Lämpligt straff för 9-åring som gör något riktigt styggt?
Intressant att se åsikter kring detta.
Intressant att se åsikter kring detta.
Det räcker att prata om det ordentligt. Om det inte är ngt extrem som att barnet har dödat grannens kanin eller så- då skulle jag nog dra in både pengar, nöjen och upp på rummet tills jag samlat mig för ett jäklars allvarligt samtal.
Vid exemplet ovan att det är snatteri så handlar det troligen om ngt annat som gör barnet osäkert och tar till detta snattande. Så där är nog den enda vägen ett samtal om detta, en 9 åring som snattar mår inte bra...
Jag blir nästan rädd när jag ser att så många skulle rekommendera datorförbud. jag hade inte blivit ett dugg påverkad som 9-åring av datorförbud. Är det så mycket datoranvändning för 9-åringar idag?
Det som påverkade mig bäst som "straff" i den åldern var utegångsförbud. Det var inte roligt att inte få gå ut och leka med kompisar på fritiden. Det fick iallafall mig att verkligen tänka till och INTE göra om samma dumheter igen :)
Det ska ju klart vara något som är i samband med vad hen har gjort. men dask på rumpan är aldrig något alternativ.
Givetvis pratar vi om vad som har hänt, som en del av straffet.
Har hen gjort sönder en ruta så kan det vara lämpligt att hen åker på fönsterputs av alla fönster i huset, haft sönder något för sina syskon, ta sina sparpengar och köpa nytt. stulit i affären, jobba extra med att hjälpa till i affären osv. Varit elak mot någon så skriva ett förlåtbrev.
skulle inte ta dator eller tv tid om det inte buset hängt ihop med dator/tv.
Jag har inga barn själv men det logiska tycker jag är att det blir en naturlig konsekvens av barnets beteende. Som tex, rita på väggen, inte får ha fri tillgång till pennor/kritor.
Skulle väl säga att de beror på hur situationen ser ut, och om det han/hon är medveten om är fel .
Är barnet fullt medveten om att det är något väldigt fel och ändå uppsåtligt gör det så indragen veckopeng och/eller utegångsförbud.
Jag tror inte på straff alls och kan inte riktigt se vad indragen månadsåeng har med stygghet att göra tex.
Härhemma pratar vi om saker som sker oavsett vad som har skett.
Beror på. Konsekvenserna bör ha direkt koppling till "brottet"
Tror dock varken på smisk eller åka tidigt i säng. Man ska inte slå små personer som inte kan försvara sig och man ska aldrig använda sömn som ett straff
Man pratar om det och tar reda på varför barnet gjorde så och får det att förstå varför det var fel... straff fungerar inte.
En konsekvens som har med saken att göra.