• TeamTss

Han är ute på foder & jag går sönder dag för dag!

I somras lämnade jag ut min häst på foder, jag har haft honom i 3 år.
    Jag lämnade bort honom för jag träffade mannen i mitt liv & ville starta ett liv med honom.

Detta innebar att jag flyttade hemifrån, tillsammans med denna mannen.
    Nu har vi en hund, en katt, vi håller en bil & en lägenhet på vår ekonomi.
    Pengar till hästen just nu finns inte.

Hästen har varit borta sedan i Juni 2011 & det går inte en dag utan att jag sitter
    och gråter floder!!!!! Jag vill ta hem min häst IDAG. Kontraktet säger att både jag
    och fodervärden har rätt att bryta kontraktet när som, med en mån uppsägningstid.

Men jag vet ju att jag inte har råd!!!
    Det är 2.800 kr som ska fram varje månad för att hålla hästen, ja, det kanske inte
    är jättemycket pengar, men det är 2.800 kronor som inte finns varje månad!!

Jag har slutat röka, jag tänker på hur jag kör med bilen & bensinkostnader, vi unnar
    oss inte mycket, vi festar inte, dricker inte & han varken röker eller snusar.
    Jag vill sååå gärna ha råd med att ta hem min häst men jag vet inte hur jag ska
    lägga om min ekonomi..

Det är kanske inte någon mening att ta hem honom nu lagom till vintern..o om inte till våren så
    vill jag i alla fall ha råd med att ha hem honom i Juni, när kontraktet går ut, jag vill inte behöva
    förlänga det ett år till!!!

Snälla, någon som kan hjälpa mig hur jag kan vrida & vända på ekonomin så jag kan ta hem min finaste prins?!?!! Jag orkar inte detta! Det enda jag kan komma på som skulle dra in pengar
    är att sälja bilen, men det är ju inget alternativ..det är ju bara snabba pengar, jag behöver ju
    pengar varje månad :( :(

• Svar på tråden Han är ute på foder & jag går sönder dag för dag!
  • TeamTss
    MåsteHittaPåNågot skrev 2011-09-25 11:19:56 följande:
    Ts, jag läser på din presentation att ni dessutom försöker skaffa barn, tro mig, du lär behöva betydligt mer pengar än 2800 kr då om du både ska ta hem hästen och försörja ett barn.

Men se över alla kostnader, vilka är nödvändiga? Tidningar/abbonemang som går att säga upp? Billigare tv utbud? Internet? Köp billigare mat, börja planera så att ni veckohandlar och ev minskar onödiga köp. Kan ni flytta till billigare lägenhet? Det uppenbara, skaffa jobb om du inte har,sök allt, gå runt på företag och visa upp att du finns. Sök extrajobb om du redan har ett jobb.
    Oj. Ja. luddigt av mig. Jag utgick mest från att vi "har barn" OCH häst. Det är barn & häst som är problem.
    Enbart barn eller enbart häst är inget problem.

Vi jobbar redan båda två & har egentligen inga direkta abonnemang som kostar oss någonting.
    Det som drar pengar är hyran, hunden & bilen. Då har vi en hyra på 4700 + el, en volvo som dricker lite mer än jag hade önskat & ja, hunden kostar ju vad hunden kostar.
  • Strandängen

Är ni beroende av att ha bil, annars kanske dags att sälja den? En bil kostar trots allt ett par tusen i månaden...

• TeamTss
    serenity82 skrev 2011-09-25 15:27:14 följande:
    Är ni beroende av att ha bil, annars kanske dags att sälja den? En bil kostar trots allt ett par tusen i månaden...
    Ja, vi är beroende av att ha bilen kvar.
    Det är inte min bil, det är min fars. Han står för allt utom besiktningar & bensin, så där har vi lite ekonomisk hjälp
    av mina föräldrar. Vi har bensinkostnader för ca 1.000 kr/månad.
  • London Gal

Finns det möjlighet att ha hästen inackorderad på en ridskola där den så att säga kan tjäna in till sitt eget uppehälle genom att gå på lektion några gånger i veckan? Fungerar bara med rätt typ av häst, förstås...

• TeamTss
    London Gal skrev 2011-09-27 16:05:07 följande:
    Finns det möjlighet att ha hästen inackorderad på en ridskola där den så att säga kan tjäna in till sitt eget uppehälle genom att gå på lektion några gånger i veckan? Fungerar bara med rätt typ av häst, förstås...
    Möjligheten finns säkert, men jag är inte alls intresserad av något sådant. Stallhyran jag betalar nu i privatstallet är 500 spänn. Då ingår fodringar, insläpp & utsläpp. Den 500-lappen är det ju värt.
  • Lillolett

Usch lider med dig, lämnade iväg min häst på foder nu då jag är gravid och visst gör det ont varje dag!

Har inte läst alla svaren så vet inte om du tagit upp detta men:
    Det funkar inte om du har medryttare, eller en halvfodervärd? Så ni delar på kostnaderna och den personen får ha hästen några dagar i veckan? På så sätt har du ju hästen hemma och närmare dig..

Hoppas du hittar en lösning! Hjärta 

• PrettyPoppy

Har du hästen långt ifrån dig nu? Om den finns i närheten kanske du kan göra upp med fodervärden att du får rida och sköta den en eller två gånger i veckan?

• TeamTss
    PrettyPoppy skrev 2011-10-03 16:33:44 följande:
    Har du hästen långt ifrån dig nu? Om den finns i närheten kanske du kan göra upp med fodervärden att du får rida och sköta den en eller två gånger i veckan?
    Jag får komma när jag vill utan att ens ringa, bara jag lämnar en lapp i stallet att jag varit där.
    Hästen är 6 mil ifrån mig, det är lite långt att köra den sträckan, har varken tid eller pengar till det just nu.
  • Kallebus

Du ska nog inte ta hem hästen.

Har du inte tid och råd att åka till din häst en gång i veckan så får du aldrig ihop det om du tar hem hästen heller.
    Det bör ju inte ta mer än en och en halv timme i körtid och sen den tiden du lägger på hästen.
    Bensinen bör väl kosta max 150kr.
    Det är mindre än 25% av vad du räknar på att hästen kostar i månaden.

• Lavinen

Du har fått bra tips och förslag ser jag. Även från "Kallebus"... Har du tänkt på det här ur en realistisk synvinkel eller orealistisk? Har du inte tid eller pengar att åka 6 mil då känns det tyvärr som att du inte hanterar denna fråga sanningsenligt. Man kan alltid lura sig själv, men att ha häst kräver tid och pengar. Hur man än vrider och vänder på det.

Svar på tråden Han är ute på foder & jag går sönder dag för dag!