• AW76

Hur uttalar ni namnet Anne?

Jag är bara nyfiken på hur ni uttalar detta namn Glad

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Hur uttalar ni namnet Anne?
  • Johan70

I Sverige, Frankrike och engelskpråkiga länder uttalas det "Ann", i Norge, Finland och Tyskland som "Anne" med hörbart e.

• Twilight

Har alltid uttalat det Ann, tills för några år sedan då jag lärde känna en tjej som hette AnnE. Nu känner jag två AnnE men ingen Ann, så då blir det automatiskt med E på slutet.

♥Älskade barn, vad vore mitt liv utan er♥
  • Johan70
    Twilight skrev 2011-10-26 23:52:18 följande:
    Har alltid uttalat det Ann, tills för några år sedan då jag lärde känna en tjej som hette AnnE. Nu känner jag två AnnE men ingen Ann, så då blir det automatiskt med E på slutet.
    De har väl utländskt påbrå, kan tänkas.
  • Vulpecula

Ann, eftersom alla Anne jag träffat har uttalat det så. Ibland har jag dock stött på folk som säger AnnE, vilket gör mig lika förvirrad som när Brita ska vara Briiita och inte Britta.

• ViolinaX
    FrökenUmami skrev 2011-10-26 14:48:38 följande:
    Ann om det inte stavas Anné
    Ehm...då tänker jag:

tänk dig orden id (fisk), ide (björnens övervintringsplats) och idé (något man får i sina ljusa stunder). Ganska lika stavningar men olika uttal!

Min mamma heter Anne-Marie.
    Hennes mamma har danskt påbrå och ville att det skulle uttalas just så: AnnE-MariE.
  • AW76
    Vulpecula skrev 2011-10-27 00:19:15 följande:
    Ann, eftersom alla Anne jag träffat har uttalat det så. Ibland har jag dock stött på folk som säger AnnE, vilket gör mig lika förvirrad som när Brita ska vara Briiita och inte Britta.
    Vad lustigt att du tog upp namnet Brita, min mormor heter det och det ska uttalas som Briiita. Egentligen tycker jag väl inte att de namnen bör förvirra. Brita = Briiita. Britta= Britta. Annat uttal på de namnen innebär ju felstavning!
  • AW76

Blev förrseten alltid jätteirriterad när folk sa AnnE på Grönkulla om bok-karaktären Skrikandes För mig var hon solklart Anne på Grönkulla, där man INTE uttalade e:et! 

• Twilight
    Johan70 skrev 2011-10-27 00:02:12 följande:
    De har väl utländskt påbrå, kan tänkas.
    Nix, ingen av dem.
    ♥Älskade barn, vad vore mitt liv utan er♥
  • AW76
    spöke skrev 2011-10-27 14:35:10 följande:
    På tal om Ann/Anne:
    www.familjeliv.se/Forum-3-123/m61779771.html

Haha, ja Ann/Anne är verkligen bortglömt! Jag kände mig ganska ensam om det namnet under min uppväxt, alla andra hette ju Anna. Och sedan 80-talet är det väl INGEN som döper sitt barn till Ann/Anne. Förståeligt, har alltid tyckt att det är ett oerhört tråkigt namn.
  • spöke
    AW76 skrev 2011-10-27 21:49:19 följande:
    Haha, ja Ann/Anne är verkligen bortglömt! Jag kände mig ganska ensam om det namnet under min uppväxt, alla andra hette ju Anna. Och sedan 80-talet är det väl INGEN som döper sitt barn till Ann/Anne. Förståeligt, har alltid tyckt att det är ett oerhört tråkigt namn.
    Jag tycker både Ann och Anne är fina namn. De kommer säkert komma tillbaka om ett antal år.
  • AW76
    spöke skrev 2011-10-27 22:01:44 följande:
    Jag tycker både Ann och Anne är fina namn. De kommer säkert komma tillbaka om ett antal år.
    Tror du det? Ja.. kanske. Kul o höra att du tycker det är fint iallafall
  • Aquavit
    AW76 skrev 2011-10-27 09:13:33 följande:
    Blev förrseten alltid jätteirriterad när folk sa AnnE på Grönkulla om bok-karaktären Skrikandes För mig var hon solklart Anne på Grönkulla, där man INTE uttalade e:et! 
    Ja, Anne på Grönkulla var så klart "Ann", eftersom det är det rätta engelska uttalet.
    Jag har nog alltid också uttalat Anne på svenska utan E, ända tills jag lärde känna en AnnE, och sen en till, men tror aldrig jag faktiskt kännt någon Ann(e).
Svar på tråden Hur uttalar ni namnet Anne?