• Minkärlek09

kan förskolan vägra mig att få arbeta???

förskolan öppnar 06:15 och stänger 18:15 , en dag i veckan behöver jag barnomsorg 12:00-18:30 kan förskolan vägra mig den sista kvarten? de kan för mig innebära att jag förlorar mitt jobb.

Kan dom vägra mig den kvarten? jag är ensamstående har inte möjligheter som 2 föräldrar. jag har ingen förälder, pappan vägrar hjälpa och vännerna har egna barn och jobb.

deras skyldighet enligt dom är ha öppet tolv timmar men va fan ska barn som behöver kommer 06:15 göra så min son inte får sin tid han behöver?

kan jag anmäla detta? var vänder jag mig? vänt mig till rektorn som är skit!

mvh

• Svar på tråden kan förskolan vägra mig att få arbeta???
  • Emmeliina

Oj gick lite snabbt där.

Både jag o min man jobbar obekväma arbetstider o det finns en ob-förskola men svårt att få plats där. O får man då plats på en vanlig förskola får man lösa det själv när man jobbat ob. Tråkigt och jobbigt men sant.

• Ess
    Tuffen skrev 2011-10-19 20:38:35 följande:
    Då får de väl ha öppet 6.30 till 18.30. 
    Då kan jag ju i min tur kräva öppet kl 5.15 till 17.15 och tycka dom är löjliga som inte möter det kravet.
  • Minkärlek09

eligt hemsidan och regler om vistelsetider ska kommunen  erbjuda den omsorg i den omfattning som behövs pga föräldrarnas förvärvsarbete,barnbehov samt studier. 2:a skolagen paragraf 6

• HejAlice

Du får byta förskola då!

• Minkärlek09
    HejAlice skrev 2011-10-19 21:51:35 följande:
    Du får byta förskola då!

jaha så min son ska hatta runt?

• Najje79

På min förskola där jag jobbar har vi öppet 6-18, men vi ska kunna anpassa oss till 18.45 om det finns behov av det. Skulle det finnas någon förälder med behov ända till 19.00 hade vår chef löst det även om det innebär tajtare personalschema och färre personal under morgon och kväll.

• Najje79
    Najje79 skrev 2011-10-19 22:29:29 följande:
    På min förskola där jag jobbar har vi öppet 6-18, men vi ska kunna anpassa oss till 18.45 om det finns behov av det. Skulle det finnas någon förälder med behov ända till 19.00 hade vår chef löst det även om det innebär tajtare personalschema och färre personal under morgon och kväll.
    Postade innan jag var färdig...
    Tycker absolut att du ska ringa till förskolechefen och ta upp detta, jag tror nog att de ska kunna lösa en kvart.
  • Minkärlek09
    Najje79 skrev 2011-10-19 22:30:22 följande:
    Postade innan jag var färdig...
    Tycker absolut att du ska ringa till förskolechefen och ta upp detta, jag tror nog att de ska kunna lösa en kvart.
    hej!

pratade med rektorn . vem är chef över rektorn?

Enligt regeringens rättsakriv skolagen 2 paragraf 8 har barn rätt till omsorg i behov om föräldrar behöver jobba eller barns behov. ramtiden är dessutom 6:30-17:30
  • vittra

Du kan kontakta förvaltningschefen inom skolledningen i din kommun.

Extremt löjligt av förskolan att inte kunna lösa ynka 15 minuter...

• vittra

Du kan också göra en anmälan som du var inne på, det görs till skolinspektionen. Det kan du ju hota med att göra om/när du pratar med förvaltningschefen eller om du pratar med förskolechefen igen.

• Amlin

Förskolan är, som jag förstått reglerna, skyldiga att erbjuda barnomsorg efter föräldranas arbetstid på vardagar och dagtid. De har ingen skyldighet att erbjuda barnomsorg på obekväm arbetstid som kvällar, nätter och helger även om de bör sträva efter att göra detta. När gränsen för vardag/dagtid till kväll går är väl däremot en definitionsfråga.

Jag hade nog därför strävat efter att hålla en öppen dialog med förskolan och undvika krav och hot om anmälningar, detta eftersom att du nog har större möjligheter att få som du vill genom samarbete än geom att bli ovän med förskolan.

Förskolan bör som sagt kunna hjälpa dig med den kvarten men det är mycket möjligt att de har reglerna med sig om de är så att de bedömmer att de inte kan erbjuda barnomsorg då.   

Hoppas verkligen att det löser sig för dig. Det skulle j uvara otroligt surt att falla på en ynka kvart! 

• sirisdotter
    Amlin skrev 2011-10-20 09:04:08 följande:
    Förskolan är, som jag förstått reglerna, skyldiga att erbjuda barnomsorg efter föräldranas arbetstid på vardagar och dagtid. De har ingen skyldighet att erbjuda barnomsorg på obekväm arbetstid som kvällar, nätter och helger även om de bör sträva efter att göra detta. När gränsen för vardag/dagtid till kväll går är väl däremot en definitionsfråga.

Jag hade nog därför strävat efter att hålla en öppen dialog med förskolan och undvika krav och hot om anmälningar, detta eftersom att du nog har större möjligheter att få som du vill genom samarbete än geom att bli ovän med förskolan.

Förskolan bör som sagt kunna hjälpa dig med den kvarten men det är mycket möjligt att de har reglerna med sig om de är så att de bedömmer att de inte kan erbjuda barnomsorg då.   

Hoppas verkligen att det löser sig för dig. Det skulle j uvara otroligt surt att falla på en ynka kvart! 
  • sirisdotter

Eftersom det bara gäller en dag i veckan -  kan du inte mobilisera släkt och vänner om du inte lyckas få förskolan med dig?    Så gjorde jag under nära sex års tid  för att kunna fortsätta arbeta.

• EnaLena
    Minkärlek09 skrev 2011-10-19 20:30:43 följande:
    hur menar du med kommun, typ bara söka till den kommen jag bor i?
    ja, du är säkert kopplad till en barnomsorgsplacerare i den kommun du bor. den borde kunna ge dig de svar du behöver
  • Eva 081

Vilken kommun bor du i?

Privat eller kommunal förskola?  

• Tuffen

Använd dig av RUT-avdraget, om det kniper. Fixa en barnflicka som hämtar barnen, går hem med dem och väntar på dig där. Det torde inte bli så dyrt. 

• HejAlice

Ja men du skrev ju själv att de är skyldiga att ha öppet 12 timmar. Och går där redan nått barn som behöver omsorg från 06:15 så kan dom inte bara ändra på öppetiden hux flux för din skull.

Svar på tråden kan förskolan vägra mig att få arbeta???