• Anonym (Butch)

Butch - Hur ser ni på de

Jag har börjat snacka med en kollega (som också är homo, vi har inget ihop) hon frågade mig vilka tjejer jag tänder på eftersom hon vill att ja ska hitta någon. Jag sa att jag gillar lite (med betoning på lite) butchiga tjejer.
    Då sa hon direkt att hon skulle förska hitta en riktigt buutch flata till mig, och beskriver då hur hon ser på det och det är så långt lite butch som jag tänkt mig.

Hur ser ni på butch. Alltså hon tycker att är man butch så är man de ordentligt alltså hängbyxor, snus som rinner, snaggat hår och typ ser ut som en kille.
    Jag tycker att jag är butch men man ser ändå att jag är en tjej (även om jag har varit mer killig när ja varyngre).

• Svar på tråden Butch - Hur ser ni på de
  • Ermenegildo
    Gaytjej skrev 2011-10-31 13:01:52 följande:
    Men dra nu inte för stora växlar på detta och dra oss inte alla över en kam! Jag tycker det är jättebra att man pratar öppet (och tycker verkligen att det görs ur min synvinkel, alltså utifrån min situation) - hur skulle man annars t ex kunna slå hål på myter och fördomar?

Ang det känsliga i just det här är nog att många av oss är lite trötta på att försöka bli inrutade i heteronormens 'vem är mannen och vem är kvinnan i förhållandet'?  Men istället för att fräsa ifrån så kan man ju få igång en intressant diskussion om vad som är manligt och kvinnligt och fördelar och nackelar med att vara sam/olikkönade par..!

Jag tycker iaf att din fråga är intressant och jag hade tyckt det varit spännande att se resultatet av vem som tänder på vad (hur t ex fördelningen ser ut i olika grupper). Min hypotes är iaf som ovan nämnt att standardflatan och standardheteromannens drömtjej inte är helt lika. Kanske tror jag också att flator är mera jämnt spridda över skalan gillar-butch->femme än vad männen är?
    Tack, lite off topic tror jag precis som du att om man ska bort från polariseringen så behöver båda sidor ta av sig skygglapparna. Bara för att jag är heterosexuell behöver det ju inte betyda att jag inte fattar någonting om hur det är att vara gay eller att allt jag skriver eller säger är baserat i felaktiga fördomar. Jag har i och för sig förståelse för att diskussionen ofta blir så här, då jag upplever att Sverige inte är så liberalt som vi gärna vill tro. Sverige är på många sätt ett väldigt homogent samhälle och det finns mycket hyckleri.
  • Josefinaste
    Ermenegildo skrev 2011-10-31 10:12:53 följande:
    Ojoj, det känns som om man beträder minerad mark här... Min bästa kompis när jag bodde i New York var bög så jag har varit på massa gaybarer och haft jäkligt kul där. Jag känner flera bögar i Sverige också. En fördel med New York är att homosexualitet är så vanligt och accepterat att det inte blir så känsligt att tala öppet om det. I Sverige känns det ibland som att man som heterosexuell överhuvudtaget inte får nämna något om homosexuella och man får i alla fall absolut inte påstå att de har några som helst särdrag för då är man troligtvis homofob eller åtminstone reaktionär.

Jag tyckte bara det var intressant att det enligt min erfarenhet är vanligt att homosexuella klär sig som det andra könet eller tänder på någon som är klädd eller uppträder som andra könet. Jag tror inte, och påstår inte, att alla homosexuella män är sminkade fjollor eller att alla flator klär sig som snusande fabriksarbetare.
    Uppfattade du mitt inlägg som tyket eller något? Så var inte fallet.

Men min reflektion är (fortfarande) att även de som inte är "uppenbart homosexuella", också kan vara homosexuella* och att om man inte synliggör det är väldigt svårt, för att inte säga omöjligt, att tala om homosexuella som en homogen grupp där det bland "flator [så] är [det] betydligt fler tjejer som ser ut som killar än bland vilka tjejer som helst. Det är ju för övrigt samma sak bland bögar, det är ju ofta oerhört feminina."

*(vilket du ju vet, men som du inte alls räknar in i ditt resonemang)

Jag vet inte om det är känsligt att tala om homosexualitet i Sverige, men när man börjar tala i termer av "haft jättekul på gaybarer" och "vanligt att homosexuella klär sig som det andra könet", så känns argumentationen inte längre seriös.   

Din empiri består av "homosexuella som går på gaybarer" eller kanske till och med "homosexuella när de går på gaybarer" - varken mer eller mindre.  

• Ermenegildo
    Josefinaste skrev 2011-10-31 21:45:50 följande:
    Uppfattade du mitt inlägg som tyket eller något? Så var inte fallet.

Men min reflektion är (fortfarande) att även de som inte är "uppenbart homosexuella", också kan vara homosexuella* och att om man inte synliggör det är väldigt svårt, för att inte säga omöjligt, att tala om homosexuella som en homogen grupp där det bland "flator [så] är [det] betydligt fler tjejer som ser ut som killar än bland vilka tjejer som helst. Det är ju för övrigt samma sak bland bögar, det är ju ofta oerhört feminina."

*(vilket du ju vet, men som du inte alls räknar in i ditt resonemang)

Jag vet inte om det är känsligt att tala om homosexualitet i Sverige, men när man börjar tala i termer av "haft jättekul på gaybarer" och "vanligt att homosexuella klär sig som det andra könet", så känns argumentationen inte längre seriös.   

Din empiri består av "homosexuella som går på gaybarer" eller kanske till och med "homosexuella när de går på gaybarer" - varken mer eller mindre.  
    Nej, du har rätt. Jag känner inte alla homosexuella män och kvinnor. Alltså har jag ingen rätt att ha någon uppfattning om dem.. I synnerhet inte eftersom jag varit på gaybarer, eftersom det troligen betyder att jag då utgår ifrån att alla homosexuella är som de jag såg där. Däremot gissar jag att du tycker att homosexuella har rätt att förklara för mig hur alla homosexuella är eller resonerar.
  • Josefinaste
    Ermenegildo skrev 2011-10-31 21:53:22 följande:
    Nej, du har rätt. Jag känner inte alla homosexuella män och kvinnor. Alltså har jag ingen rätt att ha någon uppfattning om dem.. I synnerhet inte eftersom jag varit på gaybarer, eftersom det troligen betyder att jag då utgår ifrån att alla homosexuella är som de jag såg där. Däremot gissar jag att du tycker att homosexuella har rätt att förklara för mig hur alla homosexuella är eller resonerar.

Det är inget som hindrar någon från att ha uppfattningar om något, men jag anser att det blir problematiskt när någon uttalar sig om hur homosexuella är, när man refererar till att bögar ofta är feminina och att det är vanligt att homosexuella klär sig som det andra könet. Hur vet man det, hur har man tagit reda på detta "ofta" och detta "vanliga"? Vad du talar om är de som bekräftar bilden av hur en bög/flata ska vara (avvikande) - att tala om alla helt ordinära flator och bögar är liksom inte hett nog och de ingår därför inte i statistiken, hur "ofta" och hur "vanliga" de än må vara.

Angående din sista gissning så gissar du fel, detta är ju själva min poäng: det är helt omöjligt att tala om "hur alla homosexuella är eller resonerar" - vilket f.ö gäller det mesta och de flesta.

• Anonym (Butch)
    Ermenegildo skrev 2011-10-31 21:53:22 följande:
    Sen bara för att man går på en gaybar betyder de inte att alla är gay, många hetrosexeualla går på gayställen också, du är inte den enda hetrosexuella där. Jag känner två stycken hetrosexuella tjejer som klär sig maskulint och går på gaybar. Så chansen att du misstolkat dem som homosexuella är ju ganska stor eftersom du tror att homosexuella tjejer går på gaybarer och går i killkläder.
  • Ermenegildo

OK, jag ska dra mig ur det här innan jag blir lynchad. Men så här uppfattar jag det: för vissa av er homosexuella är det så viktigt - vilket jag i och för sig förstår - att bli betraktade som vanliga, accepterade ja kanske till och med "normala",  att ni in till absurdum förnekar allt som är uppenbart utmärkande eller överrepresentativt för gruppen homosexuell och skyller alla som nämner sådant för att vara påverkade av en heteronorm. Min erfarenhet - men jag har ingen djuplodande forskningsrapport som källa utan bara egna iakttagelser - är att det bland homosexuella är vanligt att man antar en roll som är nära det motsatta könet. Bland mina homosexuella kompisar är det påståendet knappast revolutionerande. Jag tycker bara - om jag nu har rätt - att det är intressant med tanke på att man ju tänder på det egna könet.

För övrigt:

• Anonym (en till åsikt)

Ett skojigt bidrag till TS.. Flört

">

• Tom Araya
    Anonym (Butch) skrev 2011-10-31 23:05:48 följande:
    Sen bara för att man går på en gaybar betyder de inte att alla är gay, många hetrosexeualla går på gayställen också, du är inte den enda hetrosexuella där. Jag känner två stycken hetrosexuella tjejer som klär sig maskulint och går på gaybar. Så chansen att du misstolkat dem som homosexuella är ju ganska stor eftersom du tror att homosexuella tjejer går på gaybarer och går i killkläder.
    Homo- och bi-tjejer/killar går även på vanliga ställen där det är överhängande hetero-folk men det brukar inte vara av de mer utmärkande, exempelvis med klädstil åt det motsatta könets håll.
  • Anonym (femme+femme)
    En butch för mig ser ut såhär...

Inte såhär
    :

Och inte heller såhär

Jag svarar bara för min egen uppfattning nu men butch för mig är lika med kort, stubbat hår. Alltså så kort att det inte är nån slags page eller "Shane-frisyr"(L-word)
    Jag ser inte ens Shane som butch :p

Vissa tjejer tycks tro att de är manliga för att de sätter på sig en keps eller har baggy byxor, men neeej, deras kvinnlighet snarare förstärks med deras långa hår...

Jag tänder inte alls på butch. Är väl förmodligen femme själv även om jag alternerar mellan klänning och jeans och ofta inte har smink, aldrig har handväska osv. Gillar tjejer med långt hår och kvinnlighet. Sen får de gärna meka med bilar och ha muskler osv. det gör dom inte mindre kvinnliga.
    Jag är bi (har varit och kan i enstaka fall bli attraherad av killar) men föredrar kvinnor och då vill jag ju inte vara med en tjej som verkligen ser ut och framförallt BETER sig som en typisk man.
  • Anonym (femme+femme)
    Gaytjej skrev 2011-10-31 13:01:52 följande:
    Men dra nu inte för stora växlar på detta och dra oss inte alla över en kam! Jag tycker det är jättebra att man pratar öppet (och tycker verkligen att det görs ur min synvinkel, alltså utifrån min situation) - hur skulle man annars t ex kunna slå hål på myter och fördomar?

Ang det känsliga i just det här är nog att många av oss är lite trötta på att försöka bli inrutade i heteronormens 'vem är mannen och vem är kvinnan i förhållandet'?  Men istället för att fräsa ifrån så kan man ju få igång en intressant diskussion om vad som är manligt och kvinnligt och fördelar och nackelar med att vara sam/olikkönade par..!

Jag tycker iaf att din fråga är intressant och jag hade tyckt det varit spännande att se resultatet av vem som tänder på vad (hur t ex fördelningen ser ut i olika grupper). Min hypotes är iaf som ovan nämnt att standardflatan och standardheteromannens drömtjej inte är helt lika. Kanske tror jag också att flator är mera jämnt spridda över skalan gillar-butch->femme än vad männen är?
    De första tjejerna jag blev intresserade av var heterotjejer som var feminina. Dock misstänker jag att de tände på tjejer de med. När jag däremot var äldre och singel och aktivt ville hitta en tjej att inleda en relation med blev jag först intresserad av butch-tjejer. Jag sökte bara butch-flator, jag tror för att jag var så van vid att ha heterosexuella relationer och kände mig mer "säker" men en tjej som betedde sig mot mig precis som en kille skulle gjort. Sen träffade jag min superkvinnliga flickvän och insåg att det där med butch inte alls var för mig. Och nu vet jag att jag ÄLSKAR att vara kvinnlig med en annan kvinna, att det inte alls behövs att någon beter sig "manligt", TVÄRTOM.
Svar på tråden Butch - Hur ser ni på de