• Ambrooke

Är min son jobbig eller bara egensinnig?

Jag har börjat undra över en sak om min son, han är verkligen den bäste ungen man kunde be om! Han är snäll mot alla, han är väldigt tillgiven, social och älskar uppmärksamhet!

MEN...

På senaste tiden eller jag sen han i princip föddes så har han blivit så envis om det ska vara på hans sätt! Han kan skrika på en och försöka  slås lite. Slås delen håller vi få bort och det går ganska bra.
    Men jag kan inte hjälpa att skämmas lite över honom (han skriker verkligen!)

Tex vi var på min systers sons kalas igår. Min son var underbar i början, det var andra barn där i olika åldrar från 1-6. Så det var en flicka där som drog fram en radiostyrd bil, Och som min son är (älskar bilar) , så skulle han fram, fast vi sa till han och flickan, sen går flickan rakt framför honom o retas! Vilket gjorde honom ännu mer arg! Han skrek , och jag bara skämdes :(  Mitt underbara barn! Vad har hänt?

Min man säger bara jag ska vara stolt, På ett sätt så är jag det!
    Han säger ifrån och låter ingen putta omkring honom!
    Men han röst är sååååå jobbig!

Min man är från Libanon, när vi va där och han gjorde så här skrattade dem och var så glad att han hade en riktig personlighet, Samma sak med min familj i USA.

Problemet är här i Sverige vart jag skäms, här kan ingen har ett skrik-ande barn utan att alla ska titta snett på en, För alla tänker "kan hon inte ta hand om sitt barn"
    Så man får stämpel som dålig förälder.
    Vet bara inte hur jag ska göra... ska jag acceptera min son för den lille pojke han håller på att bli och leva lyckligt?
    Eller ska man behöva skrika åt alla som glor ? :S 

• Svar på tråden Är min son jobbig eller bara egensinnig?
  • flora1

Var stolt över ditt barn! Hur gammalt är barnet för jag tror det är en mognadsprocess med sen när hon gick och retasdes vem skulle inte säga ifrån då?

• Alven

Åldern är väl en viktig faktor i frågan.
    Sen att barn skriker.... Det gör dom till och från, även andras barn. 
    Var du stolt över din son och skäms inte, men lär honom andra sätt att uttrycka sej på.

Det låter som om han är en inte allt för gammal pojk och tids nog går skrikandet över, men troligen ersätts det av annat som du tycker är lite besvärligt. 

• Zofian

Jag tror på att försöka prata med honom. När han inte får som han vill. Fråga honom vad han känner. Vad han vill. Förklara att bara ett barn kan leka med bilen just nu och att han får prova efter henne. Han gör sådär när han blir frustrerad och inte kan få fram vad han vill. När ni inte förstår honom ( han tror att ni inte förstår eftersom ni inte löser problemet.) om du gör så hjälper du honom hur han som äldre pojke/ung man ska hantera sina känslor.

Det är jättebra att han vet vad han vill och har en stark personlighet. Var stolt över det. Sen kan du hjälpa honom hur han ska hantera det han känner :) lycka till. Beroende på hur gammal han är får du prata på hans nivå.

• lövet2

Jag såg att han bara är 1½ år. Därför skulle jag kalla honom helt normal för sin ålder ...

• Flickan och kråkan

Kan bara hålla med lövet2. För ett barn på 1½ så låter han precis som en 1½-åring . Han vill, vill, vill en massa och har inte erfarenheten att hantera motgångar och frustration ännu. Sitt med i leken och hjälp honom hantera sociala spelregler, konfliktsituationer och frustration på hans nivå . Verkligen ingenting  att skämmas över .

• CherstinBovington

När man är ett och ett halvt så är ljud de enda sättet man kan kommunicera på! Och när han inte kan förklara så tar han till de som han kan - han skriker!

• Ambrooke

Tack alla för svaren! Det hjälper verkligen!!! ska försöka tänka mig framåt nu! jag vet att min son är duktig egentligen! blir bara så frustrerad när personer ska bara titta snett på en :S

• Malena C

Det kan vara bra att vara mentalt förberedd på att det blir värre innan det blir bättre. Vår pojk är också fruktansvärt envis och runt två trodde vi det värsta var över men nu på två och ett halvt är det tillbaka tiofaldigat och nu skriker han inte bara. Han spottar och skriker svordomar när han blir arg på andra. Nu börjar man lite smått kunna resonera med honom igen men de senaste månaderna har han varit oerhört provocerande men tyvärr också så rolig att det är svårt att hålla sig allvarlig som förälder när man borde så det är nog lite vårt fel också. På dagis säger de att han är en ängel men jag är inte säker på att jag tror dem.

Svar på tråden Är min son jobbig eller bara egensinnig?