• Mollz

Klarade din 2,5-åring att gå i snö?

Nu måste vi bestämma oss om vi ska ta en vagn anpassad för två eller inte. 
    Jag undviker det helst då dottern inte ens vill åka vagn, men sen vet jag inte om hon klarar av att gå i snö och halka.. Så, vad har ni för erfarenheter? 

• Svar på tråden Klarade din 2,5-åring att gå i snö?
  • Mollz
    bellsii skrev 2011-10-05 16:51:16 följande:
    Köp en stå bräda
    Hjälper väl inte så mycket när det är snö? Bebisen är beräknad i december och förra vintern kunde jag knappt köra vagnen som den är..
  • eliten

Pulka då kanske, klart han kunde gå i snön men orkar ju inte lika länge...

Vi köpte syskonvagn även om sonen inte brukade åka vagn innan han blev storebror och hade över vintern då vi hade nyfödd och 2,5åring, till sommaren åkte han aldrig vagn mer.
    Men ofta vill ju de äldre syskonet också få känna sej liten en stund i början och det är mysigt att sitta i vagn och åkpåse på vintern!

• Mollz
    eliten skrev 2011-10-05 17:14:05 följande:
    Pulka då kanske, klart han kunde gå i snön men orkar ju inte lika länge...

Vi köpte syskonvagn även om sonen inte brukade åka vagn innan han blev storebror och hade över vintern då vi hade nyfödd och 2,5åring, till sommaren åkte han aldrig vagn mer.
    Men ofta vill ju de äldre syskonet också få känna sej liten en stund i början och det är mysigt att sitta i vagn och åkpåse på vintern!
    Som det är nu har hon så gott som aldrig vagn, är inga problem med varken ork eller hastighet, hon traskar på bra.. Frågan är bara hur annorlunda det blir med snö. 
    Funderar på om vi ska ta syskonvagn eller inte.. Hänger på hur det blir med dagis också förstås, vet inte hur mycket hon kommer gå i vinter, är hon hemma mycket lönar sig det nog mer med syskonvagn än om det bara är till och från dagis. 
  • knisse
    Mollz skrev 2011-10-05 17:24:51 följande:
    Som det är nu har hon så gott som aldrig vagn, är inga problem med varken ork eller hastighet, hon traskar på bra.. Frågan är bara hur annorlunda det blir med snö. 
    Funderar på om vi ska ta syskonvagn eller inte.. Hänger på hur det blir med dagis också förstås, vet inte hur mycket hon kommer gå i vinter, är hon hemma mycket lönar sig det nog mer med syskonvagn än om det bara är till och från dagis. 
    tänk pa att syskonvagnarna oftast är ennu jobbigare att köra i snö (dom blir bade tyngre och klumpigare än vanliga vagnar)
  • Mollz
    knisse skrev 2011-10-05 17:27:43 följande:
    tänk pa att syskonvagnarna oftast är ennu jobbigare att köra i snö (dom blir bade tyngre och klumpigare än vanliga vagnar)
    Är ju så.. Därför jag helst undviker det, men en vagn behöver vi oavsett.. 
  • Alexi

Min dotter fyllde två i december och var helt ointresserad av att gå i snön hela vintern. Direkt när det tinade började hon gå själv igen, hon är väldigt duktig på att gå och springa och allt fysiskt men i snö är hon ointresserad av att leka. Så det var toppen med syskonvagnen till och från dagis under vintern, sen har vi kört att hon går eller åker ståbräda sen dess.

• Maxbox

Vår dotter är född i januari. Då var storebror 2 år och 4 månader. Jag resonerade som så, att dottern skulle vara så pass liten att jag lätt kunde bära henne i sjal/sele och storebror åka vagn om det behövdes. Under vintern så gjorde vi så ett par gånger, men oftast bar jag bebis och drog storebror i pulka/snowracer. Alternativt sparkade med storebror på sparken och bebis i sjal. När det blev barmark så införskaffade vi en springcykel som storebror har fått använda, medan lillasyster har fått sitta i vagnen. Nu i höst har lillasyster blivit tillräckligt stor för att sitta på barnsadel på cykeln, och storebror i cykelkärra. Så det är vad vi varierar mellan. Bärsele, (enkel)vagn, springcykel, vanlig cykel och kärra. Till vintern räknar jag med att jag kan dra båda barnen i pulka/snowracer alternativt att jag sparkar med lillasyster och storebror får sparka själv när det är före.

Svar på tråden Klarade din 2,5-åring att gå i snö?