Barbabok skrev 2011-10-08 16:53:46 följande:
Jag tycker man borde få ge bort. Vi har barn via mina ägg och donerade spermier. Nu är jag gravid med syskon, och har två fina ägg i frysen som jag antar kommer att kasseras då jag inte kommer att hinna använda dom. Vill de tas till forskning går det bra, men tror nog jag skulle kunna tänka mig att någon annan fick dom, då vi ändå fick spermierna.
Ja, i ditt fall blir det ju som en äggdonation.
kan förstå om det känns knepigare att ge bort ett embryo från en vanlig IVF där man är genetiska "föräldrar" båda två liksom. Men jag tycker att lagen ska tillåta det för dom som vill. Det är ju frivilligt!
Lycka till allihopa!
Jenkis skrev 2011-10-09 11:47:08 följande:
Jag har också funderat på det där att det borde vara lagligt i Sverige att "adoptera" bort sina embryon i frysen. Tänkt vad det skulle göra med möjligheterna att "bli gravid på hemmaplan" (kortar köerna).
Frågan är ju fri. Skulle möjligheten finnas i Sverige kan man ju alltid svara nej som "embryoägare".
Tanken har definitivt slagit mig fast på ett lite annat sätt när det visade sig att min sambos simmare tydligen var av mycket god klass. Typ att han borde donera när vi får hjälp med ägg? Nu är det inte min kropp utan hans beslut.
Fast så ska man ju inte behöva känna heller... Man ska donera för att man verkligen vill hjälpa! Inte för att det anses att man "måste" tacka... Men det är ju alltid bra om han VILL. Men det är ju en del att fundera över men vår svenska lag osv men det vet ni ju...