Session skrev 2011-10-16 19:31:04 följande:
Äntligen mamma: Åh det ger mig hopp! =) Det måste ju vara dina magmuskler som drar ihop sig.
AngelandDevil: Här blir det också nystart i morgon! Heja oss! Jag kommer inte utesluta godsaker men jag kommer hålla mig till helgerna. Det SKA gå!
Njo, visst är plankan en stillastående övning, en statisk övning. Men magmusklerna är ju det som blivit mest påverkat av graviditeten. Tänk vad de har fått utstå! Jag har läst att man bör vänta minst 6-8v (till efterkontrollen helt enkelt), men helst 12 veckor innan man direkt tränar magen. Jag skulle tro att det i så fall är bättre att börja med den övningen jag skrev om och sen så småningom utöka till plankan. Den där man står på alla fyra och suger in naveln mot ryggen liksom, spänner musklerna, och svankar INTE med ryggen. Håller en stund. Släpper ut. Upprepa. Mer skonsam. Promenader tränar ju också magen på ett skonsamt kom-igång-sätt

(om man ser till att ha en bra hållning, är ju lätt att man fortsätter att svanka även efter förlossningen).
Jo men det var den "plankan" jag menade.

Den lättare varianten för mig som blir nybörjare! Jag tror jag kör den lättare varianten av plankan helt enkelt i slutet av denna veckan då det har gått i stort sätt 6 veckor sedan förlossningen. Veckan efter det ska jag på efterkontroll och då hade jag tänkt börja träna 10min varje dag på orbitrecen vi har här hemma. Det känns lagom som mjukstart! Situps osv hade jag tänkt börja med längre fram, tror plankan är bättre att köra nu i några veckor för att se till att magmusklerna drar ihop sig först. Hur tycker ni det låter? Låter det som en bra plan?
Äntligen mamma till 2 skrev 2011-10-19 12:07:00 följande:
Ingen bra dag idag. Känner mig lite ledsen. Var och hälsade på på jobbet idag. Rätt var det är säger en kollega "Grattis, ser att ni ska få en liten till." Ville bara sjunka genom golvet. Jag som tyckte att jag blivit lite smalare med. Nu vill jag bara gå och köpa en stor godispåse att trösta mig med.

Fattar fortfarande inte varför människor inte kan hålla truten när det är inom året efter att man skaffat barn... Det tar tid att få bort de där kilona och gå ner! Bry dig inte om den där kommentaren! Låt det ta den tid det tar. Kram!