• Iryelle

Vad tycker ni om namnet Ellie?

Vad tycker ni om namnet Ellie? Jag får väldigt olika reaktioner när jag nämner det som ett alternativ och undrar lite vad folk får för associationer och vad ni tycker det säger om den som bär namnet.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-10-27 19:54
    Nu har vi skickat in papprena och det blev Ellie till slut.

Det verkar som att de flesta tycker om namnet och associationerna var överkomliga :)

• Svar på tråden Vad tycker ni om namnet Ellie?
  • Kaosmamma

Jag har det som favvonamn just nu ihop med Hilda efter min älskade farmor och blir bebisen en flicka blir det en Hilda. Men Ellie är jätte fint!!

• Iryelle
    Butterscotch skrev 2011-10-17 21:49:48 följande:
    Fint! Ett liknande fint namn är Elise.
    Ja, jag hade kunnat tänka mig Elise men min sambo gillade det inte.
    Borttagen användare skrev 2011-10-19 22:37:13 följande:
    Ellie kan vara smeknamn på Ellinor, känner en som heter det och kallas för just Ellie
    Tycker tyvärr jag inte alls om namnet Ellinor, vet inte varför, annars hade det nog blivit det så hade vi använt Ellie som smeknamn istället.
  • Iryelle
    Brünnhilde skrev 2011-10-20 19:01:40 följande:
    Jag tycker inte om det, för det är ett _smeknamn_ och inte ett riktigt namn. Dessutom ett engelskt smeknamn - vilket är ännu värre än ett svenskt, enligt mig. Till och med Lasse och Lisa är bättre än Johnny och Ellie... Dessa namn låter helt enkelt väldigt obildade och trashiga!

Men varför inte Elin..? Det är ju också en kortform som är lätt att stava och uttala, men ändå fullt etablerat som dopnamn - och helt och håller svenskt!
    Ja, det där om smeknamn eller inte tänkte vi på men nu är det så pass vanligt att när hon växer upp så kommer folk inte ha den inställningen. Och det finns ju en del som har mor/farföräldrar med namnet Elly/Ellie så det är ju inget nytt. Själv så ser jag inte på Ellie som wt men intressant att det kan tolkas så. Tycker du samma om det hade stavats Elly?
  • Brünnhilde
    Iryelle skrev 2011-10-20 19:45:17 följande:
    Tycker du samma om det hade stavats Elly?
    Ja. Jimmy eller Jimmie är samma sak.
  • fluu

Att det är ett smeknamn och lite väl gulligt för att passa på en vuxen. Hellre Elsie då.

Jag är Narcissus, en fåfäng fakir
  • Gladskit

Jag tycker jättemycket om det namnet och fick jag en dotter precis idag skulle Ellie helt klart finnas med på listan över tänkbara namn!

• Borttagen användare

Nu när jag såg denna tråd i favoriter och såg namnet Ellie fick jag upp en liten gammal vithårig tant i huvudet..

• Iryelle
    Borttagen användare skrev 2011-10-24 11:32:45 följande:
    Nu när jag såg denna tråd i favoriter och såg namnet Ellie fick jag upp en liten gammal vithårig tant i huvudet..
    Det var ett rätt vanligt namn 1910-1930 tydligen så det kan nog stämma. Fast då var stavningen Elly vanligare.
    Sassajajja skrev 2011-10-25 13:42:26 följande:
    Tänker på Ice Age så det funkar inte för mig...
    Kul att folk associerar till Ice Age :) Och Dallas tydligen. Jag associerar snarare till Cougar Town.
Svar på tråden Vad tycker ni om namnet Ellie?