• gealach

    Kan du skilja på hamster och marsvin?

    Jag har en kanin och två marsvin. Ända sedan jag skaffade dessa för flera år sedan har jag märkt att folk gärna vill tala om mina marsvin som "hamstrar". Även om jag säger "Jag har en kanin och två marsvin" kan den jag berättat det för efter en stund fråga t.ex. "Kommer kaninen överens med hamstrarna?" Detta trots att jag sagt "marsvin" flera gånger. OK om de ser dem på bild och inte riktigt kan se vad det är, men tydligen verkar det vara något som är knepigt att skilja på. Jag har vetat skillnaden sedan jag var liten, långt innan jag skaffade marsvin.

    Jag diskuterade detta med några vänner på Facebook imorse och tänkte att det kunde vara intressant att ställa frågan även här.

     


    Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Kan du skilja på hamster och marsvin?
  • TheBobCat
    anayia skrev 2011-10-22 15:16:38 följande:
    Ja jag kan se skillad däremot minns jag inte om min systerdotter har en hamster eller ett marsvin, det är ungefär samma sak för mig. Vad spelar det för roll om folk tror att du har en hamster?
    Tja... Vad spelar det för roll om folk tror att du har en katt / stor råtta om du har en chihuahua?
    ?Only the weak blame parents, their race, lack of good fortune or the quirks of fate.? - Louis L'Amour
  • gealach
    anayia skrev 2011-10-22 15:16:38 följande:
    Ja jag kan se skillad däremot minns jag inte om min systerdotter har en hamster eller ett marsvin, det är ungefär samma sak för mig. Vad spelar det för roll om folk tror att du har en hamster?
    Tja, det är ju olika djur. Jag kallar inte en hund för katt för att jag inte orkar lyssna på vad mina bekanta säger att de har. 

    Det är dessutom rätt stor skillnad på en hamster och ett marsvin, så ja, det spelar roll. Tycker man att det är samma sak kan man inte ha sett många exemplar av dem
  • Klant och Fjant

    Japp.

    Men vissa kallar våra hamstrar för marsvin! 

  • gealach

    Min kompis som jobbar i djuraffär blir ibland lite chockad över folk som kommer in och ska köpa mat och tillbehör till sina djur. Oftast föräldrar som är ute för att handla åt sina barns djur. De kommer in och säger "Vi har hamstrar hemma och..." 

    Det betyder ju att min kompis tar fram mat och saker till en hamster och ger råd om sådana ifall kunden skulle be om detta. Sedan har det hänt mer än en gång att kunden tittat in bland burarna i affären och sagt "Sådana är det vi har" och pekat på marsvinen. Det är ju tur de gångerna, så att de får rätt saker med sig hem, men hur ofta har det inte blivit fel för att folk inte ens kan hålla koll på vad det är för djur de köpt till sina barn. Barnen har däremot alltid koll. Dock ska ju inte små barn ha ensamt ansvar för sina barn, så jag blir riktigt mörkrädd av föräldrar som inte ens kan hålla ordning på vad de skaffat. 


  • oONinniOo

    Jag får skämmas om jag inte ser skillnad, då jag fött upp hamstrar (guldhamstrar). Tungan ute


    Kram Ninni <3
  • gealach
    jenesaispas skrev 2011-10-22 17:08:24 följande:
    Min kompis som jobbar i djuraffär blir ibland lite chockad över folk som kommer in och ska köpa mat och tillbehör till sina djur. Oftast föräldrar som är ute för att handla åt sina barns djur. De kommer in och säger "Vi har hamstrar hemma och..." 

    Det betyder ju att min kompis tar fram mat och saker till en hamster och ger råd om sådana ifall kunden skulle be om detta. Sedan har det hänt mer än en gång att kunden tittat in bland burarna i affären och sagt "Sådana är det vi har" och pekat på marsvinen. Det är ju tur de gångerna, så att de får rätt saker med sig hem, men hur ofta har det inte blivit fel för att folk inte ens kan hålla koll på vad det är för djur de köpt till sina barn. Barnen har däremot alltid koll. Dock ska ju inte små barn ha ensamt ansvar för sina barn, så jag blir riktigt mörkrädd av föräldrar som inte ens kan hålla ordning på vad de skaffat. 
    *ansvar för sina DJUR, ska det ju stå! *suck*
  • Drake

    Jo, jag vet skillnaden. Men många kallar dem rätt och slätt för RÅTTOR, vilket inte heller är helt rätt

  • Shirin85

    Absolut, är djurintresserad och haft både marsvin, hamstrar och kaninerGlad
    Min mamma trodde kaninerna var allt ifrån små hundar till råttor däremot.
    Hon trodde inte kaniner med uppåtöron och kaniner med nedåtöron (vädurar) tillhörde samma djurart ens.

  • Vissla

    Japp, klart jag kan. har en hamster, nej förlåt ett marsvin själv.. Hon är mitt fjärde marsvin och jag har märkt själv att folk verkar ha svårt att skilja gnagarna åt. Vissa säger tom råtta?

Svar på tråden Kan du skilja på hamster och marsvin?