• Anonym (orolig mamma)

Min dotters lilla kompis har blivit ett monster

Min dotter är 2.5 år. På förskolan har hon sedan i vintras fått en kompis i en halvåret äldre kille. Till en början upplevde vi den här killen som lugn och stillsam. Men under våren upptäcker vi hur den här lilla killen slår vår dotter, till synes oprovocerat och utan anledning.  Först tänkte jag att det nog bara är en period, att sådant ska testas av. Beteendet har fortsatt under våren och sommaren och även nu under hösten. Min man tycker att vi ska försöka styra undan umgänget i den mån det går. Till trots för det som händer är min dotter väldigt förtjust i killen. Hon pratar om honom när vi är hemma och frågar efter honom. Jag är osäker på hur jag ska förhålla mig i situationen. Bör vi hålla vår dotter borta från honom så mycket som möjligt för hennes eget bästa?

• Svar på tråden Min dotters lilla kompis har blivit ett monster
  • barnpsykologen margit

Hej!
    Jag tycker inte att ni i första hand ska sära på barnen utan snarare hjälpa dem med hur man umgås med varandra. Så här små barn har ännu inte utvecklat sin empatiska förmåga så att de förstår att det gör ont på den som man slår. Detta är något barnen lär sig av de reaktioner de får när de gör det ena eller det andra. Reaktionerna kan komma från föräldrar , personal på dagis eller lekkamraten själv.
    Det låter som om er dotter och hennes kompis utvecklat ett mönster där han slår, kanske för att han inte kan prata så bra, för att han blir besviken eller för att han vill ha uppmärksamhet, och där hon inte säger ifrån på skarpen när hon blir slagen.
    För att stötta dem bägge och deras lek bör någon vuxen på dagis vara mer uppmärksam på när det händer saker dem emellan, gå in och bryta och ge dem alternativa sätt att bete sig på.
    Ni bör också tala om för er lilla dotter att hon kan säga nej! Du får inte slå mig! Det gör ont. Och att hon ska gå därifrån om han inte slutar. Lekkamraten behöver säkert stöd av föräldrar och dagispersonal att hitta andra sätt att uttrycka sig på än att slåss. Men då krävs medveten närvaro av vuxna personer.
    På detta sätt kommer barnen säkert att kunna fortsätta att ha roligt i sina lekar tillsammans.
    Med vänlig hälsning.
    Margit Ekenbark

Svar på tråden Min dotters lilla kompis har blivit ett monster