• Nanu

Arbetsintervju imorgon och gravid i v 19..Hmm..

Hej,

Jag är arbetssökande sedan en månad tillbaka.
    Jag har nu fått tid för intervju imorgon för en tjänst jag gärna vill ha. Tjänsten är på 50% och sträcker sig till sommaren 2012. Jag är gravid i vecka 19 med bf 18/3 så jag kan ju inte arbeta hela perioden tjänsten är för.

Tyvärr kan jag inte längre dölja min mage så väl, så frågan är om jag ska berätta rakt ut att jag är gravid ?? Är rädd för att graviditeten sabbar mina chanser helt. Dessutom är jag världens mest sämsta lögnare.

Någon som varit i samma situation och vad hände under och efter intervjun. Gick ni vidare? Någon som fått tjänsten trots graviditet? Berätta gärna hur det gick.

För övrigt har jag a-kassa så får jag inte denna tjänst så söker jag vidare och hoppas på nästa jobb istället :)

Tacksam för svar!

• Svar på tråden Arbetsintervju imorgon och gravid i v 19..Hmm..
  • puss02

klart du ska berätta att du är gravid så att dom vet det.
    Men chansen är ju stor att dom inte väljer dig då tyvärr. Men ärligheten varar längst och förr eller senare kommer dom märka det iallafall.

Lycka till Glad

• Nanu

Tack! Jag resonerar likadant. Ärligheten varar längst! Om inte annat så kanske de kan ha mig som extrapersonal om någon är sjuk eller ngt?

• MoS2011

I samma sits! V. 15 visserligen med obefintlig mage så jag kan ljuga om jag vill men känner att hur positivt är det sen då?

var på intervju för 2 v. fick jobbet trots att jag var gravid, var dock tvungen att tacka nej då det hade sänkt min mammapenning ganska mycket.

var även på intervju i tisdags, berättade efter frågan om planera barn, (får de fråga det egentligen?), jag svarade att ja, det är ju just det att jag är gravid, men vill jobba ändå.
    Jag kan välja att gå på A-kassa i ett halvår tills det är dags för BF men VILL jobba.

jag tror att det lönar sig att vara ärlig, men det viktigaste är nog attt kanske låta personen "lära" känna dig o så kan du berätta i slutet, eller i omgång 2 om man kommer vidare.

Lycka till!

• puss02
    Nanu skrev 2011-10-20 10:17:39 följande:

Tack! Jag resonerar likadant. Ärligheten varar längst! Om inte annat så kanske de kan ha mig som extrapersonal om någon är sjuk eller ngt?

precis !
  • Labonina

Jag hade telefonintervju när jag var ungefär lika gravid som du, men berättade då att jag inte skulle kunna stanna tjänsten ut på ett rekryteringsföretag. Hon var ärlig och sa att då vill nog kunden hellre ha någon annan än att behöva byta peron mitt i. Vilket jag förstår också.
    Vill du verkligen ha jobbet så skulle jag nog dölja det (om det går) och sedan berätta att du just fått reda på att du var gravid vid nästa möte eller samtal. Egentligen får dom ju inte diskriminera gravida på det sättet, men dom kan ju alltid säga att en annan kandidat var bättre och då finns det inget att diskutera.
    Vad är det för slags tjänst?

• Nanu

Tack för att ni delar med er av erfarenheter. Jag känner dels att min gravida mage är svår att dölja så jag föredrar nog att vid rätt tillfälle berätta precis som det är. Sen får det gå som det går. Försöker hålla en positiv inställning och tänker att här har de iallafall en frisk och kry tjej som kan börja jobba direkt..sen att jag är gravid och inte kan jobba hela den önskade perioden är väl ett minus men men...

Tjänsten är en deltidstjänst på 50% som fritidspedagog

Tack igen för era svar. Får se hur det känns efter morgondagens intervju Glad

• Nanu

Det gick BRA!! Jag fick jobbet så jag börjar redan nästa vecka. Graviditeten var inget större problem men klart de ställer till lite för dem då jag inte kan arbeta under hela den önskade perioden. Har Bf 18/3 och de ´behövde någon för denna tjänst t.om juli 2012. Men jag är glad över att få jobba lite till innan bf :)

• Seven Costanza
    Nanu skrev 2011-10-26 08:20:14 följande:
    Det gick BRA!! Jag fick jobbet så jag börjar redan nästa vecka. Graviditeten var inget större problem men klart de ställer till lite för dem då jag inte kan arbeta under hela den önskade perioden. Har Bf 18/3 och de ´behövde någon för denna tjänst t.om juli 2012. Men jag är glad över att få jobba lite till innan bf :)
    Grattis! Nu har du något nytt att sätta på cv:t före föräldraledigheten, jättebra ju
Svar på tråden Arbetsintervju imorgon och gravid i v 19..Hmm..