• LucasMamma2010

Hypokondri och ångest

Hej. Jag undrar om det finns fler än jag som varje kväll får ångest och hypokondri, d.v.s inbillningssjuka? Kanske kan vi i så fall hjälpa och stötta varandra i det? Jag har gått hos psykolog osv för detta men ännu inte lyckats få den hjälp jag behöver.

Jag försöker läka mina gamla sår själv och det är inte så lätt.

Jag vet att jag mår bättre av att skriva av mig när jag får detta, och gärna ha någon som säger: Det är inget farligt, du dör inte osv. Någon likasinnad där ute som vet vad jag skriver om?
  • Svar på tråden Hypokondri och ångest
  • MizzTez
    aaaprilmamma skrev 2011-12-08 14:09:11 följande:
    Det känns skönt att veta att det finns andra som känner som jag! Jag måste däremot få hjälp snart tycker jag innan jag går under.. Jag mår skit över att jag hela tiden ska vara sjuk.. Jag kan inte leva ett normalt liv längre.. Varje dag är det nånting, men den senaste veckan har det bara varit en sak.. Dock något som ooar mig ständigt! Min son är 7 månader och jag vill kunna vara en normal GLAD mamma åt honom.. Inte sitta och vara nervös och rädd för att leva hela tiden...
    Känner igen det där.. jag har två barn, en som blir 9 och en som blir 4 snart. Vissa gånger känner jag mig bara hemsk eftersom min oro tar så mycket energi från mig så jag orkar inte riktigt göra en massa med dem. Men jag tar det som det är nu, är jag inte i toppform så får vi mysa istället och de dagar det känns bättre kan vi vara ute, leka, baka odyl. Tycker du ska slappna av lite, ditt barn är så litet ännu så egentligen har du bra med tid på dig innan han börjar kräva en massa. Min 9 åring vill ju inte ligga och leka på golvet nå mer direkt och vara nöjd med det i en timme och 4 åringen sitter fan aldrig still!! Han har jag fått jaga sedan han kunde gå!! Han behöver en massa sysselsättning.. pust

Får du någon hjälp alls?
  • aaaprilmamma

Njaa.. En läkare tog kontakt med mödrahälsovården men dom har inte kontaktat mig ännu.. Jag har fått en tablett jag kan à vid behov av oro och ångest. Inte mycket mer, sambon är inte direkt så förstående.. Mamma och vänner kan jag prata mycket med.

• Björn.
    Panikångestattacken

Precis som många andra började min panikångest i samband med ett första utbrott. Det är otroligt hur man på riktigt tror att man ska dö. Man tror verkligen det.
    Själv åkte jag till akuten med taxi. Lämnade fru och barn medan  jag var väldigt rädd. Jag slog händerna på akutdisken och flåsade

"Jag kommer dö, jag kommer dö"

Det gjorde jag med facit i hand inte. Men det var ändå startpunkten till att inse sitt döliga ynkliga. Jag ska inte säga att jag tror jag är dödligt sjuk varje dag. Men när något händer i min kropp som jag inte är beredd på kan jag direkt ställa en dödlig diagnos.
    Ibland när det är riktigt illa googlar jag trots jag är väldigt medveten om att det här endast leder till att jag långsamt känner efter för att uppnå profetian om att de symtom som sjukdomen handlar om upplever jag .

Men Ångesten gör ofta att man fokuserar på hur hjärtat slår, gör extra slag, hoppar över ett, stressar osv.
    Det ÂR obehagligt,

Huvudvärk= Hjärntumör.
    Magen krånglar = Cancer i magen.
    Influensa= Hiv ( trots att det skulle vara omöjligt.

osv osv osv...

Detta är inget jag är glad för att berätta för människor. Fördomen är total.

"Ash, sluta tänk på det där nu"

"som om du skulle dö av en förklylning"

Osv osv...

Det här är inget jag vill ha. Men OM jag blir dödligt sjuk kan jag dels säga vad var det jag sa och allt det där. Jag kan hylla triumfens seger,med stort leende

Men en sak är säker. Om jag nu ändå är dödligt sjuk, är det väl onödigt att jag går här och frustar ångest ?

Det är den tanken jag försöker hålla fast i för att komma vidare.

Men ångesten, är där endå. Som en molnande i solar plexus, som sprider sig ut i bröstkorgen. Gör att tankarna börjar bli destruktiva. Man sluter sig långsamt i sin egen värld, släpper inte in någon.
     Man  inbillar sig att man blir bättre men hjärtat slår. och nu fortare, tänk om något är fel...??
  • LucasMamma2010
    Björn. skrev 2011-12-11 19:45:14 följande:
    Panikångestattacken

Precis som många andra började min panikångest i samband med ett första utbrott. Det är otroligt hur man på riktigt tror att man ska dö. Man tror verkligen det.
    Själv åkte jag till akuten med taxi. Lämnade fru och barn medan  jag var väldigt rädd. Jag slog händerna på akutdisken och flåsade

"Jag kommer dö, jag kommer dö"

Det gjorde jag med facit i hand inte. Men det var ändå startpunkten till att inse sitt döliga ynkliga. Jag ska inte säga att jag tror jag är dödligt sjuk varje dag. Men när något händer i min kropp som jag inte är beredd på kan jag direkt ställa en dödlig diagnos.
    Ibland när det är riktigt illa googlar jag trots jag är väldigt medveten om att det här endast leder till att jag långsamt känner efter för att uppnå profetian om att de symtom som sjukdomen handlar om upplever jag .

Men Ångesten gör ofta att man fokuserar på hur hjärtat slår, gör extra slag, hoppar över ett, stressar osv.
    Det ÂR obehagligt,

Huvudvärk= Hjärntumör.
    Magen krånglar = Cancer i magen.
    Influensa= Hiv ( trots att det skulle vara omöjligt.

osv osv osv...

Detta är inget jag är glad för att berätta för människor. Fördomen är total.

"Ash, sluta tänk på det där nu"

"som om du skulle dö av en förklylning"

Osv osv...

Det här är inget jag vill ha. Men OM jag blir dödligt sjuk kan jag dels säga vad var det jag sa och allt det där. Jag kan hylla triumfens seger,med stort leende

Men en sak är säker. Om jag nu ändå är dödligt sjuk, är det väl onödigt att jag går här och frustar ångest ?

Det är den tanken jag försöker hålla fast i för att komma vidare.

Men ångesten, är där endå. Som en molnande i solar plexus, som sprider sig ut i bröstkorgen. Gör att tankarna börjar bli destruktiva. Man sluter sig långsamt i sin egen värld, släpper inte in någon.
     Man  inbillar sig att man blir bättre men hjärtat slår. och nu fortare, tänk om något är fel...??
    Jag är förbryllad över att du i stort sett skriver ord som jag försöker klämma fram på rätt sätt!  Jag har velat ringt ambulansen många gånger men tänker att jag inte vill sitta på akuten i flera timmar och sedan bli hånad för att jag hade fel. Men när man väl får dödsångest så är man döende! Att huvudvärk är hjärntumör håller jag med dig om! Jag kan få "knäpp" i huvudet (hjärnan) vissa kvällar/nätter och då tror jag att jag fått blodpropp eller hjärnblödning. Cancer "har jag ofta" särskilt bröstcancer, lungcancer och även cancer i lår. Hiv, aids och andra sexuella sjukdomar oroar mig ofta. Jag har ett förhållande men är så väldans osäker.. skulle han vara otrogen skulle jag mer bli orolig över att ha fått en sjukdom än att bli arg på honom över just själva sveket. :(

När jag börjar bli förkyld så märks det redan 2-3 veckor innan det bryts ut, är ännu mera ängslig och nojjig och när jag sedan är täppt och hostig så är jag livrädd för att hosta upp blod eller dyl. Att hosta upp blod är att vara döende, (enligt film, tv osv). Jag håller med dig om att det är onödigt att ogga över att vara dödssjuk, brukar tänka samma sak. Skulle jag få cancer kl 23.00 på en kväll.. jag kan inte göra något åt det DÅ, inga läkare heller. Försöker tänka så och på så sätt kunna slappna av.. men då kommer andra symtom på andra sjukdomar. Jag googlar på symtom jag med, och "känner efter" så att symtomen matchar. Försöker låta bli att diagnotisera mig på internet.

Senaste månaderna har jag vaknat upp mitt i natten och varit livrädd! Men en hemsk obeskrivlig känsla i hela kroppen! Vet inte om det är en mardröm eller om det beror på något annat. I går natt vaknade jag t.ex upp och trodde att jag blödde från huvudet. Det kändes varmt och fuktigt, drog mig genom håret och kollade på mina händer men det var inget blod. Kom sedan på att jag hade somnat på en fleece-filt. :/ Samma natt, samma gång jag vaknade trodde jag att jag vaknade upp genom elektrisk ström, som om någon gett mig el rakt in i kroppen. Fick ett sådant ryck och känsla när jag vaknade.

Jag tycker inte om det här, vill så gärna få bort allt dessa. Tankarna, drömmarna, känslorna, oron, stressen över allt detta.. rätt var det är kan jag stanna upp i en rörelse och känna "aj", "något är fel!". Hur blir man såhär?? Hur får man bort det här?? Jag är "frisk" oftast på dagtid.. men kvällar.. usch! Jag tror att vad jag saknar är en trygghet.
  • LucasMamma2010
    MizzTez skrev 2011-10-31 14:32:24 följande:
    Åh, vet du.. så underbart att du nämner det där med pms och mens!! Har försökt leta reda på info om just det för jag tycker själv att jag är jätteostabil under min pms vecka! Sen tar det ett tag innan jag kommer ut ur det igen. Jag säger direkt att jag inte tycker du är löjlig!! Vet exakt hur du känner det, många kvällar som jag ligger och mår skit och har världens nojjor.
    Hade åxå hemska drömmar när jag var gravid, med första var det värst men inte lika farligt med nummer två. Mådde däremot ganska dåligt efter jag fick yngsta och idag tror jag att det var starten till det som kom nu. Kände mig fruktansvärt fastlåst, ledsen, instängd, trött, orolig.. Var nog en mild form av depp jag åkte på. Sen började jag jobba och la väl det bakom mig men stressade ständigt istället och det var droppen. 

Jag kan inte heller kolla på vissa filmer, läser inte tidningar nå mer, viss musik ger mig jättejobbig känsla i kroppen och det där med alkohol funkar jävligt dåligt. Tycker det är jättejobbigt när jag inte kan gå ut, dricka vin och dansa med kompisar, iof så händer det ändå inte mer än kanske 4 ggr per år men de 4 ggr kan jag ju få tycka jag kan få ha!

När jag får ångesten så försöker jag gå ut och gå, ibland kan jag släppa allt och bara dra.. Så skönt och hjärnan blir mycket klarare efteråt, promenerar minst 30 min varje gång! Sen har jag ju det där problemet med att jag inte kan somna, somnar alltid kring 4 på morgonen i peroder och då ligger jag och spelar på telefonen tills jag däckar annars är min mp3 räddaren för mig. Har alltid hörlurar till telefonen eller mp3n med mig. 
    Tack för att du oxå är en som har mer problem under dessa kvinnliga perioder i månaden! Det glädjer mig, tråkigt nog, men det betyder att jag inte är ensam! Jag har nog oxå/ är nog oxå milt deprimerad.. fick graviditetsdepression men jag vet att jag mådde inte bra innan heller.
    Jag är nykterist numera, var länge sen jag ens drack/smakade en klunk med alkohol. Känns onödigt att riskera några onyktra timmar på att sen inte få ro alls i kroppen. Bara genom 3 klunkar tror jag att jag är full och känner av symtomen på fylla. Jag mår illa och blir sedan rädd för att somna p.g.a att jag inte vill dö/ kvävas i mina egna spyor.

Tv´n får mig att tänka på annat på kvällarna, samt en bok, korleksspel på datorn, korsord.. tills jag däckar! Kan ibland få ryck precis när jag somnat som att man faller i svart bakgrund (har hört att det är ganska vanligt innan man faller i sömn) men då är jag rädd för att jag dött 2 sekunder och kan inte somna om. Seriöst, detta verkar så löjligt, men det är verklighet. Jag kan inte ha mp3 i sängen och lyssna.. är livrädd för att kvävas. Kan inte somna med smycken heller.. särskilt inte arm- eller halsband. :( Är ändå glad över att jag inte är ensam!
  • LucasMamma2010
    Ville bara tacka för er som skrivit i detta forum. Är glad åt att jag fann er och att vi som förstår varandra kan prata med varandra om detta. Fortsätt gärna skriva, förstår era känslor och ord, och jag är ändå tacksam för att jag inte är ensam om detta helvete. Det gör det enklare, särskilt på kvällarna. "Vi är inte ensamma".

Tack för att ni finns!
  • Whoeix

Hej på er!
    Ser att denna tråden har legat nere någon månad, men jag hittade den nu.
    Har tillbringat min kväll med att sitta i soffan, skrikandes rakt ut av dödsångest, inte kunnat andas eller se ordentligt, med tårarna sprutande.
    Min älskade sambo har lugnat och tröstat, men när hjärnan väl har bestämt sig för att något är fel, så spelar det ingen roll vad han säger, hur många gånger han lugnt säger att nej, jag kommer inte dö.
    För jag VET ju att jag kommer det.

Nu sitter jag i sängen, hjärnan har klarnat lite, och kroppen är utmattad efter den långa ångestattacken.

Jag trodde jag hade kommit över detta.
    Jag trodde jag hade blivit "frisk".
    Vad fasen, jag kunde ju tom titta på sjukhusserier utan att få panikångest!
    Jag kunde prata om sjukdomar, jag viftade tom bort yrsel som just det, lite vanlig yrsel!

Men för snart ett år sen fick jag MA.
    Efter det följde en operation.
    Jag gick i en dimma hela månaden innan operationen. Var helt säker på att jag aldrig skulle vakna igen. Varje gång jag såg min sambo så stört grät jag, trodde ju att jag aldrig skulle få se honom igen.
    Efter operationen hände något.
    Jag började nojja igen.
    Såren skulle kollas en gång i timman.
    Om min sambo sa att något av dem hade, tex tappat lite mer sårskorpa än de andra (genomgick titthålsop) så skrek jag rakt ut i dödsångest, och grät tills jag inte fick luft.
    Nu är jag fast i helvetet igen.
    Jag kan inte ta mig ur, men jag FÖRSÖKER verkligen.
    Hela dagar kan gå åt att känna efter. Känna hur jag egentligen mår.
    Hitta fel, få panik. Må ännu sämre.

Jag blev glad när jag hittade denna tråden!
    Jag vill gärna ha kontakt med jämnlika, har aldrig haft det förut.

Brukar, som någon annan skrev, ofta få reaktionen "skärp dig" "det går över" "det är väl inget att vara så orolig över?!"
    När jag fick panikångest över att jag såg lite suddigt av mina nya linser (som då givetvis var tumör i syncentrat i hjärnan) hemma hos en vän, frågade vännen när jag lugnat ner sig "varför blev du så rädd för en sån sak?!" med ett skratt.
    Jag vet att de inte kan förstå, jag vill inte att de någonsin skall behöva förstå heller, att de någonsin skall behöva må såhär.

Hur är det med er alla såhär i gråa, regniga januari?
    MASSA kramar till er allihop! Hjärta 

MA V.9 februari 2011
  • K89

jag känner igen mig jättemycket i det ni skriver!!
    jag har typ aldrig ont i huvudet (peppar, peppar) men när jag väl får det (varar kanske nån minut) så blir jag skiträdd dessa minuter att jag börjar få hjärnhinneinflamation och då blir jag skiträdd över att jag kommer få ta ryggmärgsprov eller så blir jag rädd att det är cancer eller blodpropp.
    tror hela tiden att jag kan få blodförgiftning.
    och jag får aldrig blåmärken när jag råkar slå mig, men när jag väl får det så tror jag det är leukemi eller hiv...  
    det som skrämmer mig mest just nu är att jag ska få trypophobia... :S

• MizzTez
    K89 skrev 2012-01-20 01:36:16 följande:
    jag känner igen mig jättemycket i det ni skriver!!
    jag har typ aldrig ont i huvudet (peppar, peppar) men när jag väl får det (varar kanske nån minut) så blir jag skiträdd dessa minuter att jag börjar få hjärnhinneinflamation och då blir jag skiträdd över att jag kommer få ta ryggmärgsprov eller så blir jag rädd att det är cancer eller blodpropp.
    tror hela tiden att jag kan få blodförgiftning.
    och jag får aldrig blåmärken när jag råkar slå mig, men när jag väl får det så tror jag det är leukemi eller hiv...  
    det som skrämmer mig mest just nu är att jag ska få trypophobia... :S
    Min nyfikenhet vill gärna veta vad det där sista, trypophobia, är men mitt logiska sinne säger "va fan är det bra att veta för?? Skärp upp dig!" Hahaha Kliar i fingrarna att googla men jag tänker stå emot! Har slutat med sånt!
    Jag har nog exakt som du, blodproppar, hiv, cancer! Blodproppar har jag kollat upp, inga anlag för det ännu iaf, Hiv kollades när jag fick barn sist och har min karl hållt sig på mattan så lär riskan vara minimal att jag fått det. Cancer är inte heller troligt eftersom mina värden är toppen bra! Jag kör alltid med uteslutningsmetoden och det jag vill ha kollat, det kollar jag upp! (klippkort på sjukan)
    Whoeix skrev 2012-01-20 01:22:08 följande:
    Hej på er!
    Ser att denna tråden har legat nere någon månad, men jag hittade den nu.
    Har tillbringat min kväll med att sitta i soffan, skrikandes rakt ut av dödsångest, inte kunnat andas eller se ordentligt, med tårarna sprutande.
    Min älskade sambo har lugnat och tröstat, men när hjärnan väl har bestämt sig för att något är fel, så spelar det ingen roll vad han säger, hur många gånger han lugnt säger att nej, jag kommer inte dö.
    För jag VET ju att jag kommer det.

Nu sitter jag i sängen, hjärnan har klarnat lite, och kroppen är utmattad efter den långa ångestattacken.

Jag trodde jag hade kommit över detta.
    Jag trodde jag hade blivit "frisk".
    Vad fasen, jag kunde ju tom titta på sjukhusserier utan att få panikångest!
    Jag kunde prata om sjukdomar, jag viftade tom bort yrsel som just det, lite vanlig yrsel!

Men för snart ett år sen fick jag MA.
    Efter det följde en operation.
    Jag gick i en dimma hela månaden innan operationen. Var helt säker på att jag aldrig skulle vakna igen. Varje gång jag såg min sambo så stört grät jag, trodde ju att jag aldrig skulle få se honom igen.
    Efter operationen hände något.
    Jag började nojja igen.
    Såren skulle kollas en gång i timman.
    Om min sambo sa att något av dem hade, tex tappat lite mer sårskorpa än de andra (genomgick titthålsop) så skrek jag rakt ut i dödsångest, och grät tills jag inte fick luft.
    Nu är jag fast i helvetet igen.
    Jag kan inte ta mig ur, men jag FÖRSÖKER verkligen.
    Hela dagar kan gå åt att känna efter. Känna hur jag egentligen mår.
    Hitta fel, få panik. Må ännu sämre.

Jag blev glad när jag hittade denna tråden!
    Jag vill gärna ha kontakt med jämnlika, har aldrig haft det förut.

Brukar, som någon annan skrev, ofta få reaktionen "skärp dig" "det går över" "det är väl inget att vara så orolig över?!"
    När jag fick panikångest över att jag såg lite suddigt av mina nya linser (som då givetvis var tumör i syncentrat i hjärnan) hemma hos en vän, frågade vännen när jag lugnat ner sig "varför blev du så rädd för en sån sak?!" med ett skratt.
    Jag vet att de inte kan förstå, jag vill inte att de någonsin skall behöva förstå heller, att de någonsin skall behöva må såhär.

Hur är det med er alla såhär i gråa, regniga januari?
    MASSA kramar till er allihop! Hjärta 
    Kram på dig!! Massor med kramar till dig! Du verkar ha det tungt just nu.. Men hur kom du ur det sist??
  • Whoeix

Huuu, ja den senaste veckan har det vart mycket. 
    Fick starkt pluss på sticka i förrgår, så gravid är jag visst med ^___^
    Kanske är det som har triggat igång mig lite de senaste veckorna, hormoner..

Jag vet inte hur jag kom ur det sist. Jag mådde skit och var arg på mig själv för att jag mådde så, när alla läkare sa att det INTE var något fel på mig.
    Jag var såå arg på mitt huvud, för att det inte kunde sluta tänka, sluta känna, sluta säga till mig att jag var sjuk.
    Att den manade mig att känna efter, bara lite till.
    Jag kunde knappt gå ut ur min lägenhet då, det var min "safe-zone". Hade jag mått dåligt på ett cafe, ja då kunde jag glömma att fika sen. Hjärnan associerade ju fika=hjärntumör.

Sen vet jag att, jag kom på mig själv en dag. Jag hade inte mått dåligt på flera veckor. Jag hade ju faktiskt inte ens känt efter. Jag hade viftat bort smärta i armen som just det, lite smärta i armen. Jag hade sett ett City Akuten avsnitt (fortfarande min nemesis, får ofta panikattacker om jag råkar se just det programmet) när jag ÅT!

Sen höll det i sig, i säkert...fyra år. Sen had ejag en svacka i livet, med närstående uppbrott från min dåvarande sambo och dödsfall i familjen, och jag blev snabbt sämre igen.
    Efter uppbrottet, mådde jag bättre igen. Hittade tillbaka till mig själv (låter som en klysha, jag vet), och skapade mig ett eget liv med egna rutiner.

Nu är det sämre igen.
    Jag tackar operationen för det. (opererade bort en cysta från vänster äggstock i maj 2011)
    Har ALLTID vart vidrädd för att opereras. Hade dödsångest i flera dagar innan op. Trodde att jag aldrig skulle vakna igen efter narkosen.
    Trodde jag skulle få inre blödningar, infektioner,bli steril, you name it.
    Det var precis som min hjärna vaknade till igen, och tänkte "jag kan ge mig fan på att jag mår lite dåligt".

SUCK:

Nu nojjar jag över graviditeten. Att jag inte känner något. Att något kanske är fel.
    Men jag försöker. Skall inte nojja, skall inte nojja...

HEJJA OSS!
    Vi är så jävla starka människor som kan leva med detta. Vi är starkast!
    HEJJA!
    <3<3 

MA V.9 februari 2011
  • tarm

Jävlar vad jag känner igen mig. Har mått skit sedan december då jag skulle kolla upp en leverfläck på ryggen som såg konstig ut. Trodde att det var cancer och att jag skulle dö. Den var helt ofarlig. 
    Sedan dess har jag gått och oroat mig över diverse sjukdomar. Jag har aldrig varit med om en sådan här kraftig ångest förut.

Jag var hos doktorn igår och fick Mirtazapin mot ångesten och för sömnen. Ska träffa en kurator imorgon för att inleda KBT. 

Jag tänker på er andra som är i samma sits. <3

• Julienne

Hej alla. Jag började som smått må bättre efter jul. Plötsligt en dag i mellandagarna upptäckte jag att jag INTE hade känt mig yr. Jag har annars haft konstant yrsel sen i september. Det blev bättre och bättre och vid ett rehabmöte i slutet av januari bestämdes det att jag skulle börja arbetsträna på mitt jobb.
    Veckan fram till den 13:e var hemsk. Jag började känna mina spänningar i kroppen igen och hur ångesten kröp på.... Har nu jobbat i 2 veckor (två timmar om dagen, väldigt kravlöst. Jag får princip göra vad f*n jag vill) och ska fortsätta så i 2 veckor till. Vet egentligen inte om det är det som triggat skiten igen men vad skulle det annars vara. Speciellt kvällstid kryper ångesten fram och jag känner av oro i kroppen. De senaste dagarna har jag känt som kullerbyttor på vänster sida över bröstet och är helt säker på att jag är på väg att få en infarkt.... Varje gång jag ber min man att lyssna på hjärtat så slutar kullerbyttorna för stunden.
    Jag har också ätit Mirtazapin (30 mg) sen Lucia nu och har fått sova ordentligt sen dess. Tills nu.... Sover oroligt (enligt maken gnyr jag i sömnen och rör mig oroligt) och drömmer mardrömmar. Häromnatten drömde jag att jag låg bredvid min man och sov och var på väg att vakna. Men så börjar jag istället att lämna min kropp, jag ser mig själv ligga där i sängen! Hela tiden skriker jag min mans namn men eftersom jag inte är i min kropp så händer inget med mina läppar! Mår skit! Jag har sån dödsångest hela tiden att jag bara vill skrika!
    Jag går hos en psykolog genom företagshälsovården men där är det mer fokusera på goda tankar och hur jag ska komma tillbaka till mitt arbete, och det är ju i och för sig inte fel. Men jag saknar att få prata bara om sånt som händer mig, mina symtom och mina känslor. Det är så skönt att läsa om er andra, jag ÄR inte ensam.    

• Klaramaja

Jag blir faktiskt lite lugnare när jag läser era inlägg och känner igen mig. Jag har olika symptom beroende på vilken svår sjukdom jag för tillfället lider av. Jag inser att tidigare krämpor varit inbillade men NU är symptomen jag har något helt annorlunda och kan INTE vara inbillade ;). Jag har också ofta hjärnblödning, då det sticker lite i ena ansiktshalvan och känns inte armen lite tung...? Är jag törstig har jag diabetes osv.

KRYA PÅ ER!  (...och hjälp...om jag klickar på "posta inlägget" så är jag säkert sjuk på riktigt den här gången!) 

• studenterna

Hej!

Vi håller på med vår c-uppsats i psykologi. Uppsatsen handlar om empati inom vården och vi söker efter hypokondriker. Kriteriet för att du ska kunna delta i studien är att du upplever dig själv som hypokondrisk, samt att du har besökt en läkare minst fyra gånger det senaste året för olika typer av besvär. Vi letar efter 6 män och 6 kvinnor som är 25 år eller äldre. På grund av begränsat antal platser kommer de som först lämnar intresse att få medverka. Deltagande är självklart frivilligt och du kan när som helst avbryta din medverkan i studien. Din medverkan är anonym och insamlade uppgifter kommer endast att användas i forskningssyfte. Ersättning för medverkan kommer inte att erhållas.

Vid intresse, kontakta Isabelle Ahlm eller Roa Mansor via mejl
    [email protected]
    [email protected]

Handledare för vår uppsats är Gunnel Ahlberg och hon kan nås via mejl
    gunnel.ahlberg@mdh.se

Tack på förhand!

Mvh/ Isabelle Ahlm och Roa Mansor

Svar på tråden Hypokondri och ångest