Ermenegildo skrev 2011-10-31 10:12:53 följande:
Ojoj, det känns som om man beträder minerad mark här... Min bästa kompis när jag bodde i New York var bög så jag har varit på massa gaybarer och haft jäkligt kul där. Jag känner flera bögar i Sverige också. En fördel med New York är att homosexualitet är så vanligt och accepterat att det inte blir så känsligt att tala öppet om det. I Sverige känns det ibland som att man som heterosexuell överhuvudtaget inte får nämna något om homosexuella och man får i alla fall absolut inte påstå att de har några som helst särdrag för då är man troligtvis homofob eller åtminstone reaktionär.
Jag tyckte bara det var intressant att det enligt min erfarenhet är vanligt att homosexuella klär sig som det andra könet eller tänder på någon som är klädd eller uppträder som andra könet. Jag tror inte, och påstår inte, att alla homosexuella män är sminkade fjollor eller att alla flator klär sig som snusande fabriksarbetare.
Uppfattade du mitt inlägg som tyket eller något? Så var inte fallet.
Men min reflektion är (fortfarande) att även de som inte är "uppenbart homosexuella",
också kan vara homosexuella* och att om man inte synliggör det är väldigt svårt, för att inte säga omöjligt, att tala om homosexuella som en homogen grupp där det bland
"flator [så] är [det] betydligt fler tjejer som ser ut som killar än bland vilka tjejer som helst. Det är ju för övrigt samma sak bland bögar, det är ju ofta oerhört feminina."
*(vilket du ju vet, men som du inte alls räknar in i ditt resonemang)
Jag vet inte om det är känsligt att tala om homosexualitet i Sverige, men när man börjar tala i termer av
"haft jättekul på gaybarer" och
"vanligt att homosexuella klär sig som det andra könet", så känns argumentationen inte längre seriös.
Din empiri består av "homosexuella som går på gaybarer" eller kanske till och med "homosexuella
när de går på gaybarer" - varken mer eller mindre.