"I betraktarens öga"
är ett uttryck jag tycker om. Det betyder att 2 personer kan titta på samma sak och ändå se två olika saker.
DU ser en krävande 2-månaders baby, som vill ha mer och mer av dig och helst bo under din hud.
JAG ser en hjälplös liten varelse, som fortfarande klänger sig fast vid mamma och äter och växer.
DU ser en bortskämd 6-månaders baby, som skriker om han inte får som han vill, och som försöker styra hela ditt liv.
JAG ser en förtjusande liten kille, som börjar visa lite personlighet. Nu kan han bättre uttrycka vad han behöver, och säga ifrån om han är hungrig eller behöver sällskap.
DU ser en gnällig 8-månaders baby, som plötsligt aldrig sover. Han blir hysterisk så fort du går ut ur rummet och är bara SÅ jobbig!
JAG ser en baby som upptäckt att det bara finns en mamma, och tänk om hon försvinner!? Inte lätt att vara liten och rädd!
DU ser en trotsig 1-åring, som lever för att vara olydig. Han vägrar att lyssna när du säger nej.
JAG ser en liten kille, som inte längre är baby, utan har utvecklats i en rasande fart. Han har lärt sig så mycket nytt och vill verkligen utforska världen ...
DU ser en snart-2-åring, som förvandlats till en utspekulerad oregerlig skitunge. Kräver uppmärksamhet hela tiden och har sönder CD-skivor, böcker och prydnadssaker. Trotsar jämt och behöver hård disciplin.
JAG ser en pojke, som har blivit en riktig person. Man kan plötsligt kommunicera med honom! Dags att lägga undan allt ömtåligt, för han klarar fortfarande inte av att låta bli sakerna. Får utbrott av ilska eller ledsnad flera gånger om dagen, och behöver då en tröstande famn. Det är jobbigt med alla känslor!
Så där olika kan 2 personer se på samma barn, och allt ligger i betraktarens öga .....