• Risgrynet

Amning - svettas på natten

Terje barer. Minns inte att det var såhär med de andra två. Jag svettas floder om natten. När lilleman väcker mig och vill äta så är jag sjöblöt av svett. Äckligt och jobbigt. Någon som känner igen sig? När slutar eländet)?

• Svar på tråden Amning - svettas på natten
  • Zixi

Har funderat på det här de senaste dagarna och jag börjar faktiskt fortfarande svettas så fort jag ammar och min dotter är 14 mån. Jag brukar få be min man öppna fönstret men efter en liten stund så slutar jag svettas och fryser istället. Tror att det är hormonpåslaget när mjölkproduktionen sätter igång.

2010-07-20 3040/50
  • Risgrynet

Sån är jag med. Kan känna mig , klär på mig en kofta och fem minuter senare kan jag svettas som bara den...

• Natulcien

Jag känner inte igen mig i de där extrema svettfloderna...men jag har en bestämd känsla av att ha ökat min kroppstemperatur sen jag blev gravid och födde vår son...

Sonen är alltså 11 månader nu och jag har precis slutat amma. Men jag är ganska varm av mig numera och har varit ända sen jag blev gravid.

Innan jag blev gravid och födde barn så var jag riktigt frusen jämt och ständigt. Ständigt iskall och händer och fötter. Så är det inte längre. Kan inte ens sova med fötterna under täcket för då blir det alldeles för varmt. Och jag springer och öppnar fönster mest hela tiden. Förr sprang jag och stängde dem...

Märkligt.

• pigglet

De första veckorna var ju hemska! Värst med första barnet, eller så var det bara att jag var mer förberedd med de andra?

Jag bäddade sängen i flera lager med handdukar, så kunde jag bara skala bort ett lager efter amningen. Hade flera tröjor liggande vid sängen, så bytte jag den också.  

• Virrivirvelmamma

Oj här känner jag också igen mig!! Jag fryser, klär på mig, svettas, fryser, byter kläder,.....ja hela natten tycker jag. Men jag har för mig det var så sist också. Tror det är hormonomställningen o känns naturligt. Det går ju över. O nu har jag precis fått mitt andra o tredje barn (tvillingar). De är snart fyra veckor.

• NatalieH

Åhh så skönt att höra :)
    Jag minns inte att det var så här med ettan men nu med tvåan, första veckorna var hemska. Men nu är hon 6 månader i slutet av veckan och svettas fortfarande lite grann på natten men inte alls de där floderna så allt blir dyngsurt :) Hoppas verkligen den går över när jag slutar amma.
    Undrar varför det är sånna mängder!  

• Emmi08

det beror på att amningen gör att man hamnar i ett slags klimakterium....man har lika låga hormoner som under klimakteriet då svettas dom flesta dag som natt.

• NatalieH
    Emmi08 skrev 2011-10-18 18:36:50 följande:
    det beror på att amningen gör att man hamnar i ett slags klimakterium....man har lika låga hormoner som under klimakteriet då svettas dom flesta dag som natt.

Fast jag svettas inte så mycket på dan vad jag har tänkt på, utan på natten och jag har ammat väldigt lite på natten, hon har sovit bra på nätterna och ändå har det varit floder :(
  • olandstoken

Haha, ja, det är ju därför som jag är helt svett om röva på natten trodde det var att våra nya sängar är varma haha!

• Parniara

Jag svettades sådär så jag blev sjöblöt i 2 månader tror jag, bara på natten. Sen blev jag lika frussen och torr som innan jag blev gravid.

• NollSjuTjugo
    Natulcien skrev 2011-10-06 13:47:24 följande:
    Jag känner inte igen mig i de där extrema svettfloderna...men jag har en bestämd känsla av att ha ökat min kroppstemperatur sen jag blev gravid och födde vår son...

Sonen är alltså 11 månader nu och jag har precis slutat amma. Men jag är ganska varm av mig numera och har varit ända sen jag blev gravid.

Innan jag blev gravid och födde barn så var jag riktigt frusen jämt och ständigt. Ständigt iskall och händer och fötter. Så är det inte längre. Kan inte ens sova med fötterna under täcket för då blir det alldeles för varmt. Och jag springer och öppnar fönster mest hela tiden. Förr sprang jag och stängde dem...

Märkligt.
    Här är en till som upplevt precis samma sak :) Jättekonstigt...jag undrar vad det beror på? Jag har också alltid varit frusen och varit tvungen att ligga riktigt inkorvad i täcket för att inte frysa när jag ska sova. Men nu, nu måste jag ha öppet fönster på nätterna och flera kroppsdelar utanför täcket...skumt :) Det började också under graviditeten och nu är sonen snart 5 mån.

Första veckorna upplevde jag också kopiösa svettningar så fort jag ammade men det har slutat nu, nu är jag bara allmänt varm hela tiden. Ska bli intressant att se hur jag tacklar vintern i år, jag brukar frysa och nästan bli deprimerad för att jag tycker kylan är så jobbig, men det kanske blir annorlunda nu när jag blivit en "varmis"?
  • mamma 86

Jag svettades massor på natten efter första barnet och jag var ung när jag fick henne så det har inget med åldern att göra. Kommer inte ihåg när det gick över men det höll nog på över 1 månad. Sov med handdukar i sängen, fick duscha och byta lakan på natten ofta också

Svar på tråden Amning - svettas på natten