• Anonym (orolig)

Troligtvis gravid

Hej!

Tror att jag blivit gravid trots att jag äter cerazette, har många symtom på det men ej vågat testa....
    Har 4 underbara barn och har hela tiden sagt innan att jag skulle kunna tänka mig en liten till men nu blir jag plötsligt väldigt tveksam/orolig. Känns som att man försummar de äldre barnen om det kommer en liten till, att de inte får samma tid som innan=( Tre av barnen är 8 år och äldre och sedan har vi en liten på 1 år...  Vad har ni för erfarenhet av detta? Hinner/orkar man?

• Svar på tråden Troligtvis gravid
  • barnpsykologen margit

Hej!
    Det är väldigt svårt att svara på din fråga. Självklart tar det mer tid med ytterligare ett barn och mer engagemang.
    De mindre barnen kräver ju mer här och nu närvaro som kan ta tid från de stora. Å andra sidan brukar de stora vara till god hjälp på många sätt  som man inte hade när de var små.
    Sedan har ju de yttre omständigheterna en viss betydelse. Du har förmodligen ett arbete som du kanske vill återuppta. Din och din makes ålder kan ha betydelse för vad ni orkar med och framför allt har det betydelse hur ni tillsammans ser på ytterligare ett barn.
    Vill man och har man förutsättningar för ett barn till så nog orkar man, men det är nog en förutsättning att man är överens.
    Mitt tips är att du pratar igenom din situation både med din man och någon utomstående så känner du nog själv hur du vill göra sen.
    Lycka till!
    Margit Ekenbark 

Svar på tråden Troligtvis gravid