jaså skrev 2011-10-20 13:27:27 följande:
Oj vad roligt! Och vad härligt med så mycket släktingar! vad ska ni göra i Australien?
Vi har gjort en del resor med våra barn, den längsta till Nya Zeeland (43 timmar) vilket gick toppenbra.
På reguljärflyg finns speciella platser för spädbarn där man kan få en korg att lägga dem i, de måste bokas i förväg och är svåra att få, men det är en otrolig skillnad om man kan få en sådan och "lägga ifrån sig" sitt spädbarn någon timme när de sover än att behöva ha dem i knät i alla timmar.
Jag rekommenderar inte saker som kan ramla på golvet och försvinna typ lego och pärlor.
Vi hade slagit in massor av "mutor" i små paket till 4-åringen - pysselböcker med klistermärken, små pixiböcker, en liten nyckelring, en lite ödla, russinpaket mm mm och han fick ett litet paket då och då vilket fördrev tiden bra. Han hade också en egen liten ryggsäck med sig där han själv fått packa med några leksaker hemifrån.
Ombyte till båda barnen hade vi med samt varsin extra t-shirt till oss.
Massor av blöjor!
Mat till småbarn ingick inte så vi hade med oss både gröt och burkmat i mängder. Små kex och rån är jättebra till både stora och små barn. Vi hade med flera nappar. Öronproppar till medpassagerarna!! - inget skämt, det kommer vara något/några av alla barn ni har med som ballar ur vid något tillfälle, så är det bara!
på reguljärflyg brukar man ha sin egen TV monitor där man kan välja film och det var också jättebra för 4åringen, det fanns flera barnfilmer att välja på.
Som förälder får man vara beredd på att inte sova under hela resan, utrusta sig med ett otroligt tålamod, roa sina barn hela tiden och helt sätta sina egna behov åt sidan under hela resan.
Kolla upp i förväg om mellanlandningsställena har lekplatser, en del flygplatser har det. Annars kan mellanlandningar bli riktigt tråkiga.
Att ha bokat första nattens boende innan man åker från Sverige är starkt att rekommendera, man orkar inte åka runt och leta boende efter en sån flygresa med barn...
Vi ska hälsa på min mamma som precis flyttat dit för att hon fyller år :D Det ska bli jättekul verkligen! Oj vilken lång resa! Vad kul! :)
Tack för alla underbara tips! Babyvagga har vi bokat till alla under 1 år tror jag :D Verkar ju jättebra :) Och vi bor ju som sagt hos min mamma :D
Tack igen för alla tips!!!! :)