• Ung Mamma 91

Folk glor :(

En sak jag måste uttrycka mig om är att en massa folk glor väldigt ofta på mig då jag går nånstans! På stan e de värst. Liksom e jag ett mobboffer eller vad ? Har inte folk sett någon gång en fräch ung mamma som är gravid ? Blir bara så himla irriterad. Går och handlar och sånt som alla andra mammor gör i sin vardag. Grr! Någon som har samma problem ? En gång röt jag till till ett par tjejjer som satt på en bänk. Dom satt och fnissa typ , blev så himla arg. Nu då jag gick till MVC stog de en massa gymnasieelever och tanter vid busshållplatsen och glodde. Vissa tanter är nog rätt snälla endå. Har vart med om en gång att en tant kom fram och sa "oj va söt. Hur gammal e han ? Du är ung du också" "oj är det en till påväg också ?" Jag ba; "Varför sluta då det är som roligast?" Nej men ärligt , e lite störande faktiskt. Anders tycker att jag ska va glad för att få uppmärksamhet men ja. E ju som att man skulle va kändis. Någon som har samma problem ?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-10-18 13:33
    Anders är min kille. Detta är kopierat från mitt blogginlägg.
  • Svar på tråden Folk glor :(
  • mammatilljames
    Jag har  också upplevt att folk kollar, mer på mig än andra gravida. Men jag är ung, och riktigt kort. När jag var gravid kollade nog folk på mig för att jag var lika lång, som tjock. Hehe. Men jag tog oftast inte illa upp, jag log tillbaka eller låtsades som om ingenting. Jag vet att folk kollar, första och främst för att jag är ung, 17 år. Och för att jag är kort, och var gravid. Men nu är jag inte gravid och folk kollar fortfarande. När jag går med vagnen kollar folk, men jag ser det inte som att folk glor, inte heller menar illa med tittandet. Självklart kan jag höra små viskningar och fnitter från tjejer som är jämngamla med mig, men inte har barn. Men det kan jag leva med. Jag kan väl kolla på andra fast jag går med barnvagn, och det gör jag. Jag ställer mig inte och skrattar åt folk kanske, men jag kan verkligen kolla , vad som har på sig, om dom är gravid eller har en bebis. 

Jag har också märkt, att gravida och mammor byter ofta blickar med varandra. Ser jag en annan gravid på stan tex, och hon ser mig så ler vi alltid åt varandra. Ser en annan mamma mig, kan hon kika in i vagnen eller säga (när jag var gravid) "vad roligt, när ska du ha?". Det blir lätt så, man intresserar sig av andra. Inte bara för man är mamma eller gravid. Men du är ung, ser ung ut. Och för mig vad jag tycker så är det fint. Det är så otroligt fint när man ser en tjej, eller kvinna, eller vad man säger i "vår" ålder, med barn/barnvagn, gravid går där och med sin pojkvän. Det är så gulligt. Jag blir så glad för deras skull och tänker alltid, " tänk att dom har det lika mysigt som oss, dom går hem varenda kväll och myser med magen eller sina bebisar."
  • Litet My
    April barn skrev 2011-10-18 14:06:23 följande:
    Precis, jag är också ung men har aldrig upplevt att människor tittat, eller att jag blivit annorlunda behandlad på mvc, bvc eller föräldragrupper. Tror det handlar mer om hur man själv ser på saken att vara yngre, många gör så himla stor sak av det.
    Tror jag med, fick första barnet som ung samt att jag ser mycket yngre ut än jag är och är liten kort och smal...upplevde aldrig heller att någon glodde mer då än med andra barnet.

Man ser det man "vill se" eller ser på sig själv och sin graviditet.
  • Topcom

Världen kretsar inte kring dig även om du vill tro det. Sätt inte på dig offerkoftan, ingen bryr sig..

• MammatillAlva
    April barn skrev 2011-10-18 14:06:23 följande:
    Precis, jag är också ung men har aldrig upplevt att människor tittat, eller att jag blivit annorlunda behandlad på mvc, bvc eller föräldragrupper. Tror det handlar mer om hur man själv ser på saken att vara yngre, många gör så himla stor sak av det.

Har heller aldrig blivit illa behandlad, fått blickar etc. trots att jag är ung. Var 16 år när min dotter föddes, och är numera 20 år och har en 4 årig tös här hemma. Tror också det beror lite på hur stor sak man gör av det hela.
  • jaghopparhögt
    Sthlmsparlan skrev 2011-10-20 21:49:41 följande:
    Världen kretsar inte kring dig även om du vill tro det. Sätt inte på dig offerkoftan, ingen bryr sig..
    Precis, tror inte att 9 av 10 tittar så mycket som TS har fått för sig.
    TS verkar ju nästan ha någon mild förföljelsemani som går runt och ryter till folk som råkar titta på henne.
  • MaaliiinS

Du tror att de tittar på dig för det DU har komplex för (att du är ung och mamma).

• Linda01

Hej! ja..det var många som glodde när jag var gravid också..men de flesta tänkte inte så negativt tror jag..och dem som såg ut att ha fördommar struntade jag i, för att jag tycker inte man ska påverkas av andras åsikter för ingen tycker ju likadant. Men jag förstår precis hur du känner, det var väldigt jobbigt o irriterande om någon stirrade, det första dem tänker är typ- hm..hur gammal är hon egentligen. Men tänk så här - jag bryr mig inte om vad folk jag inte känner tycker för vissa har ändå inget bättre för sig än att stirra och tänka dumheter. Var stolt över det vackra du har i magen, det kommer du aldrig ångra.

• Topcom
    jaghopparhögt skrev 2011-10-21 04:11:36 följande:
    Precis, tror inte att 9 av 10 tittar så mycket som TS har fått för sig.
    TS verkar ju nästan ha någon mild förföljelsemani som går runt och ryter till folk som råkar titta på henne.
    Eller hur. Jag förstår inte alls vad "unga mammor" snackar om när de känner sig sååå kränkta och att folk glor. Jag är själv ung och mamma, aldrig upplevt att folk har sett ner på mig :) Det är ju bara någonting som unga säger för att..för att..ja, jag vet inte. 
  • vampyria2

Jag var själv en en ung mamma och har aldrig upplevt det du pratar om eller visst nångång så fick man någon liring från en gamal tant men inte i det stora hela. På MVC och BVC så var de kanon gulliga och jag blev alltid väl bemöt.
    Jag kan helt klart erkänna att om jag ser en gravid kvinna så tittar jag men enbart för att jag tycker att det ser så härligt ut och jag vet vilken härlig resa denna kvinna har framför sig, alla som glor behöver inte göra det pga att de ser ner på dig Drömmer

• Mollz

Äsch, om de nu tittar så är det väl bara att titta tillbaka då Drömmer 

• Mollz

Och jag kan tillägga att jag har en dålig ovana att glo på folk Tungan ute Jag måste tänka aktivt på det för att det inte ska bli FÖR uppenbart, men sällan har det någon speciell orsak, är nyfiken bara Drömmer

Svar på tråden Folk glor :(