• EtKm5

Är det rätt att satsa så mycket på de duktiga barnen?

En tanke som slagit mig nu sedan mina egna barn gått i skolan ett tag. 

Jag hade som liten väldigt lätt för mig, och tur var väl det för mina föräldrar hade stora krav på mig. Jag och mina syskon var alltid bland de absolut bästa i klassen, detta från 1:an till vi slutade gymnasiet. Vi var 4 syskon som all gick ut med toppbetyg.  

Såhär efteråt kan jag se att det från skolans sida lades en hel del resurser på oss, lärarna var väldigt engagerade i vår skolgång och gav oss extra uppgifter och utmaningar. Det var förvisso många gånger bra, för det gjorde att vi höll motivationen uppe. Det var roligt att lära, man kände sig sporrad och på något vis även tagen på allvar och förstådd. 

Nu har jag själv 4 barn. 2 av dem går i skolan. De är normalbegåvade, den äldsta har lätt för sig, den yngre något svårare. Men båda är helt med och normala för sin ålder. jag skulle säga att den yngre är precis medel och den äldre något över medel. 

När den yngre gick i förskoleklass var det en handfull barn som var väldigt väldigt duktiga. Därav plockades sedda barn ut ur gruppen några dagar i veckan för att tränas extra. Det är såklart jättebra, det är viktigt att fånga upp barnen där de är. Men frågan är vad man gör med dem som bara är medel, eller kanske tom under medel? 

Idag berättade en mamma till ett av de här väldigt duktiga barnen att man fortfarande gör lika dant (nu i årskurs 1) man plockar ut de här duktiga barnen, de får gå iväg och ha lektioner med andra klasser. Tydligen både svenska men även engelska, vilket de annars normalt börjar med i 3:an. Jag tycker inte på något vis att detta i sig är fel. Om de här barnen är så duktiga, så är det bra att man tar till vara på dem. Men det som retar mig är att man inte alls verkar satsa på de medelmåttiga barnen.  

Tex har barnen 2 läxor i veckan, det är matteläxa och läsläxa. läsläxan består av 2 läskort som vardera innehåller 10 fristående ord. Tanken med detta är att barnen ska lära sig avkodning. Däremot har man ingen "vanlig" läsläxa dvs en text som barnet läser. Jag och min man bad tidigt om att få hem även en läsebok till våra barn, för vi tror att de behöver träna även traditionell läsning. Det fick vi givetvis, men jag tycker dte är anmärkningsvärt att vi måste be om det, det behövde tex inte de här duktiga barnen. 

Borde inte skolan vara intresserad av att ta tillvara alla barns resurser och förmågor och ge dem läxor och utmaningar utifrån deras nivå och förutsättningar? 

Jag har aldrig stött på det här innan och tycker det är ett ganska intressant fenomen. När nyfiken på hur det är i era barns skolor och hur ni tänker om det hela?

Vore särskilt roligt om någon lärare som är inne i branschen ville ge sin syn på det hela.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-10-13 11:44
    Beklagar alla stavfel, skyller på hala tangenter ;)

• Svar på tråden Är det rätt att satsa så mycket på de duktiga barnen?
  • Sum quod sum
    caliningrad skrev 2011-10-21 11:55:02 följande:
    man kommer alltid att hitta  individer for vilka ett visst system inte har fungerat.
    Det sager ingenting om systemet som helhet.
    Darfor ar intenationell statistisk intressant. Och det visar att de lander som tillater aga och ha stark disciplin lyckas betydligt battre an andra (Singapore, Kina, Sydkorea).

Nu sager det inte att jag foresprakar aga anda. Jag foresprakar stark disciplin dock, och heller aga an flumskola, ja. Men jag hoppas att det finns andra alternativ, fast jag inte ar saker pa det.
    Jag är helt emot aga..det tillhör medeltiden enligt mig. Jag får absolut ingen respekt för människor som slår överhuvudtaget. Klart man vill attfolk ska ha bra betyg  men det kan uppnå med pedagogik istället. Har man respekt för en lärare för att de duktiga så behövs inte aga.
  • caliningrad
    Sum quod sum skrev 2011-10-21 16:42:17 följande:
    Jag är helt emot aga..det tillhör medeltiden enligt mig. Jag får absolut ingen respekt för människor som slår överhuvudtaget. Klart man vill attfolk ska ha bra betyg  men det kan uppnå med pedagogik istället. Har man respekt för en lärare för att de duktiga så behövs inte aga.
    jag är också emot aga, men tycker att denna debatt är alldeles överdriven i Sverige.
    Att ett barn blir slaget nån gång är inte så farligt. Ni svenskar som tror det har aldrig blivit slagna någon så ni vet inte ens vad ni pratar om.
    Däremot att ett barn inte lyckas lära sig nånting i skolan pga stökiga klassrum är förskräckligt.

Sen när Frösöblomster påstår att alla ska ha kommit lika bakåt, sorry, lika långt som Sverige om 100 år har hon fel. Tvärtom pekar allt på att länderna som har kommit för långt i flummeriet vill införa disciplinära metoder tillbaka. T ex efter de senaste upploppen i Storbritannien. Cameron vill att lärarna ska få stå emot bråkiga elever fysiskt om det uppstår en våldsam och farlig situation. Så småningom ska alla inse att gummivärlden var bara en utopi.

Dessutom  undrar jag vad det är för hysteri egentligen kring tidig läsning.
    Rent praktiskt lär sig min dotter grunderna i skolan, ofta med hjälp av lek, och jag övar hemma 10 minuter varje dag med ... böcker... ja, jag erkänner... jättehemskt att vi inte övar med mjölkpaket utan med böcker....

Är det så farligt? Är jag en hemsk mamma för att min 4-åring läser en bok 10 minuter om dagen ???? 
  • Flickan och kråkan
    caliningrad skrev 2011-10-21 11:20:41 följande:
    Hej hej igen.

Ok,lite snabbt, inte sa mycket tid....

och lite perspektiv kanske.

Sydkorean var ett extremt fattigt land for bara 50 ar sen. De drabbades frutkansvart av den japanska och grymma koloniseringen.
    De satsade pa utbildningen for att bygga ett land som fungerar. Och det har de gjort.
    Nu har deras system kanske gatt till overdrift, men jag  ar full av beundran for ett folk som har en sa stor arbetsmoral och tog hand om sig sjalv for att na den utveklingsnivan de har nu.

Det dar med aga har en valdigt liten betydelse enligt mig nar man tanker pa hur mycker de har astadkommit pa sa kort tid.

Och, ja, det ar verkligen fruktansvart att sa manga larare utsatts for hot, eller fysiskt vald i manga vasterlandska skolor. Det har gatt at motsatt hal och jag vagrar tycka som du att alla barn ar sma anglar som ar "kompetenta".

Annars sa har jag en intressant lank till dig som namnde Canada.
    Min dotters skolas larare kommer nastan alla fran Ontarios lararhogskolan som har gjort en enorm forskning nar det galler forskoleutbildningen.

Har forklarar dom varfor det ar viktigt att lara sig lasa tidigt och pa ett strukturerat satt.
    www.edu.gov.on.ca/eng/document/reports/readin...#happen

Det är väl ingen som förkastar Korea som samhälle? Det är väl ingen som ifrågasätter att många asiatiska länder har gjort en fantastisk resa vad gäller ekonomisk utveckling på kort tid, men det innebär ju inte att det inte finns sådant som kanske är mindre bra, som i de flesta samhällen. Kina är en ekonomisk gigant som förbättrat det materiella välståndet för sin befolkning på ett imponerande sätt, likväl är bristen för respekt för mänskliga rättigheter under all kritik.

Jag ifrågasätter vissa värderingar, varken mer eller mindre. Värderingar som även finns i västvärlden icke att förglömma. Ja, jag står fullkomligt orubbligt fast vid att aga är något arkaiskt och något som vi som mänsklighet - om vi vill kalla oss civiliserade och bildade - för länge sedan borde ha lämnat bakom oss. Nu är vi tyvärr inte så civiliserade så det finns både det ena och andra vi borde ha lämnat bakom oss för länge sedan.

Jag vore också tacksam om du kunde låta bli att lägga ord i min mun. Det hör liksom till god diskussionsetikett. Nej, jag tycker inte att alla barn är änglar och har aldrig någonsin påstått det heller eller varit i närheten av att påstå det. Jag tycker heller inte att vuxna är änglar. Det jag däremot anser är att alla människor – barn som vuxna – har rätt att slippa kränkningar och rätt till att få sin integritet respekterad. Och ja, jag tycker att det är förfärligt när lärares integritet kränks. Varför skulle jag inte tycka det? För mig är dock inte barn något slags andra klassens medborgare. Det faktum att jag är en vuxen och en auktoritet ger mig inte rätten att kränka barns integritet. Sedan förstår jag inte riktigt logiken. Vuxenvärlden misslyckas med det som är vuxenvärldens ansvar.....och så straffar vi barnen för detta genom att aga dem. Verkligen konflikhantering på högsta nivå. Målen helgar inte alltid medlen. Vi kan i praktiken få människor att göra nästan vad som helst under tillräckligt hårt förtryck. Det är inget jag kallar utveckling.

Ja, jag är relativt väl förtrogen med olika pedagogisk verksamhet. Vad står i länken som du tror jag skulle reagera på? Vad är en nyhet menar du?

• Flickan och kråkan
    caliningrad skrev 2011-10-21 18:14:06 följande:
    jag är också emot aga, men tycker att denna debatt är alldeles överdriven i Sverige.
    Att ett barn blir slaget nån gång är inte så farligt. Ni svenskar som tror det har aldrig blivit slagna någon så ni vet inte ens vad ni pratar om.
    Däremot att ett barn inte lyckas lära sig nånting i skolan pga stökiga klassrum är förskräckligt.

Sen när Frösöblomster påstår att alla ska ha kommit lika bakåt, sorry, lika långt som Sverige om 100 år har hon fel. Tvärtom pekar allt på att länderna som har kommit för långt i flummeriet vill införa disciplinära metoder tillbaka. T ex efter de senaste upploppen i Storbritannien. Cameron vill att lärarna ska få stå emot bråkiga elever fysiskt om det uppstår en våldsam och farlig situation. Så småningom ska alla inse att gummivärlden var bara en utopi.

Rent praktiskt lär sig min dotter grunderna i skolan, ofta med hjälp av lek, och jag övar hemma 10 minuter varje dag med ... böcker... ja, jag erkänner... jättehemskt att vi inte övar med mjölkpaket utan med böcker....

Är det så farligt? Är jag en hemsk mamma för att min 4-åring läser en bok 10 minuter om dagen ???? 
    Nej, jag har aldrig blivit slagen i fostringssyfte och det skulle heller aldrig falla mig in att missbruka min auktoritet gentemot någon som står i beroendeställning till mig genom att aga. Det är ju ett känt faktum att vuxna som själv blivit slagna och agade i relativt hög utsträckning behandlar sina egna barn på samma sätt.......så utan tvekan sätter aga sina spår. Använder man våld mot barn så sänder man sitt tydliga budskap - att våld är OK och att det är OK att använda våld mot den som inte kan värja sig på något plan.

Och igen vill jag be dig att läsa vad jag skriver och inte hitta på en massa saker. Den enda kommentar jag har gett som involverat 100 år var att jag tror att SYNEN PÅ BARNAGA i världen som helhet om 100 år troligtvis kommer att vara som vår syn på kvinnoaga idag. Sverige var inte ens på tapeten.

Vad gäller Storbritannien så är det väl inte riktigt aga vi pratar om, eller? Det är viss skillnad på att aga en 7-åring för att han/hon inte sitter tyst och stilla på en stol eller inte gör som den vuxne säger och att vara tillåten att använda kraft för att t.ex. hantera och avvärja en våldsam situation med ett antal 15-åringar? Aga är fysisk bestraffning i syfte att fostra. Att avvärja en farlig eller våldsam situation är väl ändå något helt annat?

Nej, varför skulle det vara fel att lära ett barn att läsa? Varför tror du någon tycker det? Det är väl snarare formerna vi diskuterar, eller?
  • Loriyana

Oj, jag har upplevt det tvärtom!!! När jag gick i skolan så lades inga resurser alls på de barn som var lite mer begåvade, istället trycktes man ner med orden "du ska inte tro att du är något". Nu är jag själv lärare i en skola och man har knappt tid alls till de duktiga barnen eftersom de lågpresterande kräver så otroligt mycket. De duktiga barnen får ofta gå till sidan och "jobba själv", vilket var likadant när jag var barn. Man fick jobba otroligt mycket själv och man stimulerades inte alls. Jag blev lat i skolan, jag fick ingen stimulans, och jag ser att det fortfarande är likadant vilket är mycket mycket tråkigt.

• Flickan och kråkan

Nu beror de ju på vilken ålder men jag (undervisar år 7-9) tycker snarare att det är medeleleverna som hamnar mellan stolarna. De riktigt duktiga tar för sig och ser till att få hjälp och handledning. Ja, de arbetar en hel del på egen hand för att svårare mer omfattande uppgifter just kräver det, men de brukar också vara duktiga metakognitivt och ha god koll på vad de har svårt för, när de behöver hjälp och med exakt vad och ser då till att få det. I alla fall i den åldern som jag har elever så brukar de som är riktigt duktiga också ta för sig. De talar om när de behöver hjälp, vad de behöver hjälp med, ser till att få hjälp och handledning när de behöver och säger också ifrån om de tycker att något man gör är undermåligt. De har god koll på kursplaner, betygskriterier och vill ha klara besked om vad de ska göra för att nå det betyg de önskar och vad de ska göra för att utvecklas.

De elever som behöver mest hjälp kräver också mycket tid av uppenbara orsaker.....och så har vi då sedan medeleleven som klarar sig helt OK och som inte riktigt har koll på den egna inlärningen och inte frågar så där överdrivet mycket och som heller inte vet vilka frågor han/hon behöver ställa eftersom han/hon inte har kommit så långt i den metakognitiva processen som liksom "försvinner". Personligen tycker jag att det är rätt lätt att stimulera de riktigt högpresterande eleverna, men däremot svårare att verkligen hinna med och ge medeleleven det han/hon behöver. Han/hon behöver jättemycket handledning och hjälp för att komma vidare, samtidigt som han/hon faktiskt klarar sig = får stå lite åt sidan för dem som inte når målen och för de riktigt duktiga som har kommit så långt i sin läroprocess att de ser till att få det de behöver.

• Sum quod sum
    caliningrad skrev 2011-10-21 18:14:06 följande:

JO jag vet..så det kan DU inte uttycka dig om.  Därför är jag helt emot det. Att slå är att man inte har respekt för individen..för att få respekt måste man ge den. Det hjälpte inte att vi hade en lärare som tog dig i örat och drog en genom korridoren osv,,det skapade bara hat och mera vandalisering. En person med tex dyslexi kan låsa sig av stress och bli slagen är stress så det är kontraproduktivt.
    Skulle någon röra mitt barn så anmäler jag dem. Den internationella skolan har nolltolerans för stökighet och mobbning. Måste uppföra sig respektfullt och har bra betyg ( de flesta klarar ämnerna) då nära 100 % går vidare men då slår inte så något gör de ju rätt.

Att läsa 10 min per dag är det inget fel på. Jag sätter mig emot de barn som måste plugga 2 språk utöver modersmål och gå på data kurs när de är 3 år. ( var nanny i USA och såg detta gång på gång) De hade ingen lektid  utan allt handlade om att kunna så mycket så möjligt för att komma in på rätt förskola för att sedan komma in på rätt skola, collage osv. Föräldrarna var smått hysteriska. 
  • Tom Araya
    caliningrad skrev 2011-10-20 16:39:27 följande:
    Det är snarare du som inte läser eller inte förstår.
    Jag har aldrig någonsin agat mitt barn och än en gång förespråkar jag inte aga.
    Dock tror jag inte alls att det är så farligt som alla påstår jämt. Jag vet det eftersom 100% av de vuxna jag jobbar med har varit slagna i skolan, likaså mina föräldrar, och alla skämtar mest om det och tycker det var förtjänat.
    Den debatten är alldeles överdriven i Sverige.
    Om du sett alla de som blivit rentav elaka för att de fick stryk som barn hade du inte sagt detta.

Ett typexempel är just en pappa till en barndomskompis som fick stryk (han blev också elak) som sa att han minsann fick stryk som barn och inte tagit någon skada av det.
    När jag fick höra det tänkte jag: han svarade på frågan jag aldrig hann ställa, nämligen vad det är för fel på honom som ger sina barn stryk?

Att anse sig behöva ta till våld i fostran anser jag vara ett stort misslyckande som förälder.

Detta säger jag trots att jag tycker man ska sätta tydliga gränser, vara konsekvent och låta det få konsekvenser (även om det anses som straff) om man i förhållande till sin mognadsnivå medvetet bryter satta gränser.
  • tru

Lägger mig i diskussionen, med inlägget att det måste ju finnas nåt mellanting mellan den flumskola som råder i Sverige idag. Där barnen far runt och skriker och ingen arbetsro finns. En skola där kunskap inte priviligeras och en skola där det snarare är barnen som styr för de vuxna har inga metoder att ta till med stökiga och ouppfostrade barn kommer dit. Alternativt barn med diagnoser. Och en skola där man använder sig av aga. Den internationella engelska skolan påstår sig ju använda sig av disiplin och barnen kallar lärarna MR och MRS. Hur får de dem att göra det? De använder ju uppenbarligen inte aga då det inte är tillåtet i Sverige. Vad jag har hört använder det sig av någon form av belöningssystem, och folk som har barn där påstår att de fungerar. Varför inte införa sådant i den svenska skolan oxå. Eller bara rättigheten att föra ut stökiga barn ur klassrummet och sen får de sitta i kapprummet resten av dagen och helst ringa till föräldrarna som får hämta ungen. Då kanske det blir hårdare tag från föräldrarna oxå som måste gå ifrån arbetet stup i kvarten. NÄr jag har pratat om detta i verkliga livet ja då har de fått kritiken att belöningsystem är dåligt för självförtroende och barnen få veta att de är dåliga. Till det vill jag bara svara ja tack gode gud att barnen ska få veta att de beter sig dåligt när de gör det. Alltså det har gått så långt att man inte ens frå säga till sina barn att de gjort nåt fel för då kränker man deras självförtroende.

• Sum quod sum
    tru skrev 2011-10-24 06:21:54 följande:
    Lägger mig i diskussionen, med inlägget att det måste ju finnas nåt mellanting mellan den flumskola som råder i Sverige idag. Där barnen far runt och skriker och ingen arbetsro finns. En skola där kunskap inte priviligeras och en skola där det snarare är barnen som styr för de vuxna har inga metoder att ta till med stökiga och ouppfostrade barn kommer dit. Alternativt barn med diagnoser. Och en skola där man använder sig av aga. Den internationella engelska skolan påstår sig ju använda sig av disiplin och barnen kallar lärarna MR och MRS. Hur får de dem att göra det? De använder ju uppenbarligen inte aga då det inte är tillåtet i Sverige. Vad jag har hört använder det sig av någon form av belöningssystem, och folk som har barn där påstår att de fungerar. Varför inte införa sådant i den svenska skolan oxå. Eller bara rättigheten att föra ut stökiga barn ur klassrummet och sen får de sitta i kapprummet resten av dagen och helst ringa till föräldrarna som får hämta ungen. Då kanske det blir hårdare tag från föräldrarna oxå som måste gå ifrån arbetet stup i kvarten. NÄr jag har pratat om detta i verkliga livet ja då har de fått kritiken att belöningsystem är dåligt för självförtroende och barnen få veta att de är dåliga. Till det vill jag bara svara ja tack gode gud att barnen ska få veta att de beter sig dåligt när de gör det. Alltså det har gått så långt att man inte ens frå säga till sina barn att de gjort nåt fel för då kränker man deras självförtroende.
    När jag gick i skolan ( är 70-talist) så kunde man fortfarande ta ett barn i armen om det blev bråk och slänga ut dem ur klassen. Det var inte ok med walkmans eller mössor inomhus. Innan man gick in i bamba skulle varje klass stå i två raka led annars belv man inte insläppt och minsta lilla drogs föräldrar in. Vi hade även social uppfostran ..dvs om någon gjorde något så kunde hela klassen gå emot och säga att det inte var ok..ingen vill ju bli utfryst. ( mina styvbröder gick i en skola i en inte så bra förort där det var status istället att vara stökig bland sina kompisar)
    Jag tror att klimatet överhuvudtaget i samhället har ändrats tyvärr.
    Man kanske borde ta tillbaka uppförande på betygen.

Min son står redan i kö för eng skolan just pga deras sätt även tyska skolan har jag hört är bra. ( vännina)
  • Glimma76
    tru skrev 2011-10-24 06:21:54 följande:
    Håller med.

Det handlar om respekten för vuxna över huvudtaget, det ligger i uppfostran helt enkelt. Och sen att skolan ska ha ansvar för allt.
    Tycker verkligen att man ska engagera, tvinga föräldrar till stögiga barn att engagera sig mer. Då kanske det blir ändring. Nu skyller man allt på skolan, eller dagis och samhället. Föräldrar är ofta helt utan ansvar.
  • toddan41

Jag har samma erfarenhet som Siobhan av min skolgång. Själv tillhörde jag medeleleverna och att ligga där var inga problem men de riktigt begåvade blev inte särskilt stimulerade utan föreföll snarare bli uttråkade av att "vänta in" andra barn. Skolan måste bli mer individanpassad och för de extremt begåvade är det helt rätt med elitklasser. Där känner de sig mer hemma och slipper bli betraktade som freaks. För övrigt behöver Sverige skärpa sig duktigt när det gäller både grund- och gymnasieskolan. Vi halkar hopplöst efter som det ser ut nu. Det satsas inte tillräckligt vare sig på begåvade elever eller de med särskilda behov. Ett annat problem är att, i och med Sveriges extremt höga humanitära invandring, så fylls klasserna med allt fler elever med särskilda behov. Detta är inte hållbart i längden.

• PinkSugar
    Tinnys skrev 2011-10-13 16:09:48 följande:
    Jag har helt andra erfarenheter från dagens skola. De skolor jag jobbat på så satsas pengar på de elever som behöver extra hjälp. De elever som är duktiga och skulle behöva mer stimulans har man inte så mycket tid med.

Argo skrev 2011-10-14 13:18:38 följande:
    Upplevelsen då, och upplevelsen även idag, är att det var/är de stökiga/dåliga/underprivilgierade/välj benämning själv eleverna som tar upp lärarinnornas tid och energi.

Då kunde möjligen en färdigräknad "Hej Matematik! - Uggla" bytas ut i förväg mot "Hej Matematik! - Svala" men mer än så var det inte eftersom fröken var tvungen att hålla reda på Magnus och Kent som satt och gungade på stolen, kastade suddgummin och var i stort behov av extra stöd med mängdläran. 

Idag tycker jag att jag ser samma tendenser, men jag hoppas verkligen att de begåvade ungarna ibland kan få lyftas ut ur gruppen för att få lite större utmaningar än vad den vardagliga skollunken ger.

Har exakt samma erfarenheter. Vi som låg före/i takt med undervisningen fick helt enkelt sitta och vänta på att de andra som låg efter skulle komma i kapp
  • Tuffen

Visste ni att läraren måste fylla i en blankett om en elev körs ut ur klassrummet för resten av lektionen? Då ska man fylla i händelseförloppet, vilka åtgärder som vidtagits för att det inte ska hända igen osv? Helknasigt! Denna pappersexercis är helt galen och måste upphöra. 

Svar på tråden Är det rätt att satsa så mycket på de duktiga barnen?