• Habbi

Komma iform efter förlossningen - pepp finns här!

Tänkte att vi kanske kan peppa varandra lite på vägen till de kroppsliga målet efter förlossningen? Skriva vad vi gjort om dagen (träningsmässigt) och så. Kanske komma med tips och stötta varandra helt enkelt. Och de som inte ammar kanske kan berätta sina bästa kost tips för viktminskning (om man nu vill gå ner i vikt). Eftersom vi som ammar inte bör banta så får vi satsa på "vanlig mat" och motion istället för kanske någon diet och motion.
    Bilder kan man ju också dela med sig av OM man vill.

Peppa peppa peppa! Skrattande

• Svar på tråden Komma iform efter förlossningen - pepp finns här!
  • Äntligen mamma till 2

Ingen bra dag idag. Känner mig lite ledsen. Var och hälsade på på jobbet idag. Rätt var det är säger en kollega "Grattis, ser att ni ska få en liten till." Ville bara sjunka genom golvet. Jag som tyckte att jag blivit lite smalare med. Nu vill jag bara gå och köpa en stor godispåse att trösta mig med. Rynkar på näsan

• AngelandDevil
    Session skrev 2011-10-16 19:31:04 följande:
    Äntligen mamma: Åh det ger mig hopp! =) Det måste ju vara dina magmuskler som drar ihop sig.

AngelandDevil: Här blir det också nystart i morgon! Heja oss! Jag kommer inte utesluta godsaker men jag kommer hålla mig till helgerna. Det SKA gå!

Njo, visst är plankan en stillastående övning, en statisk övning. Men magmusklerna är ju det som blivit mest påverkat av graviditeten. Tänk vad de har fått utstå! Jag har läst att man bör vänta minst 6-8v (till efterkontrollen helt enkelt), men helst 12 veckor innan man direkt tränar magen. Jag skulle tro att det i så fall är bättre att börja med den övningen jag skrev om och sen så småningom utöka till plankan. Den där man står på alla fyra och suger in naveln mot ryggen liksom, spänner musklerna, och svankar INTE med ryggen. Håller en stund. Släpper ut. Upprepa. Mer skonsam. Promenader tränar ju också magen på ett skonsamt kom-igång-sätt (om man ser till att ha en bra hållning, är ju lätt att man fortsätter att svanka även efter förlossningen).
    Jo men det var den "plankan" jag menade. Tungan ute Den lättare varianten för mig som blir nybörjare! Jag tror jag kör den lättare varianten av plankan helt enkelt i slutet av denna veckan då det har gått i stort sätt 6 veckor sedan förlossningen. Veckan efter det ska jag på efterkontroll och då hade jag tänkt börja träna 10min varje dag på orbitrecen vi har här hemma. Det känns lagom som mjukstart! Situps osv hade jag tänkt börja med längre fram, tror plankan är bättre att köra nu i några veckor för att se till att magmusklerna drar ihop sig först. Hur tycker ni det låter? Låter det som en bra plan?
    Äntligen mamma till 2 skrev 2011-10-19 12:07:00 följande:
    Ingen bra dag idag. Känner mig lite ledsen. Var och hälsade på på jobbet idag. Rätt var det är säger en kollega "Grattis, ser att ni ska få en liten till." Ville bara sjunka genom golvet. Jag som tyckte att jag blivit lite smalare med. Nu vill jag bara gå och köpa en stor godispåse att trösta mig med. Rynkar på näsan
    Fattar fortfarande inte varför människor inte kan hålla truten när det är inom året efter att man skaffat barn... Det tar tid att få bort de där kilona och gå ner! Bry dig inte om den där kommentaren! Låt det ta den tid det tar. Kram!
  • Äntligen mamma till 2

Tack. Jag ska försöka tränga bort kommentaren och ta nya tag. Har i alla fall en annan bra kollega som sa till på skarpen, så jag tror inte personen kommer göra om det. Nu ska jag träna mig super smal och snygg till det är dags att börja arbeta igen. Skrattande

• Minafina

Äntligen mamma till 2: vilken idiot! Personligen har jag svårt att förstå att folk vågar säga så överhuvudtaget om man inte är i typ 7de månaden.

• Session

Äntligen mamma: Men herregud! Vad är det med folk? Jag skulle aldrig våga säga nåt om personen inte är jätteuppenbart höggravid, typ nära förlossningsdags. Och vad tror dom? Det var ju inte så längesen du fick, skulle du då ha blivit gravid typ veckan efter förlossningen och hunnit få lite mage nu?

Hej och välkommen carmat =)

AngelandDevil: Det låter som en bra plan! Helt rätt att mjukstarta och helt rätt att vänta med situps och liknande, gör statisk bålstabilitet istället.

Ringde sjukgymnasten som jag fick numret till av barnmorskan, angående att mina magmuskler fortfarande bildar ett tak ^   "Oj då, du får nog komma in för en bedömning". Jahapp. Ska dit nästa torsdag, så träningen får tyvärr vänta lite till.

Men jag har lyckats hålla mig ifrån godsaker än så länge! =) Målet är ju att bara hålla mig till helgerna. Har lyckats i 3 dagar i alla fall, hehe, alltid nåt.

• Äntligen mamma till 2

Jaha, så har man åter i helgen fått frågan om jag är gravid. Jag fattar inte. Alla som jag berättar för förstår ingenting för de tycker att jag inte har mycket kvar att tappa. Men nu har jag i alla fall en ny taktik. Den som frågade i helgen fick sig en jätte lång utläggning om hur kroppen påverkas av en graviditet och jag tvingade till och med personen att känna hur magmusklerna är delade. Sedan pressade jag personen på tips på övningar jag kan göra för att bli av med mitt problem så att folk slutar fråga mig nu. Personen ifråga blev lite ställd och jag tror inte hon kommer fråga något mer nu. Skrattande (Nämligen inte första gången jag får frågan från denna person.)

• Session

Heja Äntligen mamma! =) Men trist att det ska behövas.

Snart är det dags för mitt sjukgymnastbesök. Hoppas på bra tips då!

Klarade förra veckan utan godsaker under veckodagarna! Nästan, tog faktiskt 3 teskedar glass på torsdagen. Men det är ändå ett framsteg!

• sommar 77

Hoppar in här, fått mitt tredje barn och hon är 2 månader. Inte varit på efterkontroll än.

Har ca 6-8kg kvar men det syns inte så bra med vissa kläder, jag ser nog rätt smal ut , men jag provade jeans på affären igår, oh my good, magen liksom hängde över, fy fan, nä, det får vara leggings å långa tröjor ett tag till.
    Har inte alls tagit tag i träning än och äter godis för ofta.
    En fråga gällande knipövningar osv, läcker ni eller är ni helt "torra" efter ca 2 mån? Jag vet inte om jag läcker eller om det är flytningar, gulaktigt, ibland små klumpar, så jag måste ha trosskydd. Jag vet inte om jag kniper rätt heller, fast det är 3 barnet....
    Jag ska börja springa efter efterkontrollen tänkte jag.

• Äntligen mamma till 2

Hej 
    Hur går det för er andra?
    Här har det gått rätt ok. Har fått midjemåttet att minska några centimeter. Vikten däremot står tvärstill. Tyvärr känner jag mig lite ledsen trots det. Träffade den där tjejen igen igår, hon som fick sig en undervisning i delade magmuskler. Gissa vad det första hon gör är? Klappar mig på magen och frågar om jag är gravid igen. Va f-n. Men nu tappade jag humöret. Vi har setts ungefär en gång i månaden sedan lilleman föddes och varje gång har hon gjort så här. Svaret denna gång blev. "Nej, jag är tydligen fortfarande bara väldigt fet." Då började bortförklaringarna. Varpå jag sa precis som jag kände. Dvs om du fortsätter så kommer du snart åka på en snyting för jag är jävligt trött på din taktlöshet. Oj, vad nervös hennes kille blev. Sedan vände jag mig om och gick och grät bakom hörnet. Fattar inte folk att det sårar? Killen är min mans kompis och jag har nu meddelat att jag tänker inte träffa henne mer. Hon får mig att må dåligt varje gång vi ses. Varför ska jag fortsätta utsätta mig för det?

• Flisan79
    Äntligen mamma till 2 skrev 2011-11-20 14:59:25 följande:
    Hej 
    Här har det gått rätt ok. Har fått midjemåttet att minska några centimeter. Vikten däremot står tvärstill. Tyvärr känner jag mig lite ledsen trots det. Träffade den där tjejen igen igår, hon som fick sig en undervisning i delade magmuskler. Gissa vad det första hon gör är? Klappar mig på magen och frågar om jag är gravid igen. Va f-n. Men nu tappade jag humöret. Vi har setts ungefär en gång i månaden sedan lilleman föddes och varje gång har hon gjort så här. Svaret denna gång blev. "Nej, jag är tydligen fortfarande bara väldigt fet." Då började bortförklaringarna. Varpå jag sa precis som jag kände. Dvs om du fortsätter så kommer du snart åka på en snyting för jag är jävligt trött på din taktlöshet. Oj, vad nervös hennes kille blev. Sedan vände jag mig om och gick och grät bakom hörnet. Fattar inte folk att det sårar? Killen är min mans kompis och jag har nu meddelat att jag tänker inte träffa henne mer. Hon får mig att må dåligt varje gång vi ses. Varför ska jag fortsätta utsätta mig för det?
    Men jösses vilken brud! IQ nivån kan ju inte vara hög där om man säger så.

Här går det just nu dåligt. Min karaktär är minst sagt pinsam. Tänkte väga mig i veckan och får nog vara väldigt glad om jag inte gått upp i vikt. Känner småpanik inför jul då jag vill kunna njuta  
    En lite tillfällig blogg/hemsida www.nogg.se/glansitillvaron
  • Habbi
    Äntligen mamma till 2 skrev 2011-11-20 14:59:25 följande:
    Hej 
    Men fyfan vilken idiot! Antingen har hon dålig självkänsla och vill trycka ner andra för att känna sig bättre själv eller så är hon bara väldigt osmart och har aldrig varit i samma situation själv så hon fattar inte att man blir ledsen.

Här står de stilla! Går inge bra alls.. men jag går väl ut på små promenader nästan varje dag. Godisätandet går knappt att sluta med. Äter godis typ 3 gånger i veckan! :P
  • AngelandDevil

Ja här fick man ner godisätandet ett tag men nu är man tillbaka i "beroendeland" igen. Tungan ute Äta godis 3ggr i veckan låter bra "habbi" i jämförelse med min konsumtion. Haha! Skrattande Jag hade dock kommit igång med träningen i snart två veckor men nu har det gått 4 dagar sedan sist! Det resulterade faktiskt i 0,5kg viktnedgång på 1 veckas tid vilket känns jätte bra! Glad Jag ska dock försöka hålla borta handen från godisskålen och lyfta arslet från soffan för lite träning så vågen fortsätter att titta neråt!

• Habbi
    AngelandDevil skrev 2011-11-21 11:49:03 följande:
    Ja här fick man ner godisätandet ett tag men nu är man tillbaka i "beroendeland" igen. Tungan ute Äta godis 3ggr i veckan låter bra "habbi" i jämförelse med min konsumtion. Haha! Skrattande Jag hade dock kommit igång med träningen i snart två veckor men nu har det gått 4 dagar sedan sist! Det resulterade faktiskt i 0,5kg viktnedgång på 1 veckas tid vilket känns jätte bra! Glad Jag ska dock försöka hålla borta handen från godisskålen och lyfta arslet från soffan för lite träning så vågen fortsätter att titta neråt!
    Hmm.. kanske var de 4 gånger i veckan men tycker ändå inte 3 gånger är bra. EN gång i veckan är mitt delmål, sen kanske man kan få ner det så man äter godis bara typ 1 gång i månaden. Vore ju toppen! ^^

Hejja, vad duktig du är.. tycker de vekar så svårt att få tid att träna.. speciellt på gym. Tar ju tid att komma dit, träna, komma hem, duscha, klä på sig osv osv. Och den tiden har inte jag flera gånger i veckan. :o
  • AngelandDevil

Nä, ta sig till gymmet är nog svårt.. Jag tränar hemma i olika former och det funkar väl för mig. Då kan sambon ha sonen vilket passar mig utmärkt så jag kan få träna mina 30min (ca) per dag. Glad

Ja, visst vore det tipp topp att bara äta godis en gång i månaden! Tungan ute Jag skulle själv vilja uppnå begränsningen 1gång/vecka. Låt oss hoppas att jag når det innan helvetet fryser till is i alla fall, haha. Flört

• Habbi
    AngelandDevil skrev 2011-11-21 11:59:56 följande:
    Nä, ta sig till gymmet är nog svårt.. Jag tränar hemma i olika former och det funkar väl för mig. Då kan sambon ha sonen vilket passar mig utmärkt så jag kan få träna mina 30min (ca) per dag. Glad

Ja, visst vore det tipp topp att bara äta godis en gång i månaden! Tungan ute Jag skulle själv vilja uppnå begränsningen 1gång/vecka. Låt oss hoppas att jag når det innan helvetet fryser till is i alla fall, haha. Flört
    Jo de går ju förstås att träna hemma.. Men jag tycker de är så svårt. Vad ska man göra liksom? Tycker man tränar som bäst på ett gym, hemma kör man aldrig fullt ut enligt mig. Jag skaffade mig zumba men jag gav upp efter bara 11 minuter för de var så tråkigt. Haha. Ingen motovation alls!!
Svar på tråden Komma iform efter förlossningen - pepp finns här!