2-åring som skriker, hur hantera? Gjorde jag rätt eller fel?
Hej,
Vi har en 2-årig dotter och en 4 månaders lillasyster till henne. 2-åringen har mer och mer aktivt börjat skrika väldigt mycket och gällt, oftast vid matbordet men även vid andra tillfällen. Hon får positiv uppmärksamhet annars mycket och ofta. Det sägs att man inte ska rikta uppmärksamhet vid dåligt beteende , så att säga men man blir helt vansinnig när hon vill ha uppmärksamhet och sitter och skriker, skriker o skriker högt. Ibland finns lillasyster precis bredvid och rycker förstås till av de höga ljuden. Vi säger till vår 2-åring när hon skriker att vi inte vill att hon gör detta och kommer ibland med små förklaringar till varför, men hon slutar inte.
Idag fick jag nog och lyfte utan ett ljud (efter att först ha sagt till henne att sluta) ur henne ur sin stol och bar raskt in henne till hennes rum och lade henne i spjälsängen. Med blandade känslor, men jag kokade inombords och visste inte vad jag skulle göra. Hon storgrät därinne i c.a 3-4 min, varpå jag sedan gick in och kort förklarade varför hon hamnat där. Men jag känner att jag kanske gjorde fel? Får så dåligt samvete nu så här i efterhand.
En 2-åring kanske uppfattar detta som skrämmande? Ibland känns det som man ser på vår dotter som äldre än vad hon egentligen är. Hon har pratat väldigt bra och tidigt men trots detta är hon ju så liten.
Vad hade ni gjort och vad tycker ni om mitt beteende?