kan det ju också bli tvärtom, att det till slut har gått så lång tid att det verkar omöjligt för henne att förändra sin situation - att hon får så dålig självbild att hon frivilligt håller sig undan, då hon inte tror att någon kan vilja leka med henne. Jag har också farhågan att de andra barnen ska tycka att hon beter sig underligt då hon hela tiden drar sig undan eller reagerar alltför starkt på saker som säkert framstår som bagateller för de flesta, och att hon därför riskerar att bli stigmatiserad. 

Vad kan jag göra för att hjälpa henne, och hur kan jag tänka för att själv hantera situationen? Det är svårt att se henne så förändrad. 

• Svar på tråden Blyg och känslig dotter
  • barnpsykologen margit

Hej!
    Din dotter har just tagit steget från den relativt trygga och framförallt invanda dagismiljön till att "bli stor" och börja förskoleklass.
    Du beskriver henne som blyg och känslig, men också som social och pratglad och att hon fått en fin start på sin tillvaro utanför familjen med ett välfungerande dagis.
    Du undrar till att börja med också om det är du eller hon som äger problemet.
    På ditt sätt att beskriva situationen låter det som om du kanske också är en känslig person som inte står på dig så mycket.
    Jag tror att din dotter befinner sig i ett övergångsskede där kraven på hennes sociala förmåga och tillit till sig själv ställs på prov i högre grad än tidigare. Hon reagerar genom att backa, känna efter och söka stöd hos dig. Om du då blir osäker och tycker att hon behandlas illa så är risken större att hon stannar kvar i det här väldigt försiktiga beteendet som ju inte är så positivt för hennes självkänsla.
    Det du kan göra för att hjälpa henne är att stötta hennes framsteg mot större och större självständighet snarare än att fundera så mycket över hennes tillkortakommanden.  Prata om det som hon lyckas med och gör bra och som är roligt. Hon behöver träna på att ge sig in i nya sammanhang, men i lagom stora steg och med stöd från vuxna. Därför tror jag att det vore bra om du pratade med personalen i förskolan och bad dem hjälpa till på allvar med att få in henne i lekarna. På samma sätt kan du kanske anmäla henne till någon extra grupp med aktiviteter av något slag som hon gillar så att hon får träna i många sammanhang. 
    Försök att släppa din oro för detta helt normala, men jobbiga steg i utvecklingen, så kommer hon säkert också att bli mindre känslig och ta för sig mer.
    Med vänlig hälsning,
    Margit Ekenbark 

• Anonym (ledsen förälder)

Tack för ditt insiktsfulla svar! Jag ska ta dina råd på allvar, vi har redan tidigare diskuterat hemma att fokusera på det som är roligt och det hon gör bra, och peppa henne självförtroende genom att göra saker på fritiden som hon är bra på. Att anmäla henne till någon gruppaktivitet är också en bra idé, även om jag tror att det kan vara svårt att hitta någonting som är tillräckligt motiverande för att hon ska vilja möta ännu fler okända barn. Kanske då det har gått en tid och klasskamraterna har blivit mindre främmande för henne.

Svar på tråden Blyg och känslig dotter