• Alvi

Jo, det var jag igen... det här med namn.... *(Nej, det blev inte Amelia... tror jag...)

Tar helt egoistiskt förgivet att ALLA på FL vet vilka våndor jag har genomlidit vad gäller namnval till vår lilla dotter, därav rubriken... Cool

Men såhär är det, efter nittontusen vändor med ältande av namnval, enades vi tillsist om att vår tjeja skulle heta Amelia. Papperna skrevs på och allt, men jag glömde skicka in dem. Eller, glömde och glömde, jag är jävligt lat så det blev bara inte av.

Men dag för dag, kändes Amelia mer och mer inte-rätt.... och istället kröp Mira fram som en liten bubblare... Lilla tjejan är definitivt mer än Mira än en Amelia!

Jag tycker så, men min make tycker att det står rätt lika mellan dessa namn, och skulle likaväl kunna ta Amelia, som Mira.

Med sonen hade vi liknande bekymmer, men när vi väl kom fram till det namn han sedan fick, kändes det så RÄTT. Denna känsla har inte maken nu, medan jag har den så gott som. Han skulle gärna ha den känslan men överlever utan.

Men jag vill ju att han ska gilla namnet lika mycket som jag! Han går med på att vi väljer Mira, men är lika okej med Amelia. Är det bara att suck it up och ta Mira, eftersom jag föredrar det, eller ska vi köra på Amelia som vi ju faktiskt gemensamt valde?

Tack på förhand för alla effellares awesome inputs! Solig

// I-landsproblem, eller "Har man inte problem så skaffar man sig"

(Hon är snart 2,5 månad.)

Once you try menskopp you´ll never go back!
  • Svar på tråden Jo, det var jag igen... det här med namn.... *(Nej, det blev inte Amelia... tror jag...)
  • bustösen

men om varken Mira eller Amelia är 100% så får ni ju leta vidare i djungeln 

vad sägs om Isa eller Stina? 

• Göta
    Brünnhilde skrev 2011-10-27 12:10:56 följande:
    ???

Så här stod det ju i statistiken:

"1930-1939 193 st, 1940-1949 185 st, 1950-1959 176 st"

Som sagt: jag hade lite fel på när kolportörerna slutade sälja religiösa skrifter och övergick till dussinromaner. Det var tidigare på 1900-talet. Men då stämmer det ju med att Nelly var som mest populärt på 1920-talet. (Om man nu kan tala om "populärt", när endast 200 flickor fick det på ett helt decennium. D.v.s 20 om året.)
    Det där med kolportörerna tycker jag är en intressant tes, var har du fått den från? Inte så att jag ifrågasätter den egentligen, men jag är också namnintresserad och skulle vilja veta.

Och angående statistiken så gäller denna alltså nu levande kvinnor. Om vi antar att ju äldre kvinnorna är, desto fler är det som har dött, så var namnet Nelly ännu vanligare under tjugotalet än vad den statistiken jag klippte in visade. Det handlar således om betydligt fler kvinnor än 200 per år.  
  • Ellaria
    Brünnhilde skrev 2011-10-27 12:10:56 följande:
    ???

Så här stod det ju i statistiken:

"1930-1939 193 st, 1940-1949 185 st, 1950-1959 176 st"

Som sagt: jag hade lite fel på när kolportörerna slutade sälja religiösa skrifter och övergick till dussinromaner. Det var tidigare på 1900-talet. Men då stämmer det ju med att Nelly var som mest populärt på 1920-talet. (Om man nu kan tala om "populärt", när endast 200 flickor fick det på ett helt decennium. D.v.s 20 om året.)
    Du påstod ju att INGEN hette Nelly före 30-talet, detta var du heeeelt säker på. Jag tycker inte det är särskilt spännande när folk häver ur sig saker "de tror" som sanningar. Det gör att folk går runt och sprider osanningar, som du t ex.
    Every bruise is a lesson and each lesson makes us better
  • Brünnhilde
    Göta skrev 2011-10-27 14:18:03 följande:
    Det där med kolportörerna tycker jag är en intressant tes, var har du fått den från? Inte så att jag ifrågasätter den egentligen, men jag är också namnintresserad och skulle vilja veta.

Och angående statistiken så gäller denna alltså nu levande kvinnor. Om vi antar att ju äldre kvinnorna är, desto fler är det som har dött, så var namnet Nelly ännu vanligare under tjugotalet än vad den statistiken jag klippte in visade. Det handlar således om betydligt fler kvinnor än 200 per år.  
    Jag har läst det i någon namnbok, som förklaring till att de engelska smeknamnen - just sådana som Nelly, Sally, Lily, Ellie, Betty, Daisy - började användas av arbetarklassen under 1900-talets första decennier. Tidigare importerade ju inte bonde/arbetarklassen namn, utan det var överklassen som gjorde det - som de franska namnen under 1700-talet - och dessa letade sig först med tiden ner i de bredare lagren. Och jag tycker att det är mycket troligt. Eller varför tror du att just arbetarklassen började ge sina döttrar just dessa namn just då..?

Senare blev det ju Hollywoodfilmer som stod för det mesta av inspirationen. Då blev det många Jane efter Tarzans Jane, Vivien efter Vivien Leigh, Veronica efter Veronica Lake, Gregory efter Gregory Peck, Gary efter Gary Cooper och Cary efter Cary Grant... Även populära sångares namn har lånats in, såklart: Elvis efter Presley och Liam efter Liam Gallagher t.ex..

Det intressanta är väl att se vilka samhällsklasser det är som hämtar inspiration var någonstans. Vilka som tycker att det finaste man kan önska för sin dotter, är att hon ska få uppleva det som en flicka i en kolportörroman fick uppleva... Och den finaste drömmen för sonen är att han ska bli sångare inom den musikstil som är modern för ögonblicket....

Jag visste inte att statistiken du presenterade gäller endast nu levande kvinnor. Då blir den ju genast mindre intressant. 
  • Brünnhilde
    Ellaria skrev 2011-10-27 15:11:52 följande:
    Du påstod ju att INGEN hette Nelly före 30-talet, detta var du heeeelt säker på. Jag tycker inte det är särskilt spännande när folk häver ur sig saker "de tror" som sanningar. Det gör att folk går runt och sprider osanningar, som du t ex.
    Nej "ingen" har jag aldrig skrivit - nu får du läsa om. Så skulle jag aldrig skriva, för det finns alltid några få av alla konstiga namn som finns någonstans på jorden - p.g.a. invandrare, eller människor som bott utomlands och inspirerats där, eller läst det i en roman, eller...
  • Wagram

Jag som är emot velande i allmänhet tycker att ni skall ta Amelia när ni nu hade bestämt er för det. Första impulsen brukar vara den rätta.

• violatricolor

Hm. Pappan behöver kanske bara vänja sig vid det nya namnet för att rättkänslan ska infinna sig? Annars tycker jag Amelie låter mer mirigt än Amelia. Förknippar Amelia med en större soulbrud typ medan Mira, liksom Amelie, känns mer som en liten, snäll, mild men klok tjej. Fina namn vilket som!

• violatricolor

Lachesis och Veladis: Och i min släkt har vi bredd, för tänk, mina far- och morföräldrar, födda på 10-talet, och deras syskon bar namn som Anna, Helny, Karin, Viola, Ragnhild. Här är vi lite mer öppna

• Brünnhilde
    violatricolor skrev 2011-10-31 00:07:08 följande:
    Lachesis och Veladis: Och i min släkt har vi bredd, för tänk, mina far- och morföräldrar, födda på 10-talet, och deras syskon bar namn som Anna, Helny, Karin, Viola, Ragnhild. Här är vi lite mer öppna
    Ja..? Av de där namnen var det ju bara Helny som var knasigt. Gissar på en tidig kolportör av femöresromaner..!
  • Brünnhilde
    anansie skrev 2011-10-31 21:23:10 följande:
    Milla är annars väldigt fint.
    Det tycker jag inte, för det är ett smeknamn. Men Camilla är ett klassiskt romerskt namn som alltid är OK - även om det är lite ur fas just nu.
  • anansie
    Brünnhilde skrev 2011-10-31 21:26:07 följande:
    Det tycker jag inte, för det är ett smeknamn. Men Camilla är ett klassiskt romerskt namn som alltid är OK - även om det är lite ur fas just nu.
    Smaken är som baken.. Camilla är ju inte det minsta okej om jag får bestämma. Däremot gillar jag Milla som sagt. 
  • Superbia

Angående det där med att namnen känns rätt. Med första barnen (tvillingar) hade vi ett namn bestämt innan jag ens blev gravid, och det andra namnet bestämdes när det bara var ett par månader kvar och då kändes det hur rätt som helst. Men nu när vi väntade trean så diskuterade vi massor av namn och inget kändes helt rätt. Det blev ett namn, men känns ändå inte riktigt rätt, men nu heter han som han gör Glad

♥ Morten & Vidar 091029 ♥ Knut 110531 ♥
  • Veris

Vad har det blivit för namn nu då? (nyfiken i en liten strut)

• Veladis
    Veris skrev 2011-12-14 11:26:23 följande:
    Vad har det blivit för namn nu då? (nyfiken i en liten strut)

Mira står det i TS presentation. Men om den är skriven före elelr efter namnvåndorna vet jag ej.
  • Alvi
    Veladis skrev 2011-12-14 11:35:46 följande:
    Mira står det i TS presentation. Men om den är skriven före elelr efter namnvåndorna vet jag ej.
    Klart man har en uppdaterad presentation.....! (Innan dess hette hon bara "Lilla Söt"... )
    Once you try menskopp you´ll never go back!
  • Veladis
    Alvi skrev 2011-12-14 11:38:21 följande:
    Klart man har en uppdaterad presentation.....! (Innan dess hette hon bara "Lilla Söt"... )
Svar på tråden Jo, det var jag igen... det här med namn.... *(Nej, det blev inte Amelia... tror jag...)