• AlexandraK

    Någon som kan marsvin?

    Jag köpte två marsvin på en djumarknad. Det var två honor sa ägaren. Nu tycker jag att den ena honan är mycket tjockare än den andre! Kan den vara med barn? Dvs att det egentligen är en kille och en tjej? Hon har rätt tjock mage och rätt stora "bröst". Men den andre har också två bröst! Inte lika stora men ändå rätt så synliga. Ser hanarna ut så? Hur kollar jag om det är en hona el hane?

  • Svar på tråden Någon som kan marsvin?
  • AlexandraK

    Tack, det vet jag ymmmi. Deras mat är extra c-vitaminberikad. Dom får också äpple, gurka, sallad osv dagligen. Och hö.  Nä - jag kände inga rörelser. Jag har inte läst ngt om att två honor kan vara tillsammans. Ville bara vara extra försiktig. Ska jag skippa att köpa en extra bur då? Ja, jag hoppas verkligen hon klarar sig... =/

  • AlexandraK

    Dvs jag har läst på om marsvin innan jag skaffade dom. Men det där med könsbestämmelsen hade jag inte så bra koll på. Jag läser på nu också om hur det är att få ungar.

  • ymmmi

    Äpple är inte bra att ge varje dag( kan ge munsvamp öika sant tomat) och saöladq ska vara sallads kål, vitkål är bra med c- vitamin även baby spenat, men inte för mycket spenat dock. gurka är bara godis, du kan även ge dom morötter för deras tänders skull. Du kan igentligen köpa en till bur för att i fall ho. Får hanar så måste du separera hanarn när dom blivit äldre, ungarna måste också väga 300 gram innan du får sälja dom.

  • ymmmi

    Hmm ser. Att min telefon lever sitt egna liv när jag skriver, hoppas du kan läsa det iaf

  • ymmmi

    Det spelar ingen roll om deras mat är c- vitamin berikad, igentligen så ska marsvin inte ha pellets, men dräktiga honor och bebisar och marsvin som är öite tunn kan man ge det till, annars är deras huvudföda hö, c- vitamin Berikad grönsaker

  • AlexandraK

    Tack för infon ymmmi. Och jag menar inte att dom får ALLT det dagligen. Men något av det får dom en gång om dagen.

  • ymmmi

    Man kan ge marsvin två eller flera saker under samma måltid. Det bästa är igentligen vitkål och något mer. Paprika röd har också mycket c vitamin. Men googla och läs om marsvins mat si. Grönsaker, brukar stå dagligen grönsaker och vilka dim ska ha

  • norrlandsflicka
    AlexandraK skrev 2011-09-23 15:28:12 följande:
    Nu har två små bebisar kommit! Mår fint och mamman + syster tar bra hand om dom. =)
    Vad kul!
    Kan du inte lägga upp bild?
    Marsvinsungar är så fina jämfört med andra smådjursungar.
  • AlexandraK
    myilem skrev 2012-03-05 19:04:28 följande:
    Den andra. Fick du reda på om det var en hona lr inte? Gick inte o se på bilderna
    Båda är honor.
Svar på tråden Någon som kan marsvin?