• Footy

Vill vara hemma med mina barn!

Väntar nu min 3:e och vill vara hemma med min minsta son som är nu 15 månader gammal.
    Han kommer att vara ca 20 månader när lillan kommer.
    Så jag har funderat att ha honom hemma med mig och lillan under min mammaledighet.
    Är det någon andra fler som har gjort samma sak?
    Jag har fått negativa kommentarer från folk som tycker att sonen ska vara på förskolan när lillan är hemma med mig.
    Känns som att ingen stöttar mig i detta.... :(

• Svar på tråden Vill vara hemma med mina barn!
  • Loreena

Jag tycker att du ska göra det som känns bäst för dig! :) Ditt barn kan få upplevelser och träffa andra barn ändå. Jag vill också vara hemma länge med min son. Han är 14 månader nu och vi hoppas på en till så snart som möjligt. I nuläget känner jag iaf att jag vill att han ska vara hemma med mig när vi får nästa barn, om han inte själv säger att han hellre vill vara på förskolan. Det är väl klart att barnen ska kunna vara hemma med sina föräldrar om det är det som föräldrarna önskar. Jag tycker att det känns lite konstigt att det är "norm" att barnen ska vara på förskolan trots att föräldern är hemma.

• lövet2

Alla hade storasyskonen hemma, tills den nya ordningen med 15-timmars började, och det var inte många år sedan. Och tänk, vad storasyskonen mådde bra av det!

Alla mina barn har för övrigt varit hemma fram till skolstarten, och det har gynnat dem, familjen och ungarnas kompisar som hittat en fristad här ...

• Isabelle och Casper

Våran dotter blir 2 i januari och bebis i magen är beräknad till 31 december och dottern ska vara hemma med mig och bebis, vill att hon ska knyta an till bebisen lika väl som vi :)

• Footy

Vad skönt, att jag inte är ensam om det *lättnad*
    Har ni haft negativa kommentarer om det?.....

• lövet2
    Footy skrev 2011-10-21 22:34:15 följande:
    Vad skönt, att jag inte är ensam om det *lättnad*
    Har ni haft negativa kommentarer om det?.....
    "Huuuur kan du göra så mot dina barn???" var det en kvinna som sade på ÖF. Men jag har absolut fått fler positiva än negativa kommentarer.
  • Omega83

Min son är också 15 månader och jag väntar syskon som kommer i mars. Jag kommer inte skola in honom när eller innan syskonet kommer utan han får vara hemma med oss. Var på ÖF i veckan och pratade om samma sak med en bvc-tant som brukar vara med och hon tyckte att det lät som en ypperlig idé! Just att det stora syskonet inte blir undanskuffat in på dagis när en ny bebis kommer in i familjen utan att han också får hitta sin plats i den nya familjedynamiken. (Det är nog annorlunda om man redan skolat in på dagis) Vi funderar på att skola in sonen när han är 2, men känns det inte rätt vid den tidpunkten så blir det senare! Glad

• Isabelle och Casper

En del har väl tyck att hon ska böra på dagis för att träffa mer barn osv, å en del tycker att hon ska gå 15 timmars när bebis har kommit. Vissa kommentarer har ju gjort att man känner sig dålig som förälder som låter henne vara hemma att man nästan e taskig mot barnet för d :(

• Luullis

Jag har min son på 20 månader hemma och dottern på snart 4 år går på förskola. Har även en bebis på snart 2 månader.
    Dottern går enbart på förskola för att det inte finns en enda unge i hennes ålder i min kompiskrets, området eller på ÖF som är hemma om dagarna och det är enbart för hennes skull hon går, vill hon vara hemma så får hon det .Hon började när hon var 3 år och 8 månader.. Hon får gå 24 timmar i veckan men går väl ungefär 12. Vad ska en tvååring göra på förskola egentligen?  En tvååring mår bättre hemma.

• Loreena
    Isabelle och Casper skrev 2011-10-21 22:40:55 följande:
    En del har väl tyck att hon ska böra på dagis för att träffa mer barn osv, å en del tycker att hon ska gå 15 timmars när bebis har kommit. Vissa kommentarer har ju gjort att man känner sig dålig som förälder som låter henne vara hemma att man nästan e taskig mot barnet för d :(
    Du är inte taskig mot barnet! Barnen blir så stora snabbt ändå... passa på och njut av att vara med dina små sålänge du kan om du har möjlighet till det! Jag har själv arbetat i förskolan och jag tycker i många fall att förskolan som miljö ofta kan bli lite för stressig för små barn. Det är för stora barngrupper, för små lokaler, för lite personal och för hög ljudvolym tyvärr...
  • Isabelle och Casper
    Loreena skrev 2011-10-21 22:52:41 följande:
    Du är inte taskig mot barnet! Barnen blir så stora snabbt ändå... passa på och njut av att vara med dina små sålänge du kan om du har möjlighet till det! Jag har själv arbetat i förskolan och jag tycker i många fall att förskolan som miljö ofta kan bli lite för stressig för små barn. Det är för stora barngrupper, för små lokaler, för lite personal och för hög ljudvolym tyvärr...

Tack det känndes faktiskt jätte skönt att höra
Svar på tråden Vill vara hemma med mina barn!