• Footy

Vill vara hemma med mina barn!

Väntar nu min 3:e och vill vara hemma med min minsta son som är nu 15 månader gammal.
    Han kommer att vara ca 20 månader när lillan kommer.
    Så jag har funderat att ha honom hemma med mig och lillan under min mammaledighet.
    Är det någon andra fler som har gjort samma sak?
    Jag har fått negativa kommentarer från folk som tycker att sonen ska vara på förskolan när lillan är hemma med mig.
    Känns som att ingen stöttar mig i detta.... :(

• Svar på tråden Vill vara hemma med mina barn!
  • Footy

Får jag fråga er, eftersom jag ska vara hemma från jobbet 4 veckor innan BF så vill jag ha grabben hemma hos mig då.
    Men frågan är, var lämnar ni era barn när du ska in på förlossningen?
    Om nu det skulle hända på dagen, och alla andra jobbar?.... Hmm...

• Laterna

Tips: Facebookgruppen:  Hemmaföräldrars nätverk

• Loreena
    Footy skrev 2011-10-22 10:04:41 följande:
    Får jag fråga er, eftersom jag ska vara hemma från jobbet 4 veckor innan BF så vill jag ha grabben hemma hos mig då.
    Men frågan är, var lämnar ni era barn när du ska in på förlossningen?
    Om nu det skulle hända på dagen, och alla andra jobbar?.... Hmm...
    Svärföräldrarna skulle garanterat rycka in då. De skulle åka ifrån jobbet direkt om vi ringde för att bebisen var på väg. Så gjorde min moster när hennes dotter skulle få barn också. Hon gick som på nålar när det började närma sig och hade förvarnat att hon skulle behöva åka ifrån jobbet om dottern ringde och sa att det var dags...
  • Mysanochmimer

Sonen kommer vara 19 månader typ när lillasyskonet kommer.
    Har fått flera kommentarer om att se till att skaffa barnomsorg, 15 timmar får han juh gå, det är så jobbigt att vara hemma med två osv osv, men bara från min egen generation.

Dom äldre generationerna ser det som självklart att ha bägge hemma och det gör jag med.
    Men visst ses man lite som en outsider.

Här kommer moster (dvs min syster) vara hemma med sonen när det är dags för förlossning och bb-tid.
    Hennes chef är helt på det klara med att hon behöver ledigt med kort varsel och det känns bra

• Honeyrose

självklart kan du vara hemma med båda! tycker det är tråkigt att man ska behöva få dåligt samvete för något sådant, klart det går och det är bra tycker jag

• Mabaja

Hej. Jag kommer ha 16 mån mellan mina och dottern kommer vara hemma första halvåret med oss. Sen är det tänkt att jag ska göra x-jobb så jag blir klar med min utbildning och då får hon vara på förskola 15 tim/v. Helst hade jag haft mina barn hemma till de började förskoleklass men det går INTE maken med på för han tycker att det är bra med dagis. :)

• Mevea

Klart du ska ha båda hemma! Förskola är inget som behövs (om man inte jobbar eller på annat sätt behöver barnomsorg då).

• TAN

Klart du ska ha barnet hemma! Tycker du gör helt rätt! Vilken lyx för barnet att få vara hemma med mamma (och pappa)! Kommer med ha min stora hemma när syskon kommer och då är han 29 månader.... LÄNGTAR!!

• skånegås

Jag tycker det är hemskt med alla som inte VILL vara med sina små då de har möjlighet till det... klart det kan vara jobbigt, men det är det också att ta sig iväg och lämna och hämta på dagis i stället för att mysa i soffan. 

Min äldsta var 3,5 då hon började hos dagmamma och hennes bror 2 år. 3:e föddes strax efter det och samtidigt pluggade jag. De gick ca 12 timmar i veckan och ville de vara hemma fick de. Nu har jag en 7 mån och min 5-åring går på 15-timmars. Han stannar ofta hemma därifrån och följer med på öf eller bara är hemma och tar det lugnt. Personalen på dagis säger att det är BRA att han kan stanna hemma då han vill. Vissa veckor är han helt hemma men oftast går han en eller två dagar på knappt 5 timmar...

Så stå på dig

• LillaDaze

Som pedagog kan jag inflika att det finns INGET som tyder på att barn under tre år BEHÖVER vara på förskolan (i all den forskning jag tagit del av iallafall, och det är den officiella ståndpunkten från lärare). det är klart det varierar från barn till barn men fram tills tre år kan du ju lugnt hålla äldsta barnet hemma. efter det finns det massor av forskning som visar att det inte finns någon egentlig pedagogisk eller social vinning med att ha barn på förskola mer än 15-20 timmar per vecka och det är bara för att de i lugn och ro skall skolas in till att gå i vanlig skola senare. :)

• Lejoninna77

Klart syskonet kan va hemma!!! Jag har min 2-och 4åring hemma,har en 7 veckors bebis.Vi går till öppna förskolan och så har 4åringen kompisar som hon hälsar på,eller de är här.Men jag vet hur det är med folks komentarer,jag har fått höra att mina barn kommer att bli osociala,men så är det inte!! Min 6åring har bara varit hemma med mig o syskonen och han hade inga problem med att börja förskoleklass.

• sandvarg

Härligt att läsa om fler som vill vara hemma med sina barn!
    Vi har en dotter som snart blir två och en son på 7 veckor. Vi vill att vår dotter ska vara hemma med mig åtminstone tills hon blir tre år. Om hon, när hon är över tre år, har behov av att leka mer med andra barn än vad vi gör i vardagen så får hon gå på förskolan 15 timmar i veckan. Jag tror dock att hon kommer att få vara hemma läääänge ännu. Vi har ju tänkt att försöka ha möjlighet att vara hemma med lillebror tills han är minst tre så jag kommer ju att finnas hemma även för vår dotter.

Jag upplever ganska ofta att jag blir ifrågasatt (negativt) för att vi väljer att dottern ska vara hemma istället för på förskolan... Det är lite tråkigt Jag ifrågasätter inte andras val att lämna sitt/sina barn på förskolan från det de är 1- 1½ år.

• Tjejis

Så skönt det är att läsa om föräldrar som är hemma med sina barn!
    Går själv i valet och kvalet om jag ska ha kvar min son på förskolan när lillebror kommer i januari. Han kommer då vara 3½
    Han har aldrig varit någon jättefantast av förskolan och lämningarna kan fortfarande vara fruktansvärda, fast han har varit där sen han var 1½...
    Sen blir man ändå tveksam när man hämtar honom vissa dagar och han har jätteskoj... Jag pendlar verkligen mellan olika beslut just nu.
    Suttit och letat efter aktiviteter för lite äldre barn, men allt är ju förlagt till helgerna för "ALLA" syskon är på förskolan. Tycker det är så synd.. När jag pratar med min mamma som var hemma med mig och strorebror samtidigt låter det underbart. Fanns massor att göra för de äldre barnen, eftersom alla andra mammor var hemma med syskon också. Nu är man verkligen udda om man är hemma med båda..

• Laterna

Tips Facebookgruppen Hemmaföräldrars nätverk. Här kan man hitta andra föräldrar som är hemma med sina barn och där står också om olika träffar i olika delar av landet! Glad 

Svar på tråden Vill vara hemma med mina barn!