• Anonym (mamma)

Familjehemmet vill ha ensam vårdnad

Min väninna har ett barn på 7 år som bott 3 år i familjehem. Den biologiska mamman har haft barnet hos sig var 3:e helg i början men det senaste året varannan helg. Nu vill familjehemmet ha ensam vårdnad mot den biologiska mammans vilja. Biomamman har 2 andra hemmavarande barn är ensamstående och orkar inte riktigt med allt därför flyttade barnet till familjehem. Hon är en bra mamma i mina ögon inget missbruk eller så men har svårt med ekonomin. Hon är nu förtvivlad att förlora sitt yngsta barn och vill ha det som det är att barnet är där varannan helg och vid lov samt behålla sitt vårdnadhavareskap. Kan de ta barnet ifrån henne?

• Svar på tråden Familjehemmet vill ha ensam vårdnad
  • Anonym (mamma)

Jo det är just det att famhemmet kan söka vårdnad efter 3 år men det blev aldrig biomamman informerad om. Nu är hon förtvivlad. Mamman hade inte ork men när hon kände sig bättre och mår bättre nu får hon inte ha pojken. Men om de går vidare till rättegång kan hon förlora barnet då? Hon vill inte släppa sin pojke.

• Anonym
    Anonym (mamma) skrev 2011-10-03 19:03:21 följande:
    Jo det är just det att famhemmet kan söka vårdnad efter 3 år men det blev aldrig biomamman informerad om. Nu är hon förtvivlad. Mamman hade inte ork men när hon kände sig bättre och mår bättre nu får hon inte ha pojken. Men om de går vidare till rättegång kan hon förlora barnet då? Hon vill inte släppa sin pojke.
    Är det lvu??
  • Litet My
    Anonym (mamma) skrev 2011-10-03 18:45:58 följande:
    Hon är nu förtvivlad att förlora sitt yngsta barn och vill ha det som det är att barnet är där varannan helg och vid lov samt behålla sitt vårdnadhavareskap. Kan de ta barnet ifrån henne?
    Hänger inte med riktigt?

Är familjehemmet bara avlastning varannan helg och vid lov? I så fall är det väl ingen idé att flytta över vårdnaden?

Är det vårdnaden eller umgänget vi diskuterar?
  • LinneaJosie
    Lilla My21 skrev 2011-10-03 19:04:53 följande:
    Hänger inte med riktigt?

Är familjehemmet bara avlastning varannan helg och vid lov? I så fall är det väl ingen idé att flytta över vårdnaden?

Är det vårdnaden eller umgänget vi diskuterar?
    Jag har tolkat det som att "...vill ha det som det är att barnet är där varannan helg" syftar på att TS vän vill att barnet ska vara hos henne ("där" i citatet) varannan helg och på familjehemmet resten.
  • Anonym (Me)

Det låter som mer än avslastning enl SoL. Avlastning brukar handla om en helg eller två i månaden, inte en heltidsplacering

Har barnet haft sitt hem hos dem i tre års tid är det mer än det. Oavsett om det är SoL eller LVU så är det motiverat att fundera på överflyttning av vårdnanden för barnets skull. Att bo så länge med en familj, och speciellt om placeringen började när han var 4 år gammal, ger starka band och det kan vara så att man nu bedömer att det blir skadligt för barnet att slitas därifrån. Umgängesfrågan är en annan, hon kan ha umgänge med barnet även om vårdnaden överflyttas. Det handlar om att barnet ska veta att hans hem är hans hem.

Är det så att överflyttning blir aktuellt ska hon självklart invända och överklaga ett sådant beslut om hon nu inte vill detta. Hon löper inte större risk att bli av med pojken för det. Hon ska även begära offentligt biträde.

• Trötter
    Ja, om man bedömer att det är bäst för barnet att stanna i sitt familjehem. Det har kanske knutit an till den nya familjen nu och skulle må sämre av att behöva flytta igen.
    Jag tror inte att hon kan bli av med vårdnaden utan att skriva på, men hon kan ju få barnet omhändertaget enligt LVU, och det är ju i praktiken snarlikt.
    För barnet kan det vara en fördel att familjehemmet har vårdnaden eftersom det är de som tar hand om barnet i huvudsak. Då kan ju familjehemmet få gå på föräldramöten, kvartssamtal, boka läkartider, hämta ut utskrivna recept, få information från soc och BUP eller vad som kan vara aktuellt. Samt ta med barnet på utlandssemester utan att krångla med bio-mamman. Så OM barnet ändå troligast kommer att växa upp i fosterhem, så är det bäst för samtliga att de också får vårdnaden. Självklart vore det bäst att fosterhem och bio-mamma hade ett gott samarbete och kunde lösa detta ändå.
  • Anonym
    Anonym (mamma) skrev 2011-10-03 18:58:48 följande:
    Biomamman har velat ha hand om barnet mer men motarbetas av familjehemmet. Så hon vill gärna gå med på att succesivt få mer tid med sonen. Men familjehemmet vill inte släppa utan äga pojken. Soc håller på familjehemmet för de är gifta god utbildning och ekonomi. Medan biomamman "bara" är rik på kärlek.
    Hade mamman varit rik på "bara kärlek" och varit en omsorgsfull mamma så hade aldrig barnet varken placerats och än mindre bott i ett familjehem i så länge som 3 år!
    Är det SOL eller Lvu placering?
  • Anonym
    Trötter skrev 2011-10-03 19:14:25 följande:
    Ja, om man bedömer att det är bäst för barnet att stanna i sitt familjehem. Det har kanske knutit an till den nya familjen nu och skulle må sämre av att behöva flytta igen.
    Jag tror inte att hon kan bli av med vårdnaden utan att skriva på, men hon kan ju få barnet omhändertaget enligt LVU, och det är ju i praktiken snarlikt.
    För barnet kan det vara en fördel att familjehemmet har vårdnaden eftersom det är de som tar hand om barnet i huvudsak. Då kan ju familjehemmet få gå på föräldramöten, kvartssamtal, boka läkartider, hämta ut utskrivna recept, få information från soc och BUP eller vad som kan vara aktuellt. Samt ta med barnet på utlandssemester utan att krångla med bio-mamman. Så OM barnet ändå troligast kommer att växa upp i fosterhem, så är det bäst för samtliga att de också får vårdnaden. Självklart vore det bäst att fosterhem och bio-mamma hade ett gott samarbete och kunde lösa detta ändå.
    Jo man kan bli av med vårdnaden efter att barnet bott i ett o samma fammiljehem i minst 3 år! Kallas vårdnadsöverflytt och börjar tillämpas mer o mer!
    Bioföräldrar kan bli av med vårdnaden mot sin vilja, dom behöver alltså inte alls frivilligt gå med på det!
    Lvu är något helt annat
  • Anonym
    Ja hon kan förlora vårdnaden om sin son och det kommerr att gå till förhandling i Rätten om nu familjeheemmet ansökt om vårdnaden
  • Anonym (mamma)

Kan de inte ha vårdnaden alla 3 vuxna? Och delad vårdnad eller om famhemmet får vårdnad innebär väl inte att de adopterar pojken. Det hela kompliceras av att famhemmet är biomamman syster och man. Biopappan finns inte alls med i bilden. Placeringen för 3 år sedan var en gemensam uppgörelse. Jo man kan ju undra varför hon inte har tagit hem/fått hem pojken. Men hon har kännt sig nöjd med varannan helg. Numera pratar hon om varannan vecka. Jo jag tror pojken blir splittrad och mår kanske inte bra av att hans båda hem bråkar. Och famhemmet är kanske inte så bra. Känner famhemmet ytligt.

• Anonym (mamma)

Pratade med biomamman igår om hon vill ha hem sonen att bo hos henne. Då drog hon på svaret och det verkade som att hon inte var redo för det. Menar på till biomamman att man inte kan ha kakan och äta den. Att det vore lika bra att ge vårdnaden eller dela den med famhemmet. Hon har ju ändå inte jättestora planer på att pojken ska flytta hem permanent till henne. Ändå i mina ögon förstår jag inte varför hon inte vill ha hem sitt barn? Jag anser att hon har möjligheten. Själv skulle aldrig vilja att mina barn flyttar hemifrån. De är mitt liv. <3

• Trötter
    Anonym (mamma) skrev 2011-10-05 11:18:11 följande:
    Pratade med biomamman igår om hon vill ha hem sonen att bo hos henne. Då drog hon på svaret och det verkade som att hon inte var redo för det. Menar på till biomamman att man inte kan ha kakan och äta den. Att det vore lika bra att ge vårdnaden eller dela den med famhemmet. Hon har ju ändå inte jättestora planer på att pojken ska flytta hem permanent till henne. Ändå i mina ögon förstår jag inte varför hon inte vill ha hem sitt barn? Jag anser att hon har möjligheten. Själv skulle aldrig vilja att mina barn flytJa och eftersom det är på det viset, så är det nog tryggast för barnen atttar hemifrån. De är mitt liv. <3
    Ja och eftersom det är på det viset, så är det nog tryggast för barnen att få stanna i sitt familjehem och växa upp under trygga förhållanden. Det är oerhört krävande för barn att försöka rota sig på ett ställe och samtidigt gå och undra hur länge det skall vara.
    Om mamman ändå bara har tänkt sig att ha umgänge och kontakt när hon själv orkar, så är det ju vettigare att familjehemmet får ta det fulla ansvaret för barnen och fatta alla beslut som rör dem.
  • Anonym (mamma)
    Trötter skrev 2011-10-05 19:13:00 följande:
    Ja och eftersom det är på det viset, så är det nog tryggast för barnen att få stanna i sitt familjehem och växa upp under trygga förhållanden. Det är oerhört krävande för barn att försöka rota sig på ett ställe och samtidigt gå och undra hur länge det skall vara.
    Om mamman ändå bara har tänkt sig att ha umgänge och kontakt när hon själv orkar, så är det ju vettigare att familjehemmet får ta det fulla ansvaret för barnen och fatta alla beslut som rör dem.
    Ja det blir nog bäst. Förstår inte biomamman riktigt.
Svar på tråden Familjehemmet vill ha ensam vårdnad