Vad gör när 4 åringen trotsar???
Vår son som blev fyra i augusti och fick en lillebror i juni som vi hade en jobbig kolik med. Det känns som om han har smällt nu sin nya roll som storebror och kommit in i en riktig trots period.
Hemma är det inte så mycket problem, för han lyssnar ganska bra. Visst händer de att han blir jätte arg/ledsen om han inte får som han vill men han sätter sig lungt i trappan sina 4 minuter och ber om förlåt sen.
Men på förskolan har de stora problem med honom. Det är en liten gäng på 3 killar som busar för fullt. Och min son är en av de. De är en av killarna som är busigast.
De kommer inte in efter ute stunden och springer ifrån, springer i korridoren och kastar sina kläder hej villt, skriker rakt ut på mellis/vilan, springer ut utan fröknar, och idag hade han spottat inne.
Fröknarna säger att det här har börjat två sista veckorna att de har urartad. Men att han ber om förlåt och att de är lätt att nå honom när dom pratar enskild med honom. Han koncentrerar sig väldigt bra när de pysslar mm. Men att han dras väldigt lätt med..
Jag vet att barnen triggar igång varandra väldigt också.. För hemma lyssnar han. Visst händer de att han blir riktigt ledsen med krokodil tårar när han inte får sin vilja igenom med de går över på 3 minuter.
Igår/idag lovade han mig att vara snäll kille och lyssna på fröknarna på förskolan. Och jag sa att annars måste bli konsekvenser, för det har vi varit väldigt slappa med här hemma. Vi kan ha "hotat" med nått men ändå har han fått de sen. Men idag sa jag att jag menar verkligen allvar. Det blir ingen jumpa (vi går på föärldra jumpa varje onsdag kväll) och ingen bolibompa och så klart hade han varit busig så nu sitter vi här hemma och han är så ledsen över att inte ha fått vara med i jumpan idAg.
Blev så ledsen för jag hade verkligen förberett allt med maten innan, packat jumpa grejer, bestämt träff på lekplatsen med hans kompis men nu var de bara raka vägen hem.
Hur gör ni andra?