3-åring som kissar i byxorna
Vår 3-åriga dotter har varit torr i drygt ett år, men sedan ungefär ett halvår är det alltid kisspåsar med hem från dagis. För det mesta funkar det bra när vi är hemma, men ibland kissar hon ner sig då också. Jag tror att det ganska mycket handlar om att hon inte vill gå in på toa när hon är ute och leker - då händer det ofta en olycka. Ibland kissar hon ner sig helt, ibland kommer det några droppar. Hon kan hålla sig länge efter att dropparna har kommit. Om vi ber fröknarna på dagis att gå med henne på toa ofta, ofta så fungerar det ganska bra. men hur ofta ska en 3-åring behöva kissa på eftermiddagen? Om hon kissar vid mellanmålet halv tre och en gång till runt fyra, så kan det ändå vara några droppar i byxorna när jag kommer och hämtar halv fem.
När jag försöker prata med henne om det, pratar hon bara bort det. -Jag SKA säga till fröknarna, imorgon. Hon vet vilket svar jag förväntar mig... ibland tappar vi tålamodet och visar missnöje, men vi vill ju inte göra det! Inga av de andra barnen kissar i byxorna. Hon började på den stora avdelningen i början på maj, och då hade det redan hållit på ett par månader. Hon är utredd för urinvägsinfektion, och det är det inte. men det är enda hjälpen vi har fått på BVC - de tittar bara på medicinska orsaker (upplever jag). Vi börjar tappa modet hemma...
Jag kan inte tänka ut att det skulle vara något som händer i hennes liv som kan ligga bakom. Allt är lugnt och fint, och hon är en härlig unge. Hon har ju sin vilja och så, men man kan prata om mycket. Ibland tror jag att hon förstår mer än vad som är nyttigt för en 3-åring. I veckan när jag försökte prata med henne om det sa hon att hon var en bebis och ville ha blöja. Jag provade i somras med ett kom-ihåg på väggen på toaletten där man kunde klistra fast kissdroppar i en potta om de kom rätt, men det tröttnade hon på efter någon vecka. Vad göra?!?!
TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-10-15 09:52
Glömde skriva att hon är torr på natten utan problem.