AnkiC skrev 2011-10-30 10:24:06 följande:
Tack! Jo detta är ju ett viktigt beslut. Man vill ju att sitt barn ska få de bästa möjligheterna. Är förskollärare själv och vet hur olika barn kan vara oavsett ålder. Dessutom är han ju född sent så inget konstigt med det egentligen. Har redan från början varit inställd på att han kanske inte är redo 2012.
Men hur ser du på det här med att förskoleklass inte är skola? Måste man vara skolmogen för att börja i förskoleklass? Borde inte de kunna möta min sons behov där istället för att gå om ett år i förskolan? Är det sämre att gå om förskoleklass isåfall?
I dag är förskoleklass ganska mycket skola. På vissa skolor räknar man redan i matteböcker samt har läsning tillsammans med årskurs 1. Där jag arbetar kan 95% av barnen läsa innan de börjar i årskurs 1. Vet inte riktigt om det är bra eller dåligt. Det är oftast barnen som är intresserade och får då möjlighet att prova på olika pedagogiska övningar, spel och lekar. Det jag upplever så är det inte läsning och skrivning som avgör om barnet bör börja i förskoleklass utan det sociala. Det finns fyraåringar som kan läsa men är absolut inte mogna för att börja i skolan.
Förskoleklass blir mer och mer skola och är inte som lekis var när vi var små. Jag har som lärarutbildare fått information från universitetet och skolverket som säger att från år 2015 så kommer det inte vara förskollärare i förskoleklass utan lärare för yngreåldrarna eller lågstadielärare. Förskollärare som saknar lågstadiebehörighet kommer då att få sluta i skolan och börja arbeta i förskolan alt fritids. Detta har verkligen sårat våra äldre förskollärare som arbetat i förskoleklass i över 30år.
Förlåt för att jag svävar ut men tänkte att det kanske säger lite om hur skollikt förskoleklassen börjar bli. Det kommer mer att räknas som ett tionde skolår.
Självklart är det skolans plikt att möta alla barn på den nivå de är samt utifrån de behov som finns. Tyvärr ser det väldigt olika ut på olika skolor hur den hjälpen ser ut. Besök skolan och gå in på skolans hemsida och läs vad de har för olika policydokument och planer. Det finns föräldrar som sätter sina 5åringar i förkoleklass då de tycker att det är bra för det är gratis istället för att låta dem gå på förskola. Detta regeringsbeslut har inte varit så bra för barnen och verksamheten. Men det är mycket som blir tokigt när det är politiker som egentligen inte vet någonting om skolan som sitter och tar beslut.
Självklart kan man ta sitt extra år i förskoleklass. Det som blir tokigt då är när alla klasskompisar som man lärt känna helt plötligt försvinner och man får helt nya vänner. Om han umgås mest med de yngre redan nu så är det lättare för honom att få gå tillsammans med sina vänner. Vissa skolor har ett mycket tätt samarbete mellan förskoleklass och årskurs 1. Då är det mycket enklare att ta extraåret i förskoleklass.
Det är bara höst nu och din son har hela våren och sommaren på sig att mogna så förhoppningsvis ska du inte behöva välja. Men blir det så att du fortfarande känner att han nog inte är skolmogen var inte rädd för att låta honom gå kvar på förskolan för det är absolut inget konstigt eller fel med det. Som någon annan skrev så är det inte rätt mot barnen att vi vuxna hakar upp oss på deras ålder.