• Anonym (orolig mamma)

Dagishämtningen känns jobbig

Hejsan

Jag har en dotter som snart fyller fyra år. Den senaste tiden har hon börjat testa mina gränser och vill inte lyssna på mej. När jag ska hämta henne på dagis springer hon och gömmer sej och säger att hon inte vill åka hem utan stanna kvar och leka hennes kompisar på dagis säger även varje dag när  föräldrar till andra barn kommer att dem ska just springa och gömma sej. Detta började efter att jag började jobba och fick lämna henne mycket tidigare än vad hon var van vid. När jag sedan kom för att hämta henne kunde hon börja gråta men inte för att hon inte ville bli hämtad utan för att hon var trött och ville hem. Men varje dag under denna perioden upprepade en utav dagisfröknarna "Är du arg på din mamma?" flera gånger i steck och samtidigt småskrattade hon. Trots att jag sa att hon var trött..
    Detta gjorde mej både ledsen och irriterad men jag känner inte att jag kan prata med dem då jag tidigare försökt med det men bara fått negativ respons.
    Efter detta säger min dotter att hon är arg på mej när jag kommer och ska hämta henne och sen springer hon och gömmer sej.
    När jag väl lyckats få med henne från dagis och vi sitter i bilen så säger min dotter att hon skojjar med mej. Hon förstår inte sammanhanget i det hela och jag har försökt prata med henne om att hon inte kan stanna längre om dagarna på dagis osv.
    Nu har hon även börjat med detta om hon inte vill hem från en kompis och så vidare. Hon säger att hon är arg på mej eller vem det än är som säger till henne.

Jag vet inte hur jag ska göra för att bryta detta mönster och jag känner att detta tar mycket på mej själv.
    Undrar om jag kan få lite god råd?

• Svar på tråden Dagishämtningen känns jobbig
  • barnpsykologen margit

Hej!
    Det du beskriver är en välkänd upplevelse för de allra flesta föräldrar till 4-åringar. Barnen har roligt hemma men har svårt att skiljas från mamma eller pappa på dagis. När de sedan blir hämtade är det lika svårt att skilja sig från förskolan och barnen och fröknarna.
    När det gäller era tolkningar av vad det handlar om tror jag att både du och personalen har rätt.
    4-åringen är trött efter en hel dag på förskolan och reagerar med att hellre fortsätta än avbryta sin aktivitet. Den mer psykologiska tolkningen att barnet är argt för att föräldern lämnat det hela dan och därför vill straffa föräldern som de just då kommer på att de saknat har också relevans.
    När det gäller 4-åringen så kan man vara säker på att han/hon inte har en aning och inte kan förklara vad det handlar om. Barnet bara reagerar.
    Som förälder är det bra att förstå att det här är ett naturligt steg i utvecklingen. Ingen har gjort fel och det bästa är om personal och föräldrar utan att skuldbelägga någon hjälper barnet att ta sig över hämtning och lämning på ett så omhändertagande sätt som möjligt.
    Om reaktionerna är jättestarka när du som mamma lämnar och hämtar, kan det ibland vara bra att bryta mönstret genom att pappa eller någon annan lämnar och hämtar. Om inte annat ger det en tillfällig andhämtningspaus i detta för föräldrarna ganska påfrestande, men övergående skede.
    Med vänlig hälsning.
    Margit Ekenbark 

• Anonym (orolig mamma)

Stort tack för dit svar!
    Det känns mycket bättre efter att ha läst ditt svar.

Svar på tråden Dagishämtningen känns jobbig