• En Åsa

Snitt eller vaginalt. Vilken slags förlossning föredrar du?

Jag har gjort båda och föredrar snitt.

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Snitt eller vaginalt. Vilken slags förlossning föredrar du?
  • cosinus

Vaginalt absolut, har fött 4 barn vaginalt utan minsta lilla bekymmer och jag har tackat nej till snitt och fött ett av barnen i säte.

• gbgumman
    Sabbi skrev 2011-10-09 16:02:06 följande:
    Främsta orsaken till att jag vill ha snitt är att jag inte vill förstöra bajs och kissfunktionen samt sexfunktionen. De funktionerna betyder MYCKET för mig.
    Men mitt underliv är exakt som innan. Lite knipövningar så var det EXAKT som innan. Dessa funktioner betyder mycket för mig med.
    Mamma till Eskil och Sonja
  • Minnie7

Vittra: Självklart kniper jag väldigt mkt. Tror du jag är dum? Har precis fått en remiss till en sjukgymnast för att få mer hjälp men läkarna tror mina muskler blev avslitna vid förlossningen så vad hjälper då knip?

Och nej- alla blir inte av med sin inkontinens bara för att man kniper. Tycker du borde läsa på lite istället för att vara sarkstisk!
    Och jo- fler som genomgått vaginala förlossningar lider av inkontinens och även framfall.

• cosinus
    hannispannis skrev 2011-10-09 18:56:02 följande:
    Men mitt underliv är exakt som innan. Lite knipövningar så var det EXAKT som innan. Dessa funktioner betyder mycket för mig med.
    Samma för mig! Har inte satt ett enda stygn utvändigt och den barnmorskan som gjorde efterkontrollen av mig sist stod bara och fånlog (vilket kändes väldigt absurt) för att det såg så bra ut.

Kan inte i min vildaste fantasi tänka mig att kroppen hade kommit lika lindrigt undan av 4 snitt. Nu har jag inte en enda biverkning av att ha fött barn. Inget läckage (har aldrig haft) ingen skillnad vid sex inget alls som är annorlunda och jag är inte ens speciellt bra på att knipa och jag är väldans aktiv. Har gjort volter på studsmattan utan att känna minsta lilla tendens till osäkerhet på kissfronten.
  • Sabbi
    cosinus skrev 2011-10-09 19:18:46 följande:
    Samma för mig! Har inte satt ett enda stygn utvändigt och den barnmorskan som gjorde efterkontrollen av mig sist stod bara och fånlog (vilket kändes väldigt absurt) för att det såg så bra ut.

Kan inte i min vildaste fantasi tänka mig att kroppen hade kommit lika lindrigt undan av 4 snitt. Nu har jag inte en enda biverkning av att ha fött barn. Inget läckage (har aldrig haft) ingen skillnad vid sex inget alls som är annorlunda och jag är inte ens speciellt bra på att knipa och jag är väldans aktiv. Har gjort volter på studsmattan utan att känna minsta lilla tendens till osäkerhet på kissfronten.

Ja men då verkar du ha haft tur eftersom barnmorskan stod och fånlog. Långt ifrån alla som ser ut eller fungerar exakt som innan.
  • gbgumman
    cosinus skrev 2011-10-09 19:18:46 följande:

Nä visst kan det bli så. Själv gick jag en långpromenad dagen efter min dotter föddes. Åkte hem bara timmar efter förlossningen (som gick på 9 min efter jag kom in). Tänkte inte så mycket på det då. Det var fint väder och jag ville testa min nya vagn. Dottern var en stor krabat på över 4 kg.
  • cosinus
    Sabbi skrev 2011-10-09 19:45:47 följande:
    Ja men då verkar du ha haft tur eftersom barnmorskan stod och fånlog. Långt ifrån alla som ser ut eller fungerar exakt som innan.
    De flest jag känner har fått sätta något stygn och det är klart att då syns det ju. Men de allra allra flesta jag känner har också alla funktioner i behåll och jag hade inte tyckt det varit hela världen om jag fått något enstaka stygn heller.

Jag vet en del som fått sy rejält men ändå har alla funktioner i behåll och inga bestående men, men det är klart att undantag finns alltid tyvärr. Men det är ju inte helt riskfritt med en operation heller även om komplikationerna där blir av annan sort.
  • My Girls
    hannispannis skrev 2011-10-09 15:58:12 följande:
    Vaginalt. Ingen cuttar i mig om man inte måste. Haft två smidiga vaginala förlossningar och kan inte förstå varför man inte skulle önska sig en sådan. Därimot kan jag förstå att man vill ha snitt om vaginala skulle bli svår.
    Skulle barnet halka ut som en blöt tvål i handen så hade jag kanske valt det. Nu vet jag att det inte fungerar så Men en lätt transport vill nog de flesta ha.
    Youth is a wonderful thing. What a crime to waste it on children.
  • lea2009

Har gjort båda. Föredrar vaginalt helt klart! kroppen återhämtar sig mkt bättre! går inte ens att jämföra!

• gbgumman
    My Girls skrev 2011-10-09 21:04:13 följande:
    Skulle barnet halka ut som en blöt tvål i handen så hade jag kanske valt det. Nu vet jag att det inte fungerar så Men en lätt transport vill nog de flesta ha.
    För en del är det inte mycket värre än att vara riktigt hård i magen. Problemet är att dessa pratas det aldrig om utan det pratas bara om hur jobbigt det är och hur förstörd man blir. Men det kan faktist vara bra att veta att det inte behöver bli så. Jag vet många som haft riktigt lätta förlossningar. Visst hade jag jobbiga värkar innan men när hon väl kom ut så gick det mycket smidigt.
  • Minnie7

Tycker faktiskt det är tvärtom. Man hör alltid att man återhämtar sig snabbare efter en vaginal förlossning och inte ett pip om att man kan få skador som sitter i väldigt länge/ alt. aldrig blir helt återställd. Snitt målas alltid upp som farligt med många komplikationer. Tänk- man får ju inte lyfta på sex veckor (ironisk). Jag tror jag skrattar på mig. Hade varit underbart att vara helt återställd på bara sex veckor.

• My Girls
    hannispannis skrev 2011-10-09 21:10:58 följande:
    För en del är det inte mycket värre än att vara riktigt hård i magen. Problemet är att dessa pratas det aldrig om utan det pratas bara om hur jobbigt det är och hur förstörd man blir. Men det kan faktist vara bra att veta att det inte behöver bli så. Jag vet många som haft riktigt lätta förlossningar. Visst hade jag jobbiga värkar innan men när hon väl kom ut så gick det mycket smidigt.
    Jag tycker det är viktigt att prata om båda och varken försköna bilden av en förlossning eller skrämma livet ur någon. Med min historia märker jag att närmast mig är jag rena rama skrämselpropagandan med mina akutsnitt för de flesta talar om lite ont vid värkarna och sen var det klart. Inte allt för sällan känner jag att det ska hyschas om riskförlossningar för att bara framhäva det bra. 
    Lite som jag förstått att en del inom vården gör; de talar lite om riskerna vid båda förlossningsalternativen och även under föräldrautbildningen. Vet inte om det förhåller sig så i allmänhet eller om det är beroende på landsting, men jag tycker det är viktigt, att vara förberedd och informerad om båda sidor av myntet.

• My Girls
    Minnie7 skrev 2011-10-09 21:25:04 följande:
    Tycker faktiskt det är tvärtom. Man hör alltid att man återhämtar sig snabbare efter en vaginal förlossning och inte ett pip om att man kan få skador som sitter i väldigt länge/ alt. aldrig blir helt återställd. Snitt målas alltid upp som farligt med många komplikationer. Tänk- man får ju inte lyfta på sex veckor (ironisk). Jag tror jag skrattar på mig. Hade varit underbart att vara helt återställd på bara sex veckor.
    Då känner vi samma. Många tror att jag inte kunde ta hand om mina barn när de kom, att jag inte ens fick lyfta de och de förutsatte att jag knappt kunde gå, öppna dörrar och lyfta tex matkassar... finns så mycket bs som florerar kring snitt. Det är precis som vaginala förlossningar, väldigt individuellt hur du mår och hur du läker och vad du orkar efteråt.
  • Minnie7

Mythea: Ja, jag har nästan inte mött någon som inte tittat förvånat på mig när jag berättat att jag återhämtade mig fortare efter snittet. Bara någon som själv varit snittad utan komplikationer har förstått.
    Hela människan är ju individuell som du säger- man vet ju aldrig hur kroppen läker efter en förlossning oavsett förlossningssätt.

• gbgumman

Ja jag kan ju inte vara säker på vad som det pratas mästa om. Men jag var i alla fall berädd på en sjukt jobbig förlossning som skulla göra såååååå ont och så skulle man spricka från hål till hål. Det har man ju hört från barns ben. Skikande kvinnor på film, reklam som skämtar om kvinnor som föder barn. När jag blav ädre och gravid så prata många i min omgivning om att de ska kräva snitt för de har förlossningsskräck. Känns som var och varannan även på fl har förlossningsskräck. Varför har all denna förlossningsskräck uppstått. Knappast av fölossnigs berättelser som min.

• Minnie7

Men det är ju det jag menar. Man hör att själva förlossningen är sjukt smärtsam och att man kan spricka- men sedan är det noll information. Man hör bara att de som föder vaginalt har det jobbigt under förlossningen och de som snittas efteråt. Men, att läkningstiden efter en vaginal förlossning varar upp till ett år- DET pratas det inte om. Det får man info om när man söker för diverse problem och smärtor som uppstått efteråt. Jaha du läcker urin, ja det gör nästan alla upp till två månader efter. Knip du bara. Eller- jaha förslappade slidväggar- ja det har 70% av alla som fött vaginalt. Knip du bara. Eller- vidgad slidmynning och förkortad mellangård- jo, men det blir så efter en vaginal förlossning, är helt normalt. Återkom om du har problem av det och då räknas inte luftintag eller tyngdkänsla som tillräckliga besvär. Listan kan göras oändlig.

Man pushas att föda vaginalt men inte ett pip om vad som kan hända sedan eller hur underlivet normalt förändras efteråt. Måste man googla sig till allt?

• Moi Je Joue

jag födde vaginalt och min stora skräck var att spricka mycket. avslutades med sugklocka och jag sprack hela vägen, syddes i 1½ timme. har inte haft några problem med inkontinens på nåt håll, inte ens precis efteråt. var toksvullen ett par veckor men hade inte särskilt ont.
    på efterkontrollen sa barnmorskan att hon inte kunde se att jag fött barn, jag ser precis ut som innan förutom ett tunt vitt ärr i mellangården.
    det verkar vara väldigt olika det där. min skräck var att spricka mycket och det gjorde jag men sen blev det inga men av det. däremot var förlossningen vidrig så av den anledningen kommer jag diskutera ett eventuellt planerat snitt men det lutar åt att jag vill föda vaginalt igen.

Svar på tråden Snitt eller vaginalt. Vilken slags förlossning föredrar du?