Stövelkatten skrev 2011-10-13 12:25:17 följande:
Håller med Hannah76, jag skulle inte uppskatta att min mamma berättade mer om sex för mig än jag frågat efter.
Sen när det gäller skämt om sex... är jag lite kluven. Vi pratar öppet om sex och skämtar om det, men snarare med "kärleken" i grunden än om "grovt snusk". Sen finns det säkert de som tycker att vi är jättegrova, och andra som tycker att än grövre saker är helt i sin ordning.
Viktigast för mig är som sagt att det sker naturligt, alltså när barnet själv frågar, och att man inte blir uppfostrad till att skämmas för sex och nakenhet.
Min son är snart 5 år.
Mm, naturligt och öppet - det håller jag med om.
Jag har varit nog med att prata om deras kroppar från början, sen de har varit bebisar.
Nu har jag en snart 11-åring som är i puberteten. Är glad att hon itne skämms över de förändringar som sker med kroppen - hon är galet stolt över varje litet hårstrå och förändring =) Medans jag i hennes ålder tyckte att det var lite pinsamt och jobbigt. Jag känner bara enlitet oro för hur hon ska klara detta med mesn och så, hon är den mest glömska och tankspridda ungen som finns. Hon känns inte mentalt redo för detta..