För tidigt att börja "potträna" vid ca 9-10 månader?
Hej! Jag tänker att man kan ta med forskning och de råd som finns idag - enligt dem så är det bra att börja tidigt. Den senaste forskningen är ju att bebisen kommunicerar vid nödighet redan som nyfödd och den kommunikationen sedan försvinner pga blöjor.
Och BVCs rekommendation är att man börjar med potta innan 10 månader eller innan barnet kan gå.
Så ja, det verkar som din kompis gör helt rätt.
Här är källan: https://www.rikshandboken-bhv.se/livsvillkor--levnadsvanor/levnadsvanor---oversikt/toalettvanor/
Sen finns det också en annan aspekt - många föräldrar känner sig betungade i en stressig vardag att ha ytterligare en sak att hålla koll på. Då är det helt okej att vänta med pottan.
Så alla gör rätt oavsett. Familjer gör det som passar dem.
Jag ser på min 9 månader att hon vant sig vid blöjan. Blöjan är inget naturligt utan jag har introducerat och vänjt henne vid den i 9 månader. Tar jag bort blöjan så kissar hon småskvättar här och där. Jag har nu börjat introducera pottan direkt efter när hon vaknat och blir förvånad hur snabbt hon fattar. I början ville hon inte ens sitta på den - "vad är detta?" men helt plötsligt en dag knäckte hon koden och nu sitter hon gärna på den en längre stund och håller på med någon leksak samtidigt. Då kommer det oftast kiss och bajs.
Men emellan sovstunderna är det svårare att fånga upp kiss då hon är så pass van vid blöjan redan. Barn nummer två tror jag att jag försöker introducera en toaplats (måste inte va just pottan utan att jag sätter barnet på huk nånstans) innan 6 månader. Sen får jag anpassa efter hur det går.
Jag hade velat få denna information redan när barnet va nyfödd. Det var först på sistone jag fick till mig
all information på nätet. Och jag ser på mitt barn att det är lite försent. Hon är så van vid blöja nu.
Alla är olika och har olika behov. Men det var så för mig iallafall. Sen om någon annan familj tycker det är smidigast med blöja och vill börja med potta senare är det helt okej också. Alla behöver inte göra exakt samma sak.