Hur uttalar ni namnet Anne?
Jag är bara nyfiken på hur ni uttalar detta namn
Jag är bara nyfiken på hur ni uttalar detta namn
Jaha ja, första gången jag gör en omröstningstråd, så skippa pluppen i mitten
AnnE, men jag kanske är påverkad av att jag hade en kompis som hette så en gång i tiden.
Jag uttalar namnet med E'et på slutet, eftersom jag hade en bekant som hette så och uttalade så....
Eller två vet jag förresten som uttallar så.
AnnE. Kan hända det beror på att jag har två finska vänner som båda heter Anne och uttalar e:et.
Intressant Jag kan säga att jag heter ett av namnen, båda uttalen existerar ju, men för MIG är bara ett av uttalen rätt. Avslöjar lite senare..
Generellt säger jag Ann men till just en person med finsk bakgrund som själv säger AnnE säger jag förstås så. Ingen annan kan ju säga att det ena eller andra är rätt om man inte själv heter det...
Min estniska faster heter Anne med uttalat e, men här i England säger man "Ähn" (typ)
Jag hade kanske funderat på att inte uttala e:et om personen ifråga var från ett engelsktalande land, men annars med e.
Eftersom jag vet att uttalet varierar så brukar jag fråga personen i fråga hur de vill att namnet uttalas. Annars kör jag på Ann utan e.
Jag kör på AnnE om jag inte har anledning att anta annat, tex att de kommer från ett annat land. Oftast brukar jag vänta in till någon som känner personen, eller de själva, säger namnet. Då får man oftast veta vad som gäller Uttalas det Ann tycker jag man kan skippa e:et och bara heta Ann (alltså inte om man nu faktiskt heter det men som föräldrar som namnger barnet).