• Gummsan82

För tidigt att börja "potträna" vid ca 9-10 månader?

I går satt vi mammor och pratade och då sa en tjej att hennes syster satte sina barn på pottan så snart dom kunde sitta riktigt bra. Typ att varje kväll vi 8 så satte hon dem på pottan en liten stund, oavsett om det kom nått eller inte. ibland så kom det nått ibland inte.

Blev lite farcinerad av denna sak, så jag undrar nu om det är FÖR tidigt?

• Svar på tråden För tidigt att börja "potträna" vid ca 9-10 månader?
  • Lica

Tonx //
    Rent praktiskt....en 3-månaders är ju inte helt stadig i kroppen....hur gör du?! Och...använder ni aldrig blöja nu?

• miriel

För alla som är intresserade av hur man kan låta sin bebis slippa blöjor och hur EC går till kan jag tipsa om ecsweden.se

Håller med Kristinah om allt, kunde inte skrivit bättre själv .
    Tonx: Visst är det kul när man märker att det fungerar!

Min tjej är nu sexton månader (Ecat henne sen hon var sex månader) och hon har full koll på sig själv, säger till när hon behöver (även på nätterna och vet exakt var det ska hamna. Sen är det ju inte alltid vi vuxna är så snabba på att fatta...så än så länge har vi tygisar som back-up till å från. Men är det så att vi missar så talar hon om det direkt.

• kixan

Tonx: Lite OT, men vad har du för trosor på henne? Funderar på om jag kanske skulle skaffa några till Freja (4mån), men jag vet inte riktigt vilka. Blöjtrosor i minsta storleken kanske?

• kristinah

kixan - blöjtrosor funkar ju bra men var lite försiktig med storlekarna. Om du köper mindre än hennes egentliga storlek finns risk att de blir trånga i benöppningarna - men hon kanske inte har så tjocka lår

Ang pottträning - jag vet inte om det är rätt med min definition av potträning här ovanför. Kanske tog i lite i negativa ord.
    Men för mig handlar pottandet inte om nån träning överhuvudtaget. Mer en invänjning och inlärning. Träning låter så prestationsinriktat och det är det ju absolut inte frågan om när barnen är så små.

• Tonx

Lica; Nova är väldigt stadig för sin ålder och det går finfint att bara hålla henne runt överkroppen, annars brukar jag hålla henne under benen och låta henne lutas mot mina armar som är bakom ryggen på henne =)

Kixan; Jag har blöjtrosor i strl 62, hennes övriga kläder är i strl 68. :)

• glasbubblan

Kan ju bidra med lite info om att det finns MASSOR av länder där folk inte har blöjor på sina barn över huvudtaget. Har varit en del i Indien och där ser man bra många nakna bebisar som blir omkringbruna på syskons/mammas höft, utan att det är minsta blött/kladdig nånstans.

Nu har inte jag fått min lilla bebis än, men att låta barn ha blöja så lite som möjligt låter som en självklarhet. Blöjor är ju faktiskt något som har uppfunnits för föräldrarnas skull. Det är ju så att säga "praktiskt" att ha blöja på barnen så de inte "smutsar ner" överallt. Läste nånstans (säkert på Aftonbladet, men ändå) att många ungar har blöja tills de är fem, och har jätteproblem med att sluta, just eftersom dagens blöjor är så "bra" att barnen knappt märker att det är något i dem.

Men som sagt, det är två, tre veckor kvar till min egen skrutt kommer, så jag ska väl egentligen inte uttala mig ännu. Men jag har åtminstone en plan (att köra så blöjfritt det bara går ända från början), även om jag kan tänka mig att revidera den...

• Lyllo

Jag tror på konspirationsteorin Det är de multinationella företagen som vill få oss att tro att just potträning är så oerhört traumatiserande och skadligt för barnen.

Jag är född på 60-talet, och hade plastsnibbar och blöjor med dålig uppsugningsförmåga. Då var snittiden på blöjanvändning ca 1 till 1,5 år kortare (!) än det är idag, med de nya torra blöjorna. Räkna ut vad blöjor för ett barn kostar under ett år och multiplicera det med antal barn i Sverige, Europa och USA så får man en nätt liten summa för t ex Pampers.

Varför är just potträning "att göra vuxna av barn", De lär sig att äta, sova, röra sig, kommunicera etc med stöd av föräldrarna. Som Moomin skriver, alla normalt funtade tvingar eller pressar ju inte sina barn., oavsett vad det gäller

• LabLover

Håller med dig kristinah. Har vänner som bor i Kina just nu t ex och där springer småbarnen runt med grenlösa byxor och kissa och bajsar var de vill. I affärer och på restauranger, you name it Helt naturligt och de lär sig nog snabbare än hos oss här i västvärlden.

Jag tycker Libero/Pampers skulle ta fram blöja som INTE känns torr när barnet har kissat. En träningsblöja eller finns redan det? Kanske ska börja med tygblöjor när dottern kan gå?

• Lykiska

Vi började sätta sonen på toaletten varje morgon och kväll när han blev sju månader. Fungerar alldeles utmärkt! Kan också hinna till toaletten innan det kommer i blöjan på dagarna, men inte varje gång. Vi gör ingen affär av det vare sig det kommer i blöjan eller på toaletten.

Lablover,
    Vet inte om blöjföretagen har några sådana, men har sett träningsbyxor på pippilotta.se
    Verkar smart!

• Anonym (Lena)

Hej! Jag tänker att man kan ta med forskning och de råd som finns idag - enligt dem så är det bra att börja tidigt. Den senaste forskningen är ju att bebisen kommunicerar vid nödighet redan som nyfödd och den kommunikationen sedan försvinner pga blöjor.

Och BVCs rekommendation är att man börjar med potta innan 10 månader eller innan barnet kan gå.

Så ja, det verkar som din kompis gör helt rätt. 

Här är källan: https://www.rikshandboken-bhv.se/livsvillkor--levnadsvanor/levnadsvanor---oversikt/toalettvanor/

S
    en finns det också en annan aspekt - många föräldrar känner sig betungade i en stressig vardag att ha ytterligare en sak att hålla koll på. Då är det helt okej att vänta med pottan.

Så alla gör rätt oavsett. Familjer gör det som passar dem.

Jag ser på min 9 månader att hon vant sig vid blöjan. Blöjan är inget naturligt utan jag har introducerat och vänjt henne vid den i 9 månader. Tar jag bort blöjan så kissar hon småskvättar här och där. Jag har nu börjat introducera pottan direkt efter när hon vaknat och blir förvånad hur snabbt hon fattar. I början ville hon inte ens sitta på den - "vad är detta?" men helt plötsligt en dag knäckte hon koden och nu sitter hon gärna på den en längre stund och håller på med någon leksak samtidigt. Då kommer det oftast kiss och bajs.

Men emellan sovstunderna är det svårare att fånga upp kiss då hon är så pass van vid blöjan redan. Barn nummer två tror jag att jag försöker introducera en toaplats (måste inte va just pottan utan att jag sätter barnet på huk nånstans) innan 6 månader. Sen får jag anpassa efter hur det går.

Jag hade velat få denna information redan när barnet va nyfödd. Det var först på sistone jag fick till mig
    all information på nätet. Och jag ser på mitt barn att det är lite försent. Hon är så van vid blöja nu.

Alla är olika och har olika behov. Men det var så för mig iallafall. Sen om någon annan familj tycker det är smidigast med blöja och vill börja med potta senare är det helt okej också. Alla behöver inte göra exakt samma sak.

• Anonym (18 år sedan)
    Anonym (Lena) skrev 2024-09-25 11:21:21 följande:

Hej! Jag tänker att man kan ta med forskning och de råd som finns idag - enligt dem så är det bra att börja tidigt. Den senaste forskningen är ju att bebisen kommunicerar vid nödighet redan som nyfödd och den kommunikationen sedan försvinner pga blöjor.

Och BVCs rekommendation är att man börjar med potta innan 10 månader eller innan barnet kan gå.

Så ja, det verkar som din kompis gör helt rätt. 

Här är källan: https://www.rikshandboken-bhv.se/livsvillkor--levnadsvanor/levnadsvanor---oversikt/toalettvanor/

S
    en finns det också en annan aspekt - många föräldrar känner sig betungade i en stressig vardag att ha ytterligare en sak att hålla koll på. Då är det helt okej att vänta med pottan.

Så alla gör rätt oavsett. Familjer gör det som passar dem.

Jag ser på min 9 månader att hon vant sig vid blöjan. Blöjan är inget naturligt utan jag har introducerat och vänjt henne vid den i 9 månader. Tar jag bort blöjan så kissar hon småskvättar här och där. Jag har nu börjat introducera pottan direkt efter när hon vaknat och blir förvånad hur snabbt hon fattar. I början ville hon inte ens sitta på den - "vad är detta?" men helt plötsligt en dag knäckte hon koden och nu sitter hon gärna på den en längre stund och håller på med någon leksak samtidigt. Då kommer det oftast kiss och bajs.

Men emellan sovstunderna är det svårare att fånga upp kiss då hon är så pass van vid blöjan redan. Barn nummer två tror jag att jag försöker introducera en toaplats (måste inte va just pottan utan att jag sätter barnet på huk nånstans) innan 6 månader. Sen får jag anpassa efter hur det går.

Jag hade velat få denna information redan när barnet va nyfödd. Det var först på sistone jag fick till mig
    all information på nätet. Och jag ser på mitt barn att det är lite försent. Hon är så van vid blöja nu.

Alla är olika och har olika behov. Men det var så för mig iallafall. Sen om någon annan familj tycker det är smidigast med blöja och vill börja med potta senare är det helt okej också. Alla behöver inte göra exakt samma sak.

Hur hittade du den här tråden? Barnen som TS skriver om är vuxna idag.
  • Agda90

Vi potttränade aldrig. Visst fanns det en potta i badrummet och ville barnen testa den så var det fritt fram. Ena barnet la blöjan vid 2 års ålder och andra vid 2,5. Dottern vaknade en morgon och sa bara att nu var det slut med blöja. Det andra barnet kommer jag inte ihåg exakt hur det gick till men minns att det var ganska smidigt och enkelt där med. 

Svar på tråden För tidigt att börja "potträna" vid ca 9-10 månader?