Rimligt eller orimligt?!
Hej
Jag lever med min sambo som har två barn från ett tidigare förhållande, den yngsta är 3år och 9 månader. Barn är barn och extremt bra på att riva ut varenda pryl som finns i rummet så att leksakerna täcker hela golvet. Här kommer mitt dilemma.. Efter att den yngsta hade haft en kompis på rummet så sa jag till henne att hon fick plocka upp allt som låg på golvet, inte att det skulle stå på någon speciell plats utan drog ut 3 lådor och sa att allt skulle ner i dom. Jag satte på lite musik sen gick jag för att fixa något, kom tillbaka efter 15minuter och då låg hon under mattan och filosoferade. Jag stannade då kvar med henne för att pusha lite och tog ett par saker och la i lådan och sa till henne att resten skulle läggas i. Med mitt stöd tog det inte ens 2 minuter, jag såg efter att hon va nöjd och att hon kände sig duktig! När barnen åkte hem till sin mamma hade den yngsta sagt att hon va tvungen att städa rummet. När jag vid ett senare tillfälle pratade med mamman så tog vi upp detta och hon förstod inte hur jag kunde kräva att ett så litet barn skulle plocka undan, utan hon tycker att jag har helt orimliga krav och att jag borde prata med någon som vet sånt här! Så jag är jättetacksam för ett svar på detta. Som jag ser det, kan man riva ut varenda pryl så är man stor nog att lägga tillbaka sakerna i en låda!
//E