• Starlette

Är det NÅGON gång OK att göra sitt barn illa?

Hej!

Jag undrar hur ni föräldrar här tänker. Finns det några situationer där ni anser att en örfil, eller någon slags aga, är OK? Ifall barnet verkligen testar gränserna, eller gör något riktigt illa. VAD skulle få er att gå i taket, om det nu finns något. Eller är ni helt emot fysisk bestraffning?
    Och när det gäller svordomar, förolämpande ord etc. Är det någon gång OK att kalla sitt barn för något fult?

Nyfiken. 

• Svar på tråden Är det NÅGON gång OK att göra sitt barn illa?
  • canmamma

I uppfostringsyfte är det inte ok och inte lämpligt, men verkliga livet innebär ju tyvärr ibland att man gör barnet illa: ta en spruta, rengöra ett sår, dra undan barnet från en farlig situation, hålla fast en psykbrytande toddlare, tandläkarbesök (och kanske tom tandreglering! aj!).... Det är inte lätt att vara liten.

Vad gäller att skrika och bråka så är linjerna lite suddigare. Det gäller väl att våga verkligen känna efter så att man kan hitta sina gränser. Lösa konflikter och bråka måste väl alla få göra eller lära sig göra, men när tar man i för mycket? Ja känns det fel så var det nog det och jag kan be om ursäkt och försöka igen nästa gång. 

• Tom Araya
    Lilla My21 skrev 2011-09-26 02:48:49 följande:
    Var en tråd senast idag om barn som var dumma mot djur, var jättemånga som skrev att man skulle ge igen med samma mynt på barnen så de fattade hur det kändes....läskigt att så många tyckte så.
    Ibland sköter djuren det själva {#emotions_dlg.djavulsk}
  • Inima
    canmamma skrev 2011-09-27 18:40:57 följande:
    I uppfostringsyfte är det inte ok och inte lämpligt, men verkliga livet innebär ju tyvärr ibland att man gör barnet illa: ta en spruta, rengöra ett sår, dra undan barnet från en farlig situation, hålla fast en psykbrytande toddlare, tandläkarbesök (och kanske tom tandreglering! aj!).... Det är inte lätt att vara liten.

Vad gäller att skrika och bråka så är linjerna lite suddigare. Det gäller väl att våga verkligen känna efter så att man kan hitta sina gränser. Lösa konflikter och bråka måste väl alla få göra eller lära sig göra, men när tar man i för mycket? Ja känns det fel så var det nog det och jag kan be om ursäkt och försöka igen nästa gång. 
    Eller slå undan barnet från en farlig situation. Finns ju tillfällen där våld räddar liv.
    Det är ingen idé att stänga stalldörren när hästen redan rymt.
  • Inima
    Inima skrev 2011-09-27 18:49:31 följande:
    Eller slå undan barnet från en farlig situation. Finns ju tillfällen där våld räddar liv.
    Nu menar jag våld som i hårdhänt behandling då.
  • Sjejn

Nej, det är aldrig någonsin ok med någon form av fysisk eller psykisk kränkning i uppfostrande eller bestraffande syfte. Oavsett hur arg eller provocerad man blir. Dit räknar jag också typ knäpp på fingrarna eller liknande som jag har förstått att vissa inte vill räkna till aga. Det är heller absolut inte ok att kalla sitt barn fula eller nedvärderande saker eller svära åt det. Gör barnet/ungdomen något rent inittihelvitti fel så är det fortfarande handlingen och inte personen som ska fördömas...

Att det kan vara nödvändigt att exempelvis handgripligen stoppa ett barn som är på väg ut i gatan eller att hålla fast det för att det är tvunget att få en spruta är såklart något helt annat, men det är ju inte vad TS frågade om.

• Lantani

Absolut skulle jag få för mig att göra mitt barn illa, om det var de som krävdes för att få bort dom från livsfarliga situationer. Aldrig NÅGONSIN annars (inte heller fysiskt).

Alvin 081114 och Alice 100807
  • anyXX

NEJ. Varken fysiskt våld eller psyisk våld är någonsin ok.

flicka 2008 & pojke 2010
  • Inima
    anyXX skrev 2011-09-27 19:31:28 följande:
    NEJ. Varken fysiskt våld eller psyisk våld är någonsin ok.
    Inte ens om det gäller liv och död?

Om ditt barn får en elektrisk stöt av att diskmaskinen gått paj och hela diskbänken är ledande och sitter fast i bänken så hade inte du tagit en trästol och tagit till våld för att få bort ditt barn?
  • anyXX
    Inima skrev 2011-09-27 19:33:21 följande:
    Inte ens om det gäller liv och död?

Om ditt barn får en elektrisk stöt av att diskmaskinen gått paj och hela diskbänken är ledande och sitter fast i bänken så hade inte du tagit en trästol och tagit till våld för att få bort ditt barn?

Fast TS handlade ju om fysisk bestraffning. Ditt exempel handlar ju om att vara hårdhänt i syfte att rädda, det går ju inte att jämföra.
    flicka 2008 & pojke 2010
  • Snösparv

Nej, jag kan för mitt liv inte begripa hur man kan tycka att det någonsin skulle vara okej.

• Litet My
    Tom Araya skrev 2011-09-27 18:46:42 följande:
    Ibland sköter djuren det själva {#emotions_dlg.djavulsk}
    Japp, det är däremot okej tycker jag, i rimlig grad såklart =)
  • Inima
    anyXX skrev 2011-09-27 19:43:48 följande:
    Fast TS handlade ju om fysisk bestraffning. Ditt exempel handlar ju om att vara hårdhänt i syfte att rädda, det går ju inte att jämföra.
    Fast i TS nämner hon också när barnet testar gränser, vilket barnet kan göra genom att springa iväg, utan att lyssna på mamma ut på en väg. Och då komemr det en bil.
  • Shasti

Jag kom på en situation när jag tycker det skulle vara okej. Om ett större barn gav sig på en och började slåss, och man var tvungen att försvara sig och lugna ner barnet/tonåringen. Tex att hålla fast/ner barnet med kraft. Eller rentav slå tillbaka på något sätt om tex en tonåring hoppar på en med kniv. Det är ju såklart extrema situationer men sånt har väl hänt kan jag tänka mig.

Svar på tråden Är det NÅGON gång OK att göra sitt barn illa?