• Pssst

Vilka regler har ni hemma? Barn mellan 2 och 7 ca

I bland känns det som att vi är hårda härhemma med våra barn men reglerna vi har fungerar bra.

Vilka regler har ni hemma?

Vårt Pyre 5/7 - 08 och vår Böna 15/8 -09
  • Svar på tråden Vilka regler har ni hemma? Barn mellan 2 och 7 ca
  • Sjejn

Vi har nog väldigt få fasta regler hos oss, förutom att slåss eller på annat sätt göra illa varandra eller säga elaka saker till varandra. Ha sönder saker med mening får man heller inte. Och det är total nolltolerans på att vara elak mot våra husdjur.

Annars är det absolut fritt fram att springa, hoppa i soffa och säng och leka högljudda lekar. Säger vi vuxna nej och stopp av någon anledning då får man hitta på annat att leka. Inte krångligare än så. Vid matbordet har vi väldigt få regler vad jag kan komma på... Likaså har vi sällan haft väldigt fasta rutiner för sömn och mat och sådant, utan tagit saker och ting som de kommer.

Men jag tror nog att de flesta regler vi har handlar mer om hur man uppför sig mot varandra (typ om någon blir ledsen av en lek så är det ingen bra lek utan alla ska ha kul om man ska leka tillsammans) och mindre om formsaker. Och som sagt, våra regler är väldigt föränderliga, jag ser ingen anledning till att ha en massa saker huggna i sten utan olika situationer som uppkommer kräver olika förhållningssätt.

Vi har tre barn på 6, 4 och 2 år och småsyskon på väg. Vi har glada, snälla och mycket omtänksamma barn vilket är viktigare för mig än om de säger tack efter maten eller inte.

• Dessiree

Vi är en lite annorlunda familj som består av mamma, pappa, dotter och pappans två småbröder som är familjehemsplacerade hos oss. Vi är ganska unga 24 och 25 år. Barnen är 3,6, & 8 år.

Pojkarna har bott hos oss i ett år snart och då vi inte varit vana av varken barn i den åldern eller att vara 5 i familjen har vi ganska många regler om man jämför med vad ni andra som skrivit här har. Dels har vi väldigt många konflikter här hemma p.g.a. familjesituatuationen (pojkarnas mor är bortgången och pappan missbrukare) och då har vi fått prova oss fram till hur vi bäst löser konflikter utan att göra dem värre.

Många kanske tycker att det är många regler och att vissa inte passar men för oss i vår familj gör de det, så jag ber om att inte bli påhoppad för det. Men tips tar jag gärna emot :)

* Man klär på sig på morgonen och lägger rätt täcket (våra barn är som tornados när de sover)
    *Vi äter alla måltider tillsammans vid bordet. Då ska man sitta i lugn och ro (samma regler som dagis)
    * Man städar undan när man lekt med något eller så plockar man rätt på allt från dagen före läggdags.
    * Inte springa inne, inte slåss och inga fula ord.
    * Man får inte luras eller ljuga (sanningen är något vi uppmuntrar och berömmer väldigt mycket)
    * Inga lek kompisar efter klockan 17 då är det familjetid
    * Godis och dricka på helgerna
    *Borsta tänder morgon och kväll, alltid tvätta händer efter toabesök och före man äter.
    * Tv-spel och data-spel max 30 minuter /dag
    *Veckopeng på lördag när alla i familjen hjälps åt att städa hemma (olika mycket beroende på ålder, äldsta grabben städar sitt rum och brukar vilja hjälpa till med mer, mellan grabben städar sitt rum och lilltjejen städar så mycket hon kan på sitt rum)
    *En gång i veckan har vi familjemys då tv, dator och liknande ska vara helt avstängt och vi spelar spel eller så.
    * Om man då säger fula ord, slåss eller ljuger får man ett straff som är anpassat till det man gjort och hur allvarligt det är. Det värsta straffet har varit spelförbud och kompisförbud i 3 dagar. (detta då äldsta grabben skrikit VÄLDIGT fula saker till alla i familjen, slagits, ljugit, stulit från en kompis och hotat lilltjejen allvarligt!)
    * Om man är arg, ledsen eller vill vara ifred är det egna rummet "fristad" då får ingen annan komma in, även vi vuxna.

Som sagt är det ganska många regler med de har behövts här hemma. Men tyvärr hjälper det inte alltid. Men man gör så gott man kan! :)

• älskarlivet81

Vet inte om vi har så många regler faktiskt.. Det kommer väl efter hand.. En som inte är aktuell men som kanske blir det är att våra barn inte kommer få hoppa i vår säng. Sen får vår dotter inte heller springa i soffan.

• MatildaMin
    DessireeP skrev 2012-03-01 19:06:36 följande:
    Vi är en lite annorlunda familj som består av mamma, pappa, dotter och pappans två småbröder som är familjehemsplacerade hos oss. Vi är ganska unga 24 och 25 år. Barnen är 3,6, & 8 år.

Pojkarna har bott hos oss i ett år snart och då vi inte varit vana av varken barn i den åldern eller att vara 5 i familjen har vi ganska många regler om man jämför med vad ni andra som skrivit här har. Dels har vi väldigt många konflikter här hemma p.g.a. familjesituatuationen (pojkarnas mor är bortgången och pappan missbrukare) och då har vi fått prova oss fram till hur vi bäst löser konflikter utan att göra dem värre.

Många kanske tycker att det är många regler och att vissa inte passar men för oss i vår familj gör de det, så jag ber om att inte bli påhoppad för det. Men tips tar jag gärna emot :)

* Man klär på sig på morgonen och lägger rätt täcket (våra barn är som tornados när de sover)
    *Vi äter alla måltider tillsammans vid bordet. Då ska man sitta i lugn och ro (samma regler som dagis)
    * Man städar undan när man lekt med något eller så plockar man rätt på allt från dagen före läggdags.
    * Inte springa inne, inte slåss och inga fula ord.
    * Man får inte luras eller ljuga (sanningen är något vi uppmuntrar och berömmer väldigt mycket)
    * Inga lek kompisar efter klockan 17 då är det familjetid
    * Godis och dricka på helgerna
    *Borsta tänder morgon och kväll, alltid tvätta händer efter toabesök och före man äter.
    * Tv-spel och data-spel max 30 minuter /dag
    *Veckopeng på lördag när alla i familjen hjälps åt att städa hemma (olika mycket beroende på ålder, äldsta grabben städar sitt rum och brukar vilja hjälpa till med mer, mellan grabben städar sitt rum och lilltjejen städar så mycket hon kan på sitt rum)
    *En gång i veckan har vi familjemys då tv, dator och liknande ska vara helt avstängt och vi spelar spel eller så.
    * Om man då säger fula ord, slåss eller ljuger får man ett straff som är anpassat till det man gjort och hur allvarligt det är. Det värsta straffet har varit spelförbud och kompisförbud i 3 dagar. (detta då äldsta grabben skrikit VÄLDIGT fula saker till alla i familjen, slagits, ljugit, stulit från en kompis och hotat lilltjejen allvarligt!)
    * Om man är arg, ledsen eller vill vara ifred är det egna rummet "fristad" då får ingen annan komma in, även vi vuxna.

Som sagt är det ganska många regler med de har behövts här hemma. Men tyvärr hjälper det inte alltid. Men man gör så gott man kan! :)
    helt sant, man gör så gott man kan och alla familjesituationer ser olika ut - mao olika behov av struktur. blir varm i hjärtat när jag läser att ni trots att ni är så unga tar ansvar för hans två syskon. 
  • MatildaMin

vi har för övrigt inga regler alls. förutom att inte slåss. annars är det väl som andra redan nämnt bara allmänt folkvett men inga regler skrivna i sten. 

• Machapuchare
    La Lola skrev 2011-09-16 14:24:44 följande:
    Här hoppas det i både soffa o säng.
    Soffhoppande slutade vi med sedan de hoppat sönder den gamla soffan och vi nu köpt en ny...

Har inte några uttalade regler hemma. Som någon annan skrev kör vi mest med ömsesidig respekt. Har samma "regler" för barn och vuxna och ingenting som är ristat i sten (utom att man skall behandla varandra med respekt).
  • Machapuchare
    Pssst skrev 2011-09-16 14:33:45 följande:
    Jaa du...det kan man undra...Har haft kompisars barn här som inte verkar ha regler alls hemma.

Man får inte hoppa runt i soffan för då kan man studsa av och slå i soffbordet.
    Inte springa inne.
    Men det är väl bara att berätta för kompisarna att "här hemma hos oss vill ni inte att ni hoppar i soffan". Barn brukar inte ha svårigheter med att det är olika saker som gäller i olika hus. Hos mormor bygger barnen om soffan till en koja men inte hos farmor och farfar. Men an måste förstås berätta för dem vad som gäller, de kan ju inte behöva gissa sig till det själva.
  • Machapuchare
    Pssst skrev 2011-09-19 20:25:48 följande:
    Åh, där var någon som har nästan exakt som vi har ju. Vad skönt...Vi är inte ensamma då Kan lätt tro det annars....Vissa verkar vara rädda för att sätta gränser?
    De viktigaste gränserna i vårt hem är de personliga gränserna och dem bestämmer varje person över.
  • plop

vi har enkla regler hemma för våra två barn och det funkar

1) man sitter vid mat bordet tills alla har ätit klart, tvingar aldrig våra barn att äta upp allt utan dom äter vad dom orkar.

2) man plockar bort vad man lekte med innan man tar fram fler saker

3) rummet ska vara undan plockat när vi ska läsa godnatt saga.

4) INGA SVORDOMAR inte ens för mamma och pappa utan vi använder andra ord jag tex rablar bokstäver ibland låter det som ryska ibland som gud vet vad.

5) Vi borstar deras tänder först sen får dom borsta själva 

6) godis endast på fre och lördag

7) man ska alltid säga förlåt och ge den andra en kram om man bråkat eller gjort något dumt

8) vi ger dem tre varningar om dom bråkar sen timeout  inga undantag timeout varar i 5 min för den äldsta och ca 2 min för den yngsta.

Dom här reglerna funkar för oss kanske inte för alla men för oss. Om dom är högljuda hemma hos oss spelar ingen roll bara dom har roligt. Och när dom blir äldre kommer dom få sysslor att göra hemma. Och vi har inget emot att dom hoppar i vår soffa ganska ny soffa men som sagt det här är regler som funkar för oss och passar kanske inte alla. Lite spring och liv i hemmet stör inte oss.

• Machapuchare
    plop skrev 2012-03-02 11:08:05 följande:

vi har enkla regler hemma för våra två barn och det funkar

1) man sitter vid mat bordet tills alla har ätit klart, tvingar aldrig våra barn att äta upp allt utan dom äter vad dom orkar.

2) man plockar bort vad man lekte med innan man tar fram fler saker

3) rummet ska vara undan plockat när vi ska läsa godnatt saga.

4) INGA SVORDOMAR inte ens för mamma och pappa utan vi använder andra ord jag tex rablar bokstäver ibland låter det som ryska ibland som gud vet vad.

5) Vi borstar deras tänder först sen får dom borsta själva 

6) godis endast på fre och lördag

7) man ska alltid säga förlåt och ge den andra en kram om man bråkat eller gjort något dumt

8) vi ger dem tre varningar om dom bråkar sen timeout  inga undantag timeout varar i 5 min för den äldsta och ca 2 min för den yngsta.

Vad har ni för regler för de vuxna?
  • sextiotalist
    Machapuchare skrev 2012-03-02 11:12:03 följande:
    Vad har ni för regler för de vuxna?
  • cruz

Ja, hur länge sätter ni era män/fruar/sambos i timeout? Min sambo är 42 år och har varit stygg. Nu tänkte jag ge honom en timeout. Det får väl bli 42 minuter då.

• Tygtiiger

Ingen får slåss. Man ska försöka vara trevlig mot varandra (den regeln bröt jag mot idag när jag skällde ut maken efter noter men till mitt försvar var det befogat.). Kom till matbordet när jag säger att det är mat, för det är respektlöst att bara strunta i att någon har stått och lagat den. Tacka för maten innan man går från bordet och barnen ska be om lov att gå från bordet (så att vi hinner påminna om att torka händerna och så att de väntar på ev kompisar etc). 

En klart uttalad regel som gäller för sjuåringen men inte för oss vuxna är att han ska sluta direkt om vi säger sluta, för då håller han på med något som kan vara farligt - han får ifrågasätta eller be om förklaringar efteråt men ska sluta prompt.

Andra regler specifikt för barnen? Tja, inte hoppa i badkaret för man kan slå sig, inte ligga i sängen och skrika efter vatten eller för att man kommit på något skämt för då väcker man lillebror (kom upp och prata), håll i handen om man går över gatan, balansera inte på trottoarkanten på livligt trafikerade vägar, använd cykelhjälm och bilbälte, ta medicin om jag säger att du ska det för det är helt klart ett vuxenbeslut. Kommer inte på fler.

Städa innan sängdags är mer en lös rekommendation, inte en benhård regel.     

Krupke, we've got problems of our own!
  • Tygtiiger
    cruz skrev 2012-03-03 18:28:32 följande:

Ja, hur länge sätter ni era män/fruar/sambos i timeout? Min sambo är 42 år och har varit stygg. Nu tänkte jag ge honom en timeout. Det får väl bli 42 minuter då.

Snälla, kan inte jag få en också? 37 minuter ostört, gärna inskickad på rummet också. Gud så skönt!
    Krupke, we've got problems of our own!
  • ThePointOfItAll

Det är ju väldigt olika beroende på barnens ålder, det har ju olika saker för sig...

Inga bollar inomhus, man får inte heller kasta leksaker eftersom saker kan gå sönder.
    Äldste sonen måste berätta vart han är om han är ute, svara på mobilen och vara hemma senast kl 19. Han ska hålla sig i närområdet(8 år).
    Inte hoppa i (stora)sängen eller soffan, men mellanbarnet bryr sig inte om detta alls och hoppar glatt ändå.
    Man äter det som serveras, annars får man klara sig till nästa mål(lagar mat jag vet borde funka för alla, och man kan välja bort det man inte gillar). Vi dricker bara vatten eller mjölk på vardagar. Sötsaker/chips enbart på helger.
    Man plockar undan efter sig, kläder/leksaker.
    De stora måste vara försiktiga med lillasyster.
    Senast kl 20.00 är det vuxentid och då ska småbarnen ligga i sängen, stora är uppe ibland på helgerna men då är det lugn och ro och ingen barn-tv.

Stora sonen har ju andra regler än de små eftersom han är ute själv ibland, men för övrigt är det samma för alla. Man visar varandra respekt, retas och slåss inte, visar uppskattning mot varandra. Mycket är ju inte heller uttalade regler, utan bara sånt som är självklart för oss. Jag ljuger inte för barnen och anstränger mig hårt för att inte skälla i onödan när de tabbat sig, just för att de ska känna att de kan komma till mig när de hamnat i knipa. Jag säger tack och visar dem uppskattning, då gör de samma sak mot mig och andra. Ömsesidig respekt helt enkelt.

• sommarjordgubb
    Vara rädd om saker. Inte hoppa i soffan. Inte hoppa i sängen.  Inte klättra på höga möbler. Hjälpa till att duka fram och duka av. Vara artig och ha ömsesidig respekt.
    Sedan är det massor med andra saker. Det finns oändligt med regler även om ni inte själva kan erkänna det. Vanligt folkvett är nog det bästa att beskriva det på. Annars kan man ju ha löjliga regler som att inte hälla saft o skorna, inte peta näsan med pennor, inte hänga upp filt i takfläkten, inte hälla sand på bilen och så vidare...
    haha..

Sedan är det givetvis olika regler för olika åldrar. Här har  vi 6år, 10 år och 12 år.  

Men gör man fel så bestraffar vi inte och skäller inte. Vi visar vårt misstycke i tal.  Och behöver man förklara så gör man. Vänligt men bestämt...

Skriker barnet, slänger sig ner och är upprörd över något så försöker vi med att krama, förklara och går inte det så får barnet vara ifred för att lugna sig. Vi går helt enkelt bort till ett annat rum.
Svar på tråden Vilka regler har ni hemma? Barn mellan 2 och 7 ca