• emeliearo

Orättvist! Varför hela tiden jag?

Detta kan var lite svårt att förklara.

Min sambo och jag har vart tillsammans i 5 år. Jag kämpar hela tiden med min vikt, ger upp godis, god mat. Har skit jobbigt med mina kläder som jag inte trivs i pga hur jag ser ut. Slutade röka när jag blev gravid. Jag försöker ändra vår livsstil med nyttigare mat, och mer motion. Mest för våra barns skull, som jag tycker ska få växa upp i ett hälsosamt hem. Men jag tappar allt gång på gång.

Igår kväll blev jag jätte ledsen, jag var godissugen, röksugen och hungrig. Jag skällde på min sambo att han har aldrig försökt göra nåt åt dessa vanor, ok ger upp godiset . Men annars äter han så mycket han vill, snusar nästan en dosa om dagen, dricker säkert 10koppar kaffe varje dag.

Jag menade på att varför ska hela tiden jag göra uppoffringar och ha det jobbbigt. Varför kan han inte tex dra ner på snuset eller kaffet eller sluta helt som jag fick göra med rökningen... Eller kunna hjälpa till med att skriva veckoschema med maten för en gångs skull!

Till slut sa han att jag kankse känner så här för att jag är svartsjuk..på honom.

Jag blev skit arg å sov på soffan. Kanske att jag är svartsjuk, var bara jobbigt att höra.          
  • Svar på tråden Orättvist! Varför hela tiden jag?
  • Sapato

Förstår att det är jobbigt men du kan inte förlita dig på en annan person för att lyckas!

• såärdet

det är inte lätt för nån av er. Rent spontant kan jag tycka att han kan stötta dig lite mer genom att faktiskt ställa upp på på nåt av det . Det blir lättare för hela familjen, inte bara dig. Bra för barnen att se att ni strävas åt samma håll.

• emeliearo
    Sapato skrev 2011-10-12 08:02:45 följande:
    Förstår att det är jobbigt men du kan inte förlita dig på en annan person för att lyckas!

Tack för svar! Jag hade väl tyckt efter som han är med på att vi ska bli en mer hälsosam familj, tycker jag att vi ska hjälpas åt..som en familj!Varför ska han få behålla sina ovanor när en annan kämpar med allt!
  • emeliearo
    såärdet skrev 2011-10-12 08:06:42 följande:
    det är inte lätt för nån av er. Rent spontant kan jag tycka att han kan stötta dig lite mer genom att faktiskt ställa upp på på nåt av det . Det blir lättare för hela familjen, inte bara dig. Bra för barnen att se att ni strävas åt samma håll.

Tack för svar! Vet inte riktigt hur jag ska få honom att förstå, jag blir så irriterad å arg när han inte fattar!
  • Lindreas

Varför måste han sluta bara för att du gjort det? Det är ju ditt, och hans, val!

• La Lola
    emeliearo skrev 2011-10-12 08:46:56 följande:
    Tack för svar! Jag hade väl tyckt efter som han är med på att vi ska bli en mer hälsosam familj, tycker jag att vi ska hjälpas åt..som en familj!Varför ska han få behålla sina ovanor när en annan kämpar med allt!
    Är han med på det då?
    Reagerar eftersom du skrev " Jag försöker ändra vår livsstil med nyttigare mat, och mer motion."

Det låter ju som om det endast är du som kommit på detta och att han inte alls är med på det?
    Fast det är kanske jag som tolkar fel.
    *mamma till Alma (maj 2000) och Hedda (mars 2009)*
  • k girl

Alltså, jag vet hur svårt det är att sluta röka när man har en partner som röker. Men aldrig att jag skulle ge upp mitt kaffe för att min man ville sluta dricka kaffe och jag slutar ju inte dricka coca-cola för att han dricker lightcola. Var och en måste ju göra sina egna val, om det nu inte är så att man gemensamt har kommit överens om att leva sundare. DÅ skulle jag bli förbannad.

• emeliearo

Tex: Jag har problem med min vikt och mycket komplex över min kropp. Jag å min sambo kan ibland äta godis å skit flera gånger i veckan(alltid efter barnen gått å lagt sig) Framför tvn. Nu har jag bett om att vi lägger ner de, för jag vill inte se ut så här längre. Sen är det väl egentligen jag som vill att barnen ska ha rikitigt lagad mat  å inte pommes å korv varje dag ''typ''. om min sambo där skulle få välja skulle väl han laga sån mat varje dag:/. Men som sagt jag som fössöker ändra m.m

å de me rökningen, jag skulle aldrig röka framför mina barn, varför snusa?

Vill att vi ska vara en hälsosam familj, även min sambo har fyllt i att han vill det. Men känns som att han kanske inte ha menat det. Hur gör jag då.. e de fel å vilja vara hälsosam å försöka få med familjen? Ska jag å min sambo leva på olika sätt, funkar de i längden?

• La Lola
    emeliearo skrev 2011-10-12 09:52:16 följande:
    Tex: Jag har problem med min vikt och mycket komplex över min kropp. Jag å min sambo kan ibland äta godis å skit flera gånger i veckan(alltid efter barnen gått å lagt sig) Framför tvn. Nu har jag bett om att vi lägger ner de, för jag vill inte se ut så här längre. Sen är det väl egentligen jag som vill att barnen ska ha rikitigt lagad mat  å inte pommes å korv varje dag ''typ''. om min sambo där skulle få välja skulle väl han laga sån mat varje dag:/. Men som sagt jag som fössöker ändra m.m

Vill att vi ska vara en hälsosam familj, även min sambo har fyllt i att han vill det. Men känns som att han kanske inte ha menat det. Hur gör jag då.. e de fel å vilja vara hälsosam å försöka få med familjen? Ska jag å min sambo leva på olika sätt, funkar de i längden?
    Fast du måste ju kunna lära dig att avstå från godis trots att folk i din närhet äter det.
    annars kommer du får det väldigt jobbigt när du tar tag i din vikt o såklart även efteråt.

Måste ni ändra på allt samtidigt?
    funkar det inte att ta en sak i taget alltså?
    *mamma till Alma (maj 2000) och Hedda (mars 2009)*
  • Lindreas

Men har ni lagt in samma värdering i begreppet hälsosam? Du kan ju inte tvinga honom att sluta med sina vanor bara för att du ska göra det.
  • k girl

Min man är diabetiker, och det innebär att vi inte alltid lever likadant. Det är i och för sig jag som lagar maten och jag lagar hälsosam mat, men vill jag äta godis eller dricka läsk som inte är sockerfri så gör jag det. På samma sätt kan han dricka en öl trots att jag är gravid.

Om din man tycker att du är för överviktig och klagar på din vikt, då skulle jag också ställa krav på att han lade om sin kosthållning. Men som vuxen människa måste man ju ta ansvar för sitt eget liv också. Om du vill att dina barn ska ha riktig lagad mat, så kanske du ska laga maten?
  • Sapato
    emeliearo skrev 2011-10-12 08:46:56 följande:
    Känns lite som att din sambo inte riktigt är med på hur ni ska leva.
    Men om du börjar kanske han hänger på dig.
    Se till att det är du som handlar och handla hem nyttig mat, gå ut i parken och lek med barnen(stå inte och titta på)
    Börja träna med något du tycker är kul, gym, simning, promenader. Fundera ut något.
    Om ni vill äta något gott på kvällen så finns det massa alternativ.
Svar på tråden Orättvist! Varför hela tiden jag?