• Buseimagen

Tips inför dop?!

Vi ska döpa vår dotter i januari.
    Och nu skulle jag behöva massa tips inför dopet?!
    Vad ska man tänka på?

Skriv gärna allt som kan vara bra att komma ihåg och vad ni kom på i efterhand att man borde gjort...

• Svar på tråden Tips inför dop?!
  • Hugooo

Mitt bästa tips är att inte fixa allt själv och vara för överambitiös, låt släkt och vänner hjälpa till. Jag skulle absolut baka, dona och fixa allt själv och stressade så mycket innan det där dopet så när dagen väl kom hade jag sån magkatarr att jag knappt orkade vara med.. 

• Buseimagen

Oj då! Dom banorna har jag inte ens tänkt i.
    Är gärna sådär att jag klarar allt själv. Men denna gång vore det kanske idé att ta hjälp. Vore ju himla tråkigt att ble sjuk till dopdagen!
    Tusen tack för tipset.

• karet

Vi hade färgtema på mottagningen, sånt kan ju vara kul. Sen hade jag också smålappar utplacerade med lite rolig info. Tex hur mkt hon vägde och hur lång hon var och hur stora vi föräldrar var vid födseln. En lite förklaring till hennes namn på en annan lapp. Lite rolig info om henne själv (tex vad hon gillar/inte gillar), en lapp med statistik runt namnen, en annan om olika smeknamn vi haft osv. Då hade gästerna något att läsa/prata runt vid bordet. Bord ja, se till att ha ett presentbord och var noga vid presentöppning att ni skriver ner vem som gett vad, är bra att ha till sen. En gästbok kan vara kul att ha. Om det kommer andra barn så kan ni göra en lite "presentpåse" till dem med ngn leksak, russin/godis etc så de är sysselsatta.

• Buseimagen

Kanon tips!
    På tal om presentbord... Måste man öppna presenterna vid fikat eller kan man göra de hemma i lugn och ro sen?

• Sereena

Vi vill nog försöka öppna hemma själv.
    Var på ett dyp förra året med en låååång och segdragen presentöppning.
    Ganska tråkigt tyckte vi att det var... Men det är klart, vissa kanske vill se när man öppnar deras presenter... 

• Sereena

Det tycker jag aboslut!

Fast jag har funderat lite och vi har inte jättemycket aktiviteter på dopet så kanske borde man ha presentöppning ändå....hm... 

• Sereena

Hehe...jag vet faktiskt inte. Har blivit lite stressad nu bara när jag läst runt här på forumet och folk verkar ha en massa aktiviteter...men det kanske man inte måste.

• Buseimagen

Jag är ju sådär att de ska vara så lite krångel som möjligt. Så vi kör dop i kyrkan. Sen blir det smörgåstårta och fika efteråt. Sen får de vara bra så :)

Tycker du att det är oförskämt att öppna presenterna hemma i lugn och ro?

• tulip79

Vi funderar oxå på dop i februari, sonen är då 4 månader. Någon som har tips på hur man kan piffa till fikadukningen efteråt i församlingshemmet?

• Sereena
    tulip79 skrev 2011-12-20 14:05:00 följande:
    Vi funderar oxå på dop i februari, sonen är då 4 månader. Någon som har tips på hur man kan piffa till fikadukningen efteråt i församlingshemmet?
    Vi ska göra fina servettvikngingar (kan man förbereda innan).

Lägga lite dekorationer på borden i form av små hjärtan t.ex. Små ljusstakar - köpa billiga på ikea.
    lite smp skålar med blommor i.  
  • tulip79
    Sereena skrev 2011-12-28 12:46:47 följande:
    Vi ska göra fina servettvikngingar (kan man förbereda innan).

Lägga lite dekorationer på borden i form av små hjärtan t.ex. Små ljusstakar - köpa billiga på ikea.
    lite smp skålar med blommor i.  
    Tack för tipsen!
Svar på tråden Tips inför dop?!