• Oliviahh

36 timmars flygtid med 19 barn!

Vi ska till Australien snart med hela tjocka släkten! (Och alla i släkten har såklart barn, så det blir 19 barn tillsammans! :o). Flygresan tar 36 timmar och vi skulle behöva tips om allt! Mest om flygresan, tidsfördriv mm :)
    Våran dotter kommer då vara 2 månader. Dem andra familjerna som åker med kommer då vara:

Min syster & hennes man:
    Tvillingar 4 månader (tjej & kille)
    3,5 år (kille)
    5 år (tjej)
    9,5 år (tjej)
    11 år (tjej)

Min bror & hans sambo:
    14 månader (tjej)
    Nästan 2,5 år (tjej)

Min syster & hennes man:
    20 månader (kille)

6 år (tjej)

Min bror & hans fru:
    Tvillingar 7 år (kille & tjej)
    4 år (tjej)

Min sambos bror & hans sambo:
    11 månader (kille)
    4,5 år (tjej)

Min sambos bror & hans fru:
    6 månader (tjej)
    3 år (tjej)
    7,5 år (tjej)

Kan även tillägga att alla upp till 2,5 år är blöjbarn, och 3åringen har nattblöja :)

Så, ge oss alla tips ni kan komma på! :D Mest tips på tidsfördriv och snacks önskas, men blir glad för allt!
  • Svar på tråden 36 timmars flygtid med 19 barn!
  • Dixie

oj - jag blir trött bara jag läser hur många ni är som ska åka tillsammans...... hoppas ni får en trevlig resa!

Triple Trouble skrev 2011-10-08 20:12:40 följande:
    handsprit om ni lyckas smuggla med det ombord. Vi har kommit undan varje gång vi flugit.
    ang handsprit får ni ju ta med med om flaskan med handsprit innehåller 100 ml eller mindre.

håller med övriga om att ta med ombyte, både till barn och vuxna - man vet aldrig vad som händer på planet och dessutom kan ju väskan vara försenad när man kommer fram, så bra att ha lite extra!
  • älskarlivet81
    Triple Trouble skrev 2011-10-08 20:12:40 följande:
    Engångunderlägg till skötbordet. Engångshaklappar. Plastpåsar till kräkiga kläder. Ombyte till barnen och er. Barnen kan råka spy ner det mesta. Pipmuggar som inte läcker, även till äldre barn. Napphållare så inte nappar ramlar på golvet. Handspritsservetter(finns på ÖB), handsprit om ni lyckas smuggla med det ombord. Vi har kommit undan varje gång vi flugit.
    Så länge flaskan inte är större än 100 ml är det ingen fara att ta med sig handsprit..
  • zest

Oj lång resa, gissar på att ni har lite byten på vägen? När jag flög Stockholm- Brisbane hade jag 2 byten ett i London och ett i Singapore. Försök att sova på planet så att ni kan leka och låta barnen leka under mellanlandningarna. I Singapore hade de en jättetrevlig takterass där det fanns en bar samt små gångar man kunde gå på (detta var dock 2003).

För 11 och 9,5 samt kanske de i 7 års åldern finns det nog även filmer på planet som funkar, vad jag minns så var alla barnvänliga.

Lycka till och ha det så trevligt

• mimbo

Detta kanske ni redan gjort men annars: boka platserna på planet så ni alla får sitta tillsammans!!! Då kan barnen röra sig lite, och "hoppa" från famn till famn. Försök få platser med större benutrymme så de små kan ligga på golvet och sova.
    9 av dem är säkerligen lättare pga att de kan kolla på film (flygets eller bärbar DVD), spela DS, rita och lyssna på sagor/böcker på cdskiva. 

Låt dem inte sova innan resan startar så det är trötta. Hur många och hur långa mellanlandningar är det?   

Jag har själv aldrig flugit så långt med små barn men för en månad sen flög jag 4½ timme med tre barn (5 mån, 5 år och 6 år). Det var precis vad jag klarade av kan jag säga!  

• Oliviahh

Tack för alla underbara tips! :) Alla barn är engelsktalande så det blir att ta med bärbara dvd:er och filmer :D Jag tror det är 2 mellanlandningar på ca 2 timmar var, men är inte säker.. ska ta och fråga ;) Kom med mer tips!! :D

• Triple Trouble

Handspriten vi har är 85%, sån får inte tas med på planet alls. Det är för brandfarligt. Tror iatas gräns är 70%, så hittar man sån går det bra.

• evaoregon
    Oliviahh skrev 2011-10-17 15:00:30 följande:

Tack för alla underbara tips! :) Alla barn är engelsktalande så det blir att ta med bärbara dvd:er och filmer :D Jag tror det är 2 mellanlandningar på ca 2 timmar var, men är inte säker.. ska ta och fråga ;) Kom med mer tips!! :D

Kolla om planen har individuella tv-skärmar.  I så fall brukar de visa både fimer för barn och vuxna och man kan själv välja. 
  • Oliviahh
    evaoregon skrev 2011-10-17 18:20:10 följande:
    Kolla om planen har individuella tv-skärmar.  I så fall brukar de visa både fimer för barn och vuxna och man kan själv välja. 

Det låter ju bra om dem har det :) Ska kolla upp det! :)

• pigglet

mp3-spelare med musik och ljudböcker hade vi. Pärlor att göra halsband av, eller pärlplattor, tar lite plats och roar ganska länge.

Bästa snackset: salta pinnar! Smular inte, salt, ingen sockerkick. 

• Jagsjälv

Mamma Mia! Jag blir trött av att bara läsa om resan... Jag skulle packa öronproppar..Flört

Hoppas att resan går bra!

• Lia och bäbisen

Förutom de tips som ni redan fått så vill jag slå ett slag för:
    Ge INTE barnen flera valmöjligheter på samma gång, typ "vill du spela, gameboy, rita, läsa den nya tidningen, kolla film eller äta något?"

Då är risken att ungarna kommer att göra allt inom loppet av en halvtimme och sen vara uttråkade. Ge ett förslag utan att visa resten, så när de verkar uttråkade av det ena så ge en ny sysselsättning...

• jaså

Oj vad roligt! Och vad härligt med så mycket släktingar! vad ska ni göra i Australien?
    Vi har gjort en del resor med våra barn, den längsta till Nya Zeeland (43 timmar) vilket gick toppenbra.

På reguljärflyg finns speciella platser för spädbarn där man kan få en korg att lägga dem i, de måste bokas i förväg och är svåra att få, men det är en otrolig skillnad om man kan få en sådan och "lägga ifrån sig" sitt spädbarn någon timme när de sover än att behöva ha dem i knät i alla timmar.
    Jag rekommenderar inte saker som kan ramla på golvet och försvinna typ lego och pärlor.
    Vi hade slagit in massor av "mutor" i små paket till 4-åringen - pysselböcker med klistermärken, små pixiböcker, en liten nyckelring, en lite ödla, russinpaket mm mm och han fick ett litet paket då och då vilket fördrev tiden bra. Han hade också en egen liten ryggsäck med sig där han själv fått packa med några leksaker hemifrån.
    Ombyte till båda barnen hade vi med samt varsin extra t-shirt till oss.
    Massor av blöjor!
    Mat till småbarn ingick inte så vi hade med oss både gröt och burkmat i mängder. Små kex och rån är jättebra till både stora och små barn. Vi hade med flera nappar. Öronproppar till medpassagerarna!! - inget skämt, det kommer vara något/några av alla barn ni har med som ballar ur vid något tillfälle, så är det bara!
    på reguljärflyg brukar man ha sin egen TV monitor där man kan välja film och det var också jättebra för 4åringen, det fanns flera barnfilmer att välja på.

Som förälder får man vara beredd på att inte sova under hela resan, utrusta sig med ett otroligt tålamod, roa sina barn hela tiden och helt sätta sina egna behov åt sidan under hela resan.
    Kolla upp i förväg om mellanlandningsställena har lekplatser, en del flygplatser har det. Annars kan mellanlandningar bli riktigt tråkiga.
    Att ha bokat första nattens boende innan man åker från Sverige är starkt att rekommendera, man orkar inte åka runt och leta boende efter en sån flygresa med barn...

• Oliviahh
    jaså skrev 2011-10-20 13:27:27 följande:
    Oj vad roligt! Och vad härligt med så mycket släktingar! vad ska ni göra i Australien?
    Vi har gjort en del resor med våra barn, den längsta till Nya Zeeland (43 timmar) vilket gick toppenbra.

På reguljärflyg finns speciella platser för spädbarn där man kan få en korg att lägga dem i, de måste bokas i förväg och är svåra att få, men det är en otrolig skillnad om man kan få en sådan och "lägga ifrån sig" sitt spädbarn någon timme när de sover än att behöva ha dem i knät i alla timmar.
    Jag rekommenderar inte saker som kan ramla på golvet och försvinna typ lego och pärlor.
    Vi hade slagit in massor av "mutor" i små paket till 4-åringen - pysselböcker med klistermärken, små pixiböcker, en liten nyckelring, en lite ödla, russinpaket mm mm och han fick ett litet paket då och då vilket fördrev tiden bra. Han hade också en egen liten ryggsäck med sig där han själv fått packa med några leksaker hemifrån.
    Ombyte till båda barnen hade vi med samt varsin extra t-shirt till oss.
    Massor av blöjor!
    Mat till småbarn ingick inte så vi hade med oss både gröt och burkmat i mängder. Små kex och rån är jättebra till både stora och små barn. Vi hade med flera nappar. Öronproppar till medpassagerarna!! - inget skämt, det kommer vara något/några av alla barn ni har med som ballar ur vid något tillfälle, så är det bara!
    på reguljärflyg brukar man ha sin egen TV monitor där man kan välja film och det var också jättebra för 4åringen, det fanns flera barnfilmer att välja på.

Som förälder får man vara beredd på att inte sova under hela resan, utrusta sig med ett otroligt tålamod, roa sina barn hela tiden och helt sätta sina egna behov åt sidan under hela resan.
    Kolla upp i förväg om mellanlandningsställena har lekplatser, en del flygplatser har det. Annars kan mellanlandningar bli riktigt tråkiga.
    Att ha bokat första nattens boende innan man åker från Sverige är starkt att rekommendera, man orkar inte åka runt och leta boende efter en sån flygresa med barn...
    Vi ska hälsa på min mamma som precis flyttat dit för att hon fyller år :D Det ska bli jättekul verkligen! Oj vilken lång resa! Vad kul! :)

Tack för alla underbara tips! Babyvagga har vi bokat till alla under 1 år tror jag :D Verkar ju jättebra :) Och vi bor ju som sagt hos min mamma :D

Tack igen för alla tips!!!! :)
  • slinkywookie

Undrar mest flightnumret och vilken flygplats den gar fran sa jag vet vad undvika... :P

Svar på tråden 36 timmars flygtid med 19 barn!