• Gizzie

Vad gör när 4 åringen trotsar???

Vår son som blev fyra i augusti och fick en lillebror i juni som vi hade en jobbig kolik med. Det känns som om han har smällt nu sin nya roll som storebror och kommit in i en riktig trots period.

Hemma är det inte så mycket problem, för han lyssnar ganska bra. Visst händer de att han blir jätte arg/ledsen om han inte får som han vill men han sätter sig lungt i trappan sina 4 minuter och ber om förlåt sen.
    Men på förskolan har de stora problem med honom. Det är en liten gäng på 3 killar som busar för fullt. Och min son är en av de. De är en av killarna som är busigast.
    De kommer inte in efter ute stunden och springer ifrån, springer i korridoren och kastar sina kläder hej villt, skriker rakt ut på mellis/vilan, springer ut utan fröknar, och idag hade han spottat inne.

Fröknarna säger att det här har börjat två sista veckorna att de har urartad. Men att han ber om förlåt och att de är lätt att nå honom när dom pratar enskild med honom. Han koncentrerar sig väldigt bra när de pysslar mm. Men att han dras väldigt lätt med..

Jag vet att barnen triggar igång varandra väldigt också.. För hemma lyssnar han. Visst händer de att han blir riktigt ledsen med krokodil tårar när han inte får sin vilja igenom med de går över på 3 minuter.

Igår/idag lovade han mig att vara snäll kille och lyssna på fröknarna på förskolan. Och jag sa att annars måste bli konsekvenser, för det har vi varit väldigt slappa med här hemma. Vi kan ha "hotat" med nått men ändå har han fått de sen. Men idag sa jag att jag menar verkligen allvar. Det blir ingen jumpa (vi går på föärldra jumpa varje onsdag kväll) och ingen bolibompa och så klart hade han varit busig så nu sitter vi här hemma och han är så ledsen över att inte ha fått vara med i jumpan idAg.

Blev så ledsen för jag hade verkligen förberett allt med maten innan, packat jumpa grejer, bestämt träff på lekplatsen med hans kompis men nu var de bara raka vägen hem.

Hur gör ni andra?

• Svar på tråden Vad gör när 4 åringen trotsar???
  • lövet2

Vi varken hotar eller straffar. Men det är rätt vanligt att barn som straffas hit och dit hemma, beter sig ganska bra där - och spårar ur så fort inte föräldrarna är i närheten. Som jag ser det, så är det alltså ni föräldrar som orsakar hans beteende på dagis ...

• Gizzie

Fast om du anser att de är vi Som orsaker de så föklara gärna varför du anser de så?

Hemma så lyssnar han,visst händer de att han inte lyssnar och blir arg men som sagt så är de över efter att han har suttit av sina 4min. Pedagogerna säger att de spårar ur när grabb gänget är ihop och när fröknarna är upptagna på annat håll. Så hur kommer de dig att de är vårt fel då?
    Detta beteende har startat för ca 2v sen

• lövet2
    Gizzie skrev 2011-10-12 19:59:25 följande:
    Fast om du anser att de är vi Som orsaker de så föklara gärna varför du anser de så?

Hemma så lyssnar han,visst händer de att han inte lyssnar och blir arg men som sagt så är de över efter att han har suttit av sina 4min. Pedagogerna säger att de spårar ur när grabb gänget är ihop och när fröknarna är upptagna på annat håll. Så hur kommer de dig att de är vårt fel då?
    Detta beteende har startat för ca 2v sen
    Att straffa små barn på det där sättet, brukar göra barnen till ögontjänare. De beter sig alltså alldeles utmärkt så länge mamma och pappa tittar, men när de inte är med, så brakar det lös ordentligt. Av straff lär sig barnet att lyda när föräldrarna är med, i stället för att lära sig rätt och fel.
  • Gizzie

Straffar? De jag skrev nyss var att vi har varit alldeles för slappa med att ge honom konsekvenser. Så jag tror inte alls på din teori.

Ville ha tips och råd hur andra föräldrar löser situationer med trotsiga barn..

• Tygtiiger

En fyraåring har jättedålig impulskontroll och kan inte koppla ihop sitt beteende på förskolan med straffet hemma. Jo, på så vis att han skäms hemma, men det kommer inte att göra att han beter sig bättre på förskolan! Det är faktiskt pedagogernas ansvar att lösa situationen på förskolan, du är inte där och kan inte ta din son i det läget. Det du kan göra är att hantera trotset hemma och berätta för fröknarna vad som brukar fungera. Positiv förstärkning brukar vara ganska effektivt, om han har skött sig på förskolan så blir de flesta små barn glada och stolta när föräldrarna berömmer dem över att de har lyssnat bra på fröknarna.

Krupke, we've got problems of our own!
  • Gizzie

Jo det gör sonen när han varit duktig så lyser han upp som en sol när vi hämtar honom. En av pedagogerna säger rakt ut att hAn inne i en trots period och att man måste låta honom ha den då han utvecklas och testar gränser. Men de jag känner är att han förstår inte att de blir konsekvenser av handlingar för vi har inte varit så konsekventa. Han är verkligen van och få som han vill vilket vi har ändrat på nu.

Men de som jag vill veta är hur andra föräldrar hanterar sånt här?
    Ska vi bara prata om beteendet på förskolan och sen låta de va? För de har vi gjort hittills och de verkar ju inte hjälpa eftersom han fortsätter..

• Suri

Det som händer på förskolan är pedagogernas ansvar att ta tag i. De skall se till att locka din son med men

• Suri

(fortsättning på mitt inlägg) med meningsfulla aktiviteter som engagerar honom. Självklart skall ni prata med honom hemma, men hur tänker de på förskolan om detta? Vad gör de där? Vad har hänt de sista två veckorna mer förutom barnens busande? Vad gör de? Hur aktiverar de barnen?

• lövet2
    Gizzie skrev 2011-10-12 21:18:45 följande:
    Straffar? De jag skrev nyss var att vi har varit alldeles för slappa med att ge honom konsekvenser. Så jag tror inte alls på din teori.

Ville ha tips och råd hur andra föräldrar löser situationer med trotsiga barn..
    Slappa?

Ni sätter honom i skamvrå, tvingar honom att skämmas och be ödmjukt om ursäkt och för vad? För att han inte är det perfekta lydiga barnet som gör exakt som ni säger???

Nej, jag skulle hellre kalla er uppfostran hård, sträng, auktoritär och rentav grym!
  • jana69

Mina barn gör tvärtom. På förskolan är de som små änglar och hemma kan de vara som katt och råtta. 

Svar på tråden Vad gör när 4 åringen trotsar???