• gealach

    Kan du skilja på hamster och marsvin?

    Jag har en kanin och två marsvin. Ända sedan jag skaffade dessa för flera år sedan har jag märkt att folk gärna vill tala om mina marsvin som "hamstrar". Även om jag säger "Jag har en kanin och två marsvin" kan den jag berättat det för efter en stund fråga t.ex. "Kommer kaninen överens med hamstrarna?" Detta trots att jag sagt "marsvin" flera gånger. OK om de ser dem på bild och inte riktigt kan se vad det är, men tydligen verkar det vara något som är knepigt att skilja på. Jag har vetat skillnaden sedan jag var liten, långt innan jag skaffade marsvin.

    Jag diskuterade detta med några vänner på Facebook imorse och tänkte att det kunde vara intressant att ställa frågan även här.

     


    Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Kan du skilja på hamster och marsvin?
  • Kimona

    Japp och det är stor skillnad.
    Det är väl vissa möss vs hamster som kan vara svårt att se skillnad på (om man inte ser svansen då)

  • Litet My

    Japp, har haft båda sorterna.

    När vi hade illrar trodde folk att det var minkar vi själva plockat in, samt att det var vilda djur och djurplågeri att ha dem i fångenskap, haha

    Trodde folk var liiiite allmänbildade iaf =)

  • Tilly87

    Marsvin och hamstrar tillhör väl båda gnagarsläktet? Men marsvin är väldigt långt ifrån andra gnagare när det gäller beteende och utveckling :) de flesta gnagare föds kala, döva och med stängda ögon som öppnas efter ett tag. Marsvin är i beteende och utveckling mer lika t.ex hästar än andra gnagare. Marsvinsbebisar är hur gulliga som helst, de är liksom söta från början och springer runt och bockar:)

  • scaniae
    jenesaispas skrev 2011-10-22 14:02:05 följande:
    Jag har en kanin och två marsvin. Ända sedan jag skaffade dessa för flera år sedan har jag märkt att folk gärna vill tala om mina marsvin som "hamstrar". Även om jag säger "Jag har en kanin och två marsvin" kan den jag berättat det för efter en stund fråga t.ex. "Kommer kaninen överens med hamstrarna?" Detta trots att jag sagt "marsvin" flera gånger. OK om de ser dem på bild och inte riktigt kan se vad det är, men tydligen verkar det vara något som är knepigt att skilja på. Jag har vetat skillnaden sedan jag var liten, långt innan jag skaffade marsvin.

    Jag diskuterade detta med några vänner på Facebook imorse och tänkte att det kunde vara intressant att ställa frågan även här.

     
    sånt har jag med upplevt, det är ren och skär arrogans av folk som inte är djurmänniskor som oss, de har ingen som helst förståelse för att man kan vilja ha med annat  än människor att göra
  • Nellee

    Såklart, det är ju stor skillnad. Vi har två pratglada marsvin. 


    Don't you black or white me
  • Dr Mupp

    Självklart. Vi har tre hamstrar här hemma. Skulel gärna vilja ha marsvin, men har barn med allergier. 


    Never Underestimate the Power of Stupid People in Large Groups
  • UntilTheDark

    Ja absolut. Hade marsvin när jag var liten till jag blev allergisk, och sedan haft hamstrar.

  • mikroE

    Ja och då är jag ändå väldigt allergisk för kaniner, marsvin, hamstrar och alla andra små ulliga djur så jag kan knappt vara i samma rum. Däremot skulle jag kunna vara så tankspridd att jag glömde om en kollega hade hamster eller marsvin...


  • stereolife

    Marsvinet är typ 10 gånger biffigare och tjuter xD
    Springer för den delen inte heller i hjul.
    Men iof så kan jag förstå att man tycker att utseendet är hyfsat likt.
    Kan man absolut ingenting om gnagare så kan man säkert ta fel på namn osv.  

  • Tonx

    Självklart. 
    Jag förstår inte hur man kan blanda ihop dem. :S
    Känns lite som folk som inte ser skillnad på älg och ren... 

Svar på tråden Kan du skilja på hamster och marsvin?