• AnnaPÃ¥sen

3-åring som kissar i byxorna

Vår 3-åriga dotter har varit torr i drygt ett år, men sedan ungefär ett halvår är det alltid kisspåsar med hem från dagis. För det mesta funkar det bra när vi är hemma, men ibland kissar hon ner sig då också. Jag tror att det ganska mycket handlar om att hon inte vill gå in på toa när hon är ute och leker - då händer det ofta en olycka. Ibland kissar hon ner sig helt, ibland kommer det några droppar. Hon kan hålla sig länge efter att dropparna har kommit. Om vi ber fröknarna på dagis att gå med henne på toa ofta, ofta så fungerar det ganska bra. men hur ofta ska en 3-åring behöva kissa på eftermiddagen? Om hon kissar vid mellanmålet halv tre och en gång till runt fyra, så kan det ändå vara några droppar i byxorna när jag kommer och hämtar halv fem.

När jag försöker prata med henne om det, pratar hon bara bort det.  -Jag SKA säga till fröknarna, imorgon. Hon vet vilket svar jag förväntar mig...  ibland tappar vi tålamodet och visar missnöje, men vi vill ju inte göra det! Inga av de andra barnen kissar i byxorna. Hon började på den stora avdelningen i början på maj, och då hade det redan hållit på ett par månader. Hon är utredd för urinvägsinfektion, och det är det inte. men det är enda hjälpen vi har fått på BVC - de tittar bara på medicinska orsaker (upplever jag). Vi börjar tappa modet hemma...

Jag kan inte tänka ut att det skulle vara något som händer i hennes liv som kan ligga bakom. Allt är lugnt och fint, och hon är en härlig unge. Hon har ju sin vilja och så, men man kan prata om mycket. Ibland tror jag att hon förstår mer än vad som är nyttigt för en 3-åring. I veckan när jag försökte prata med henne om det sa hon att hon var en bebis och ville ha blöja. Jag provade i somras med ett kom-ihåg på väggen på toaletten där man kunde klistra fast kissdroppar i en potta om de kom rätt, men det tröttnade hon på efter någon vecka. Vad göra?!?! 

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-10-15 09:52
    Glömde skriva att hon är torr på natten utan problem.

• Svar på tråden 3-åring som kissar i byxorna
  • barnpsykologen margit

Hej!
    Det är inte alldeles ovanligt att barn som varit torra dagtid plötsligt börjar kissa på sig droppvis eller totalt i den här åldern. Eftersom ni har utrett att det inte finns några medicinska orsaker så skulle jag vilja säga att detta kan ha att göra med att den psykologiska mognaden går stegvis för små barn, men när de utsätts för mindre eller större påfrestningar brukar de reagera med att backa några steg i sin utveckling i det här eller andra avseenden.
    Påfrestningen behöver inte vara av någon allvarlig art, men barnet backar för att klara av det nya som händer.
    Det bästa som förälder är att ta det väldigt lugnt och förlita sig på att barnet har klarat av att hålla sig torr och därför lätt kommer att återfå den förmågan när tiden är mogen.
    Det som kan fördröja förloppet är när föräldrarna börjar försöka ta kontrollen över barnets kissande genom att skicka det på toaletten gång gång för att inget ska hända. Så sakta släpper då barnet på sin egen uppfattning om när det känner behov av att kissa och överlåter det åt föräldrarna, eller dagispersonalen.
    Kissandet kan också bli en del i kampen mellan barn och föräldrar om vad man ska och får bestämma över. Detta gör att beteendet stannar längre. Men det går alltid över!
    Tänk på att kissa och bajsa kan man aldrig tvinga sina barn att göra. Det är tillräckligt många saker man som förälder ska ha kontroll över. 
    Så mitt tips är. Hjälp varandra att avdramatisera kissandet. Säg bara till henne att hon får bestämma själv när hon ska kissa. Hjälp henne när hon misslyckats, men var inställda på det. Det går inte att prata bort. Ju bättre ni är på att nonchalera det desto fortare blir hon torr igen.
    Lycka till!
    Margit Ekenbark
    .

• AnnaPÃ¥sen

Tack för svaret! Vi ska försöka hålla på den linjen. Just nu tror jag att vi skickar henne på toaletten så att inget ska hända, som du säger. Följden blir att hon måste kissa nästan varje timme för att inget ska komma i byxorna. Vi kämpar på med dina förslag!

Svar på tråden 3-åring som kissar i byxorna