• HallonS

Kokar ni upp vattnet innan flaskmatning till eran bebis som är under 6 månader

OBS Denna fråga riktar sig till föräldrar som har barn under 6 månader och har bra kommunalt vatten. Inte egen brunn!! OBS

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Kokar ni upp vattnet innan flaskmatning till eran bebis som är under 6 månader
  • heeke
    Mad as snow skrev 2011-10-06 16:27:24 följande:
    Att varmvattnet därmed inte kontrolleras regelbundet (såsom kallvattnet för att räknas som livsmedel) bör ju då vara en skröna? Om det rör sig om samma vatten? Detta är ju annars den allmänna förklaringen till varför man inte ska använda varmvattnet till mat eller dryck. 
    Det är klart om man med varmvatten menar fjärrvärmevattnet, så nej det är inte kontrollerat som livsmedel Flört

Kallvattnet kontrolleras ju och är kallt hela vägen till kranen. Varmvattnet är samma vatten som sedan i värmeväxlaren värms upp av fjärrvärmevatten (eller eldning, eller elpatron). Därefter är det inte kontrollerat naturligtvis (eftersom uppvärmningen sker hemma hos dig). 
    Eftersom värmen gör att "det händer saker" med vattnet så kan man ju naturligtvis få det till att vattnet inte är kontrollerat, men det är likväl "samma" vatten som det kalla, förutom temperaturen då
  • SjälvaJag
    La Lola skrev 2011-10-06 16:25:52 följande:
    Jag är inte lat.
    Jag såg bara ingen anledning att hålla på o koka vattnet.
    då är man lat
  • La Lola
    SjälvaJag skrev 2011-10-06 19:11:17 följande:
    då är man lat
    Varför är man lat bara pga det?
    Ser jag ingen mening med att koka så är det ju onödigt att jag gör det bara för att bevisa att jag inte är lat.
    Att koka vatten kan knappast anses som särskilt ansträngande.
    *mamma till Alma (maj 2000) och Hedda (mars 2009)*
  • SjälvaJag
    La Lola skrev 2011-10-06 19:22:19 följande:
    Varför är man lat bara pga det?
    Ser jag ingen mening med att koka så är det ju onödigt att jag gör det bara för att bevisa att jag inte är lat.
    Att koka vatten kan knappast anses som särskilt ansträngande.
    men då förstår jag inte varför man inte gör det. Om det är det som rekommenderas..
  • Mad as snow
    heeke skrev 2011-10-06 16:41:34 följande:
    Det är klart om man med varmvatten menar fjärrvärmevattnet, så nej det är inte kontrollerat som livsmedel Flört

Kallvattnet kontrolleras ju och är kallt hela vägen till kranen. Varmvattnet är samma vatten som sedan i värmeväxlaren värms upp av fjärrvärmevatten (eller eldning, eller elpatron). Därefter är det inte kontrollerat naturligtvis (eftersom uppvärmningen sker hemma hos dig). 
    Eftersom värmen gör att "det händer saker" med vattnet så kan man ju naturligtvis få det till att vattnet inte är kontrollerat, men det är likväl "samma" vatten som det kalla, förutom temperaturen då
    Men alltså det här är ju självklarheter. Eller borde vara det.  

*idiot* 
    Jag delar inte dina åsikter men jag är beredd att dö för att slippa höra dem.
  • La Lola
    SjälvaJag skrev 2011-10-06 19:27:20 följande:
    men då förstår jag inte varför man inte gör det. Om det är det som rekommenderas..
    Vem rek det? Vilken myndighet alltså?
  • Snösparv

Ja, självklart. Man vet aldrig om ens stad blir nästa östersund..!

Tycker det var enkelt, bara att koka när man har tid och sen förvara i kylen eller termos. Jag chansade inte eftersom det gällde min bebis.

• Bonanza
    Snösparv skrev 2011-10-06 19:57:05 följande:
    Ja, självklart. Man vet aldrig om ens stad blir nästa östersund..!

Tycker det var enkelt, bara att koka när man har tid och sen förvara i kylen eller termos. Jag chansade inte eftersom det gällde min bebis.
    Det är inte att chansa. Det är att göra en sannolikhetsbedömning och få en extremt låg, dvs obefintlig, risk och agera utifrån den. 
  • Snösparv
    Bonanza skrev 2011-10-06 20:31:18 följande:
    Det är inte att chansa. Det är att göra en sannolikhetsbedömning och få en extremt låg, dvs obefintlig, risk och agera utifrån den. 
    Jag tyckte det var så enkelt att koka vattnet att jag gjorde det, bara utifall att. Det skadade ju inte i alla fall Skrattande
  • SjälvaJag
    La Lola skrev 2011-10-06 19:35:58 följande:
    Vem rek det? Vilken myndighet alltså?
    det står ju på förpackningen och de lär ju veta vad som är bäst för deras ersättning.
  • La Lola
    SjälvaJag skrev 2011-10-07 08:59:47 följande:
    det står ju på förpackningen och de lär ju veta vad som är bäst för deras ersättning.
    Jamen...det beror ju på att de vill ha ryggen fri om något skulle hända.....
    O då handlar det väl främst om att sterilisera pulvret. Inte för att ta död på ev bakterier i själva vattnet.
  • La Lola
    La Lola skrev 2011-10-07 09:14:41 följande:
    Jamen...det beror ju på att de vill ha ryggen fri om något skulle hända.....
    O då handlar det väl främst om att sterilisera pulvret. Inte för att ta död på ev bakterier i själva vattnet.
    o just ja, då måste man ju såklart blanda pulvret med det kokheta vattnet.
  • Smultronblomma
    FreeForAll skrev 2011-10-07 09:17:15 följande:
    Kokade tills han fyllde 1.
    Kokade du vattnet även om han skulle dricka det till maten(att dricka ur vanligt glas)?

Min bebis har ett större syskon dom är på förskolan om dagarna så risken att få i sig bakterier känns betydligt mycket större via storasyster än via vattnet! Har aldrig kokat det. Rekomendationerna tolkar jag vara för de som har egen brunn eller som när man är i stugan och tar det direkt från sjön.
  • La Lola
    FreeForAll skrev 2011-10-07 09:17:15 följande:
    Kokade tills han fyllde 1.
    Oj...varför så länge?
  • FreeForAll
    Smultronblomma skrev 2011-10-07 09:26:41 följande:
    Kokade du vattnet även om han skulle dricka det till maten(att dricka ur vanligt glas)?

Min bebis har ett större syskon dom är på förskolan om dagarna så risken att få i sig bakterier känns betydligt mycket större via storasyster än via vattnet! Har aldrig kokat det. Rekomendationerna tolkar jag vara för de som har egen brunn eller som när man är i stugan och tar det direkt från sjön.

Nej, inte det han drack rent. Det ar nar man blandar vatten med ersattning som det kan vaxa bakterier om man inte kokat vattnet.
    La Lola skrev 2011-10-07 09:28:08 följande:
    Oj...varför så länge?
    Rekommendationerna ar sa har, och vi har inte namnvart samre vatten an Sverige.  

Det ante mig.
  • La Lola
    FreeForAll skrev 2011-10-07 12:00:43 följande:
    La Lola skrev 2011-10-07 09:28:08 följande:
    Oj...varför så länge?
    Rekommendationerna ar sa har, och vi har inte namnvart samre vatten an Sverige.  

Aha, ni bor i ett annat land!
  • Trynträ

Kokar vattnet, häller i och låter det svalna. Sen ställer jag in flaskorna i kylskåpet. Tror inte jag behöver det nu när han är 5 månader men det känns som jag lika gärna kan göra det så slipper jag mäta varje gång istället.

Svar på tråden Kokar ni upp vattnet innan flaskmatning till eran bebis som är under 6 månader