Jag var 32 första gången jag vart mamma, hade en jobbig förlossning där jag och sonen blev väldigt sjuka. Tog tid för amningen att komma igång, men jag tragglade på och det funkade utmärkt efter 3dagen, fram tills dess matade vi med utpumpad bröstmjölk i kopp.
Tiden på BB, var lång, jag var inne i 5 dygn, till sist stod jag inte ut mer utan krävde att få åka hem till ett lugnt hem (trodde jag), ville bara vara i fred, vila och mysa med min lille kille och sambo...
Besöken känndes det som om det aldrig fanns ett slut på, jag var jätteirriterad på alla som ville "störa" mitt bo, ville bara att de skulle gå hem, och helst skulle de inte andas på bebisen eller komma med några andra baciller, tror till slut att folk kännde av mitt humör och de backade, känndes underbart.
Nätterna igenom ser jag som ett mycket mysigt minne, hur jag gick upp var tredje timma, mörkt, amma sittandes i en gungstol med ett svagt sken från en nattlampa, JAG ÄLSKADE DET, kunde sitta länge och bara titta på det lilla livet som sussade så gott vid mitt bröst. Jag är inte så känlig för störd nattsömn, så det gick över förväntan.
Dagarna bestod i att ta hand om bebisen, som var en "snäll" bebis, med en pedantisk mamma som for fram med dammsugaren, medans lillkillen kunde jollra och ibland även somna i babygymmet. Jag gick mycket på promenader med en väninna som också fått sitt första barn, tillsammans ältade vi svärmors-problem i timmar, över fika, luncher och promenader, vi gick på babysång, babysim, och öppna babycaffer,,,det var helt underbart att vara mammaledig...
Bebis nr två, även denna gång en komplikation vid ett planerat KS (jag vägrade föda vaginalt igen, trodde att det skulle gå enklare med KS, ha!!).. Förlorade massor med blod, och mådde pyton efter, men på något sätt "kunde"jag allt det där med amningen, och att ta hand om en bebis, så det gick lättare. Besöken gick också bättre, var inte alls lika nojjig, men långt ifrån avslappnad.
Tyvärr var det väldigt stressigt att vara hemma andra gången, vi valde ett speciellt dagis där man kunde välja hur många dagar man ville ha det störrre barnet där och hur många timmar, vi siktade in oss på att sonen skulle få vara där tre dagar i veckan, fyra timmar. per dag. MEN så ändrades det lagom tills att vi skulle börja, det var fem dagar som gällde med tre timmar om dagen, jag kunde inte göra något.! Inget babysim, babysång, babymassagen hade jag tur att det var tidigt på morgonen, men då fick jag springa när det var slut för att hämta äldre sonen... Allt som allt, är jag nöjd, barnen har varit "lätta"barn, ingen kolik eller svårt med sömnen, vi har tragglat med att de ska sova i sina egna sängar UTAN att skrika sig till sömns och det har faktiskt funkat... Jag och min sambo har varit mycket måna om varandra, vi har sagt att kvällarna är för oss, vi lägger barnen ca 19.30 och sen är det liksom vår tid, lagar lite mat, kollar en film eller bara är...tror att det har gjort mycket i vårt förhållande..ser jag tillbaka finns inget jag hade velat haft annorlunda, förutom kanske det där med att det var stressigt med dagis, men så är det..man kan ju inte få allt....