• ViVäntarLois

När och hur kan man ta med sig de minsta på cykeln?

Jag cyklar väldigt mycket och längtar efter när lillan blir så stor att hon kan följa med, hon avskyr sitt babyskydd i bilen så förhoppningsvis tycker hon att cykel är lite roligare :) 

Än så länge är hon bara 4 månader så det känns lite för tidigt. Vi har en cykelvagn sedan tidigare (en sån som man fäster bakom cykelcykeln med sittplatser åt två lite större barn). Jag har läst om andra som transporterar jättesmå barn, från en månad och uppåt, i dessa cykelvagnar men att de då sätter babyskyddet i cykelvagnen. Hur säkert är det? Och ska man i så fall sätta fast babyskyddet?

Jag tror att en stol på pakethållaren är det hon kommer att uppskatta mest. Hur gamla ska de vara för att sitta där? Finns det särskilda stolar för mindre barn? Hur små hjälmar finns det?

Tack på förhand med hjälp med detta! 

• Svar på tråden När och hur kan man ta med sig de minsta på cykeln?
  • Joico
    skånegås skrev 2011-10-06 14:03:26 följande:
    La Lola skrev 2011-10-06 12:44:01 följande:
    Du skojar inte ens nu?! Förvånad
    Alltså, vad skulle hända? Lite argument tar jag gärna!
    Oj, måste man förklara det? Vad tror du själv händer med barnet, om ni blir påkörda av en bil? Om det tar tvärstopp framför framhjulet och ni voltar framåt? Om ni glider på grus? 

Det är inte optimalt för barn i cykelsitsen heller, men jag gissar att barnet som sitter i din sjal inte har hjälm? Vilket jag verkligen hoppas att barnet i cykelsitsen har. Barnet i cykelsitsen kommer troligen heller inte att bli krossat av en vuxen persons vikt. Barnet som sitter i sjalen är inte ett dugg skyddat mot nånting öht. När man ramlar av en cykel så är det väl ändå vanligast att man flyger rakt fram (ev. att man tar i styret och sen landar på framsidan av kroppen) eller på sidan. Oavsett så kommer barnet som sitter i sjalen att skadas svårt! Om det ens överlever. Är det så svårt att fatta? 
  • skånegås
    Joico skrev 2011-10-06 14:24:04 följande:
    Oj, måste man förklara det? Vad tror du själv händer med barnet, om ni blir påkörda av en bil? Om det tar tvärstopp framför framhjulet och ni voltar framåt? Om ni glider på grus? 

Det är inte optimalt för barn i cykelsitsen heller, men jag gissar att barnet som sitter i din sjal inte har hjälm? Vilket jag verkligen hoppas att barnet i cykelsitsen har. Barnet i cykelsitsen kommer troligen heller inte att bli krossat av en vuxen persons vikt. Barnet som sitter i sjalen är inte ett dugg skyddat mot nånting öht. När man ramlar av en cykel så är det väl ändå vanligast att man flyger rakt fram (ev. att man tar i styret och sen landar på framsidan av kroppen) eller på sidan. Oavsett så kommer barnet som sitter i sjalen att skadas svårt! Om det ens överlever. Är det så svårt att fatta? 
    Åker de på ryggen har de hjälm... Men det beror väl kanske på VAR man åker med. Har inte åkt där det varit trafik utan på en skogsstig och kortare bitar genom villakvarter.
    Och vad händer med barnet i cykelsitsen då?
    Eller med ett barn i en bil som krockar i 90km/h?
  • La Lola
    skånegås skrev 2011-10-06 14:03:26 följande:
    La Lola skrev 2011-10-06 12:44:01 följande:
    Du skojar inte ens nu?! Förvånad
    Alltså, vad skulle hända? Lite argument tar jag gärna!
    Va?
    *mamma till Alma (maj 2000) och Hedda (mars 2009)*
  • La Lola
    skånegås skrev 2011-10-06 14:34:51 följande:
    Åker de på ryggen har de hjälm... Men det beror väl kanske på VAR man åker med. Har inte åkt där det varit trafik utan på en skogsstig och kortare bitar genom villakvarter.
    Och vad händer med barnet i cykelsitsen då?
    Eller med ett barn i en bil som krockar i 90km/h?
    Sitter inte barnet fast i bilen?
  • älskarlivet81
    skånegås skrev 2011-10-06 11:07:46 följande:
    MIna små har jag cyklat med i sjal då de varit som minst 2 veckor. Och äldsta tjejen i cykelsits då hon lärt sig sitta vid 4,5 mån. Oansvarigt eller ej så har det fungerat bra. Inte mer osäkert än att åka stora mängder bil enligt mig...
    Skojar du??
  • skånegås
    La Lola skrev 2011-10-06 14:47:44 följande:
    Sitter inte barnet fast i bilen?
    Jo, men det är ju ingen garanti...
  • älskarlivet81
    skånegås skrev 2011-10-06 14:50:42 följande:
    Betydligt mer garanti än om de sitter i en bärsjal när du cyklar
  • La Lola
    skånegås skrev 2011-10-06 14:50:42 följande:
    Du tycker inte att det är något säkrare jämfört med att sitta i en bärsjal när man är 2 veckor gammal o mamma cyklar? Obestämd
  • skånegås
    La Lola skrev 2011-10-06 15:11:09 följande:
    Du tycker inte att det är något säkrare jämfört med att sitta i en bärsjal när man är 2 veckor gammal o mamma cyklar? Obestämd
    Beror väl på... Alla tar risker varje dag. Vissa röker, andra åker bil många mil i veckan, endel föder hemma och vissa cyklar ett par km i veckan med den lilla i sjal... Olika risktänk helt enkelt. Jag tror risken att jag skulle ramla eller bli påkörd är MYCKET mindre än att jag skulle snubbla i trappen hemma bärandes på lillen... Att röka är garanterat farligt..
  • älskarlivet81
    skånegås skrev 2011-10-06 15:16:13 följande:
    Beror väl på... Alla tar risker varje dag. Vissa röker, andra åker bil många mil i veckan, endel föder hemma och vissa cyklar ett par km i veckan med den lilla i sjal... Olika risktänk helt enkelt. Jag tror risken att jag skulle ramla eller bli påkörd är MYCKET mindre än att jag skulle snubbla i trappen hemma bärandes på lillen... Att röka är garanterat farligt..
    Fast trillar du i trappen hemma blir det troligen inte lika stora skador som om du blir påkörd när ditt barn är så oskyddat som det är i en sjal!
  • cosinus

Jag har haft mina i babyskyddet i cykelkärran från tidig ålder. De sitter  fastspända i stolen och stolen sätter jag fast bakåtvänt med midjebältet i cykelkärran.

Sen cyklar jag såklart väldans lungt när de är som minst, kan inte tänka mig att det skulle vara farligare än en vagnsprommenad då man ju faktiskt också kan bli påkörd när man korsar en gata.

• Krake
    Joico skrev 2011-10-06 12:46:04 följande:
    Men de ska väl inte användas när man cyklar va?
    Eh, jo, när annars?
    Moster, inte monster.
  • Joico
    Krake skrev 2011-10-06 17:33:10 följande:
    Eh, jo, när annars?
    Eh, ja, när cykelvagnen används som vagn (vet inte om det går med alla). Flera av de jag hittade fick inte användas under cykling iallafall. Det får man väl kolla på när man ska köpa en sån då, som en liten varning bara.

Chariots hängmatta: "Notera att den endast bör användas vid promenader och inte under cykling"

TS: Den här kanske kan va nåt http://www.outnet.se/chariot/sittstod.php?group=prod_prod_grp-s1%2F458 ? Den här verkar också va OK vid cykling http://bracykelvagnar.se/index.php?route=product/product&product_id=70
  • Krake
    Joico skrev 2011-10-06 17:53:58 följande:
    Eh, ja, när cykelvagnen används som vagn (vet inte om det går med alla). Flera av de jag hittade fick inte användas under cykling iallafall. Det får man väl kolla på när man ska köpa en sån då, som en liten varning bara.

Chariots hängmatta: "Notera att den endast bör användas vid promenader och inte under cykling"

TS: Den här kanske kan va nåt www.outnet.se/chariot/sittstod.php?group=prod... ? Den här verkar också va OK vid cykling bracykelvagnar.se/index.php?route=product/pro...
    Det går nog under samma kategori som att det står på paketet att man inte får använda bomullspinnar till att peta sig i örat med....
    Moster, inte monster.
Svar på tråden När och hur kan man ta med sig de minsta på cykeln?