• Bergkwist85

vilket djur föredrar du???

Komentera gärna varför du valde just DET djuret Solig

detta är mitt djur =)
    Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden vilket djur föredrar du???
  • Apocalypso
    trettioplus skrev 2011-11-10 09:40:59 följande:
    Frågar du mig?
    Jag har ingen koll på vad veterinärvården för hundar kostar, men katterna har inte varit i närheten av vad hästarna kostat. Att åka iväg själv kostar i regel mindre än att ta ut veterinären, i synnerhet eftersom det gärna har en förmåga att behövas på jourtid dessutom. Att stalla upp en häst för operation på Ulltuna är heller inget att leka med.
    Jag är hästägare, och katt- och hundägare. Jag vet att det kostar att anlita jour till samtliga arterna och har själv haft oturen att åka akut till Ultuna vid två tillfällen med egna hästar, ena gången körde jag själv och andra gången blev det ambulans, jag har också ställt upp och kört åt andra. Mina hästar stod kvar i två veckor respektive 6 dygn, bara en av dem kom hem igen. Jag har även åkt akut med både mina och andras hundar och katter, några blev inlagda, några avlivades medan andra kunde jag ta med mig hem. Ett par stygn hemma i stallet kostar inte mycket, ett par stygn på Ultunas smådjursklinik kostar mer.

Jag har även fått lösa ut oförsäkrade djur då ungarnas morsa inte hade försäkring och olyckan var framme kvällen före julafton. Rolig jul de ungarna fått annars om jag resonerat som TS och låtit dem avliva istället, men det spelar väl ingen roll med en förstörd jul om TS inte gillar sin sambos katt, låt ungarna gråta sig till sömns. Demon
    Only weak men fear strong women!
  • trettioplus
    Apocalypso skrev 2011-11-12 20:07:12 följande:
    Jag är hästägare, och katt- och hundägare. Jag vet att det kostar att anlita jour till samtliga arterna och har själv haft oturen att åka akut till Ultuna vid två tillfällen med egna hästar, ena gången körde jag själv och andra gången blev det ambulans, jag har också ställt upp och kört åt andra. Mina hästar stod kvar i två veckor respektive 6 dygn, bara en av dem kom hem igen. Jag har även åkt akut med både mina och andras hundar och katter, några blev inlagda, några avlivades medan andra kunde jag ta med mig hem. Ett par stygn hemma i stallet kostar inte mycket, ett par stygn på Ultunas smådjursklinik kostar mer.

Jag har även fått lösa ut oförsäkrade djur då ungarnas morsa inte hade försäkring och olyckan var framme kvällen före julafton. Rolig jul de ungarna fått annars om jag resonerat som TS och låtit dem avliva istället, men det spelar väl ingen roll med en förstörd jul om TS inte gillar sin sambos katt, låt ungarna gråta sig till sömns. Demon
    Min erfarenhet är i alla fall att det kostar betydligt mindre att vårda en katt än en häst i regel. Har intensivvårdat katt på jour utan försäkring. Dyrt, visst, men inte i närheten av hästkostnaderna.
    Katter klarar ju också väldigt många krämpor på egen hand, där andra djur behöver hjälp. Totalt sett skulle jag förlorat massor på att ha mina katter försäkrade mot vad jag betalat i veterinärvård för dem.
    Att bära polotröja är som att bli strypt av en mycket svag människa
  • Apocalypso

Ja, mina hästar var inte billiga på klinik, men allt är ju inte klinikbesök heller och det lönar sig inte ens att reglera med försäkringsbolaget för ev några kronor tillbaka.

Katterna på klinik har inte kostat mer än hundarna på klinik, det beror ju som sagt på varför man åker in och vilken typ av behandling det rör sig om. Syrgastält i ena fallet på medicinavd. eller punkterad lunga och operation i andra, går ju inte att jämföra.

• trettioplus
    Apocalypso skrev 2011-11-12 20:43:01 följande:
    Ja, mina hästar var inte billiga på klinik, men allt är ju inte klinikbesök heller och det lönar sig inte ens att reglera med försäkringsbolaget för ev några kronor tillbaka.

Katterna på klinik har inte kostat mer än hundarna på klinik, det beror ju som sagt på varför man åker in och vilken typ av behandling det rör sig om. Syrgastält i ena fallet på medicinavd. eller punkterad lunga och operation i andra, går ju inte att jämföra.
    Ja, det beror ju på vad man är beredd att göra också. Jag skulle nog inte göra allt för avancerade ingrepp på mina djur, tror jag. Lite beroende på hur gamla de är och så...
    Att bära polotröja är som att bli strypt av en mycket svag människa
  • Fidelis ad urnam
    Bergkwist85 skrev 2011-10-17 22:02:41 följande:
    okok... hur många av er försäkrar sina djur??? lite intressant fråga för.. jag rök ihop med några om just den frågan.
    frågan hör inte till tråden... men ni som vill få gärna svara. =)
    Av mina fyra är en försäkrad.
    Men vi har besparingar och kan täcka de flesta kostnader. Vi fick nyss operera bort en tumör på ena gamla hankatten, gick på runt 4000kr totalt och det var inga problem att täcka.
    Skulle inte förvåna mig det minsta om den yngsta, som är försäkrad, skulle behöva vård och så täcks det inte av försäkringen
    Just därför vi har ett stort sparande. 
  • Apocalypso

Som jag skrev tidigare i tråden så får en behandling vägas mot ålder, chans till tillfrisknande och ev lidande. Inga av mina djur utsätts för "onödiga" veterinäringrepp utan avlivas om oddsen är mot oss. Hunden med punkterad lunga blev helt återställd och har många år kvar, likaså den skadade katten och hästen som kom hem från Ultuna.

• jagäraf

Min ettårige vovve fastnade härom vecka under lek i ett litet hål i marken och slet av korsbandet i knät. Han ska snart opereras till en kostnad av 30 000 kronor. Agriaförsäkringen ger oss 15 000 och visst är jag besviken över att inte hela beloppet täcks men 15 000 är åtminstone klart bättre än 30 000 som det skulle kostat om han inte varit försäkrad. Han sprang efter en boll och på en tusendels sekund - pang!

• Tokstolla

Min hund har räddat livet på både mig och min morfar vid olika tillfällen (genom att hämta hjälp och inte ge sig tills någon följde med honom) det hade inte en fisk kunnat göra

• Bergkwist85
    Thaleya skrev 2011-11-11 23:03:52 följande:
    Jag försäkrar djuret beroende på kostnaden jag tjänar på det utifall det skulle ske en olycka. Inte beroende på hur stort djuret är eller hur mycket jag älskar dem. Sen kanske livslängd har en liten del i saken att göra med.

Mina utekatter är inte försäkrade, de var de en period men jag ansåg att jag tjänade mer pengar på att samla pengarna på hög och betala utifall det skulle ske något med dem istället.

En hund skulle jag försäkra eftersom veterinär kostnaderna är mkt högre för en hund än för en katt.
    Och om jag hade häst skulle den definitivt vara försäkrad då kostnaderna skulle vara ännu högre om det väl hände något.

Det viktiga är ju inte om djuren är försäkrade, det viktiga är att man är villig och har råd att betala om det väl händer något.
    bra sakt... det är de jag menar =)
  • Bergkwist85
    Tokstolla skrev 2011-11-12 20:59:48 följande:
    Min hund har räddat livet på både mig och min morfar vid olika tillfällen (genom att hämta hjälp och inte ge sig tills någon följde med honom) det hade inte en fisk kunnat göra
    haha nää dom är ju lixom fast i en skål ....om man ställer ut små stutsmattor i huset så kanske man kan lära fisken att hämta hjälp??? måste nog ha lite glas me vatten lite överallt me så fisken kan hämta andan lite
Svar på tråden vilket djur föredrar du???