• grodansmamma11

Utmattad eller vad är grejen?

Nu måste jag få lite klok input känner jag..tankarna bara vandrar fram och tillbaka mest hela tiden.

Jag fick en liten bebis för tre månader sen. Slutade amma för en månad sen. Nu har jag kommit igång med träning, kör ca 4 pass i veckan (spinningg, löpning, styrketräning). Jag är nog på det klara med att jag ätit för lite kalorier sett till min träningsmängd för ingenting händer på vågen i princip. Jag tror min förbränning är satt helt ur spel. Efter träningspassen känner jag mig ofta yr och får huvudvärk vilket också är ett tecken på att jag äter för lite.

Inte nog med det..nu känner jag mig i princip helt slutkörd mest hela tiden. Min bebis sover bra på nätterna (!) så jag får egentligen inte för lite sömn. Jag vet inte om allt är en kombination av att det är jobbigt (även om barnet inte är det) att vara nybliven mamma, känna en enorm press över att komma i form vilket resulterar i hård träning och för lite mat. Jag känner att även humöret påverkas.

Kan det även vara att man börjar slappna av och bli mer trygg i sin mammaroll och att tröttheten då blir mer påtaglig?   

Jag är livrädd för depressioner och utmattning. Har varit det en gång i mitt liv och helst aldrig igen! Nu har jag iallafall bestämt mig för att äta ordentligt och bra samt sluta noja över vikten. Men det är svårt ska erkännas! Jag älskar att träna och vill verkligen orka det. Det känner jag att jag blir glad av.

Är det depressionsvarning eller något annat?

Dela gärna med er av era erfarenheter..det kommer säkert göra att man slappnar av. Känns oftast lite bättre när man inte är ensam om saker och ting..       

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-09-25 12:54
    Glömde beskriva tröttheten.. typ som en sönderkokt spaghetti. Inte så att jag kan sova utan mer dränerad och tung i huvudet.

• Svar på tråden Utmattad eller vad är grejen?
  • Lena

Du har inte järnbrist? Då är trötthetssymptom vanliga

• grodansmamma11

Det är kollat hos bm. Hade så bra järnvärde så hon undrade om jag var uttorkad istället...

• Lena
    grodansmamma11 skrev 2011-09-25 14:58:53 följande:
    Det är kollat hos bm. Hade så bra järnvärde så hon undrade om jag var uttorkad istället...
    Kollade du även dina järndepåer? De säger mer egentligen
  • skånegås

Blodtrycket?
    Och hinner du vila något? Du verkar bara köra på...Man ska INTE träna om man äter för dåligt, varför gör du det? äter så dåligt alltså? Sen är det mycket hormoner i omlopp. Försök ta det lite lugnt och njuta av den lilla.. Hur sover du då?

• grodansmamma11

Blodtrycket var bra det också..depåer vet jag inget om. Det var inget som nämndes. Jag sa redan då att jag kände mig väldigt urlakad och hon tyckte inte mina värden talade för att det skulle vara något galet egentligen. 

Ja, varför äter jag för dåligt? Finns nog inget annat skäl än att jag inte vet exakt hur mycket kalorier jag ska äta i förhållande till träningen samtidigt som jag vill gå ner i vikt. Har liksom inte funnit balansen mellan intag och uttag.

Jag sover väldigt bra på nätterna. Vår bebis vaknar bara en gång per natt för mat och somnar sedan om. Men sen är det ju ett ständigt passande och det suger såklart energi...   .   

• pojkens

Det är ju svårt för någon att veta. Dock brukar ju depressioner ha fler symptom än bara trötthet. har du möjligtvis kollat din sköldkörtel? SKödlkörtelproblem kan komma i samband med graviditet. Underfunktion brukar resultera i enorm trötthet, men även att man tappar hår, fryser och går upp i vikt. Kanv ara svårt att bedöma just under/efter graviditet eftersom hela kroppen är koko. 

Jag tycker nog att du ialalflal ska försöka vila så mycket du kan, om du nu är trött. Pausa lite från träningen?  

• Kilsbergen

Kolla sköldkörteln! Det är bara ett blodprov och svar får du redan dagen efter. Ring din vc för hjälp.

• grodansmamma11

Jag har varit hos läkare nu. Inga fel på sköldkörteln iaf..har däremot varit ett för hårt tempo för mig så nu har jag skruvat ner det avsevärt och jag känner mig redan bättre Konstigt att det krävs att en läkare talar om det för mig bara...

Svar på tråden Utmattad eller vad är grejen?