• AnkiC

Barn född sent på året- gå ett extra år på förskolan?

Hej! Undrar om det är nån som har eller har haft ett barn som är född sent på året som har eller tänker välja att den går kvar ett extra år på förskolan och börjar förskoleklass som 6.5 istället för 5.5?

Min son är född 19 december 2006. Han skulle egentligen kommit januari 2007 och hade han gjort det hade det ju inte varit tal om att börja förskoleklass 2012, då hade han ju börjat 2013. Nu kom han tidigt och hör till årskullen som börjar 2012.

Han är ju nästan året yngre än många av de som är i hans årskull och är inte lika framåt på alla områden. De kompisar han leker med är de som är födda året efter honom. Han leker inte så mycket med de barn i hans årskull.

Så hur resonerar ni? Är det bättre att låta honom gå kvar ett år och låta honom känna sig duktig när han väl går över? Eller ska man begära av skolpersonalen att anpassa förskoleklassens verksamhet efter hans utveckling? Kanske han växer av att börja förskoleklassen? Ska han gå ett år extra i förskoleklassen istället?

Hur har ni gjort?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-10-30 09:21
    Kan ju tillägga att jag väntar barn så om han skulle gå kvar på förskolan ett år till blir det endast på 15 timmar. Kan det vara för lite tid för honom om han behöver mycket stimulans?

• Svar på tråden Barn född sent på året- gå ett extra år på förskolan?
  • The Doctor
    jessin skrev 2011-10-30 10:17:07 följande:
    Jag som lärare tycker att du är väldigt klok som förälder som överväger detta. Alla barn är olika men tyvärr är det så att många pojkar som är födda sent på året inte är mogna för förskoleklass och sedan årskurs 1. Många känner att de inte är socialt på samma nivå som klasskompisarna. I vissa fall rättar det till sig någon gång på lågstadiet medan i andra inte förrän på högstadiet/gymnasiet. (Högst individuellt)

Många föräldrar låter sina barn hoppa över förskoleklass och börja i årskurs 1 ett år tidigare bara för att de kan läsa och skriva. Bara för att man kan läsa och skriva så är man inte alltid skolmogen. Jag tycker att du ska besöka skolan och prata med pedagogerna samt prata med förskollärarna på förskolan som din son går på nu.

Tänk på att gå efter din egen magkänsla för det är du som förälder som känner ditt barn bäst. Det är ofta jobbigare att ta ett extra år i när man redan går i skolan än att börja ett år senare från början. Det blir vanligare och vanligare att föräldrar utgår från barnens bästa och överväger att låta sina barn börja senare. Förr var det mer viktigt att barn gick med jämngamla. I dag tror jag att det är mer föräldrarna som tycker att det är viktigt och inte barnen.

Gör det som är bäst för ditt barn och bry dig inte om dumma kommentarer som tyvärr är emot bättre vetande.        
  • jessin
    AnkiC skrev 2011-10-30 10:24:06 följande:
    Tack! Jo detta är ju ett viktigt beslut. Man vill ju att sitt barn ska få de bästa möjligheterna. Är förskollärare själv och vet hur olika barn kan vara oavsett ålder. Dessutom är han ju född sent så inget konstigt med det egentligen. Har redan från början varit inställd på att han kanske inte är redo 2012.

Men hur ser du på det här med att förskoleklass inte är skola? Måste man vara skolmogen för att börja i förskoleklass? Borde inte de kunna möta min sons behov där istället för att gå om ett år i förskolan? Är det sämre att gå om förskoleklass isåfall? 

I dag är förskoleklass ganska mycket skola. På vissa skolor räknar man redan i matteböcker samt har läsning tillsammans med årskurs 1. Där jag arbetar kan 95% av barnen läsa innan de börjar i årskurs 1. Vet inte riktigt om det är bra eller dåligt. Det är oftast barnen som är intresserade och får då möjlighet att prova på olika pedagogiska övningar, spel och lekar. Det jag upplever så är det inte läsning och skrivning som avgör om barnet bör börja i förskoleklass utan det sociala. Det finns fyraåringar som kan läsa men är absolut inte mogna för att börja i skolan.

Förskoleklass blir mer och mer skola och är inte som lekis var när vi var små. Jag har som lärarutbildare fått information från universitetet och skolverket som säger att från år 2015 så kommer det inte vara förskollärare i förskoleklass utan lärare för yngreåldrarna eller lågstadielärare. Förskollärare som saknar lågstadiebehörighet kommer då att få sluta i skolan och börja arbeta i förskolan alt fritids. Detta har verkligen sårat våra äldre förskollärare som arbetat i förskoleklass i över 30år.
    Förlåt för att jag svävar ut men tänkte att det kanske säger lite om hur skollikt förskoleklassen börjar bli. Det kommer mer att räknas som ett tionde skolår.

Självklart är det skolans plikt att möta alla barn på den nivå de är samt utifrån de behov som finns. Tyvärr ser det väldigt olika ut på olika skolor hur den hjälpen ser ut. Besök skolan och gå in på skolans hemsida och läs vad de har för olika policydokument och planer. Det finns föräldrar som sätter sina 5åringar i förkoleklass då de tycker att det är bra för det är gratis istället för att låta dem gå på förskola. Detta regeringsbeslut har inte varit så bra för barnen och verksamheten. Men det är mycket som blir tokigt när det är politiker som egentligen inte vet någonting om skolan som sitter och tar beslut.

Självklart kan man ta sitt extra år i förskoleklass. Det som blir tokigt då är när alla klasskompisar som man lärt känna helt plötligt försvinner och man får helt nya vänner. Om han umgås mest med de yngre redan nu så är det lättare för honom att få gå tillsammans med sina vänner. Vissa skolor har ett mycket tätt samarbete mellan förskoleklass och årskurs 1. Då är det mycket enklare att ta extraåret i förskoleklass.

Det är bara höst nu och din son har hela våren och sommaren på sig att mogna så förhoppningsvis ska du inte behöva välja. Men blir det så att du fortfarande känner att han nog inte är skolmogen var inte rädd för att låta honom gå kvar på förskolan för det är absolut inget konstigt eller fel med det. Som någon annan skrev så är det inte rätt mot barnen att vi vuxna hakar upp oss på deras ålder.     

• Machapuchare

Det finns ju barn som är födda tidigt på året där föräldrarna väljer att låta dem börja ett år tidigare i skolan så det där är väl individuellt när man är "skolmogen" eller inte?

• jessin
    Machapuchare skrev 2011-10-30 13:28:20 följande:
    Det finns ju barn som är födda tidigt på året där föräldrarna väljer att låta dem börja ett år tidigare i skolan så det där är väl individuellt när man är "skolmogen" eller inte?
    Håller med om att det är helt indiviuellt men tyvärr i många fall ett mindre bra beslut. Det är mindre bra när föräldrarna endast har gått på att deras barn kan läsa och skriva för det är inte samma sak som skolmogen.

Många barn som inte kan läsa och skriva när det börjar i årskur 1 är mer "skolmogna" än barn som redan kan läsa och skriva. (Det beror inte på att de tycker att det är trist för att de redan kan läsa och skriva då vi i dagens skola har individuella utvecklingsplaner för varje barn.)
  • Kaosmamma

Thaleia: håller med, är extremt ålderstyrt men borde egentligen vara individuellt också! Men där jag bor har faktiskt två pojkar från samma förskola stannat kvar ett extra år. Känner inte dem direkt men har förstått att det är lite jobbigt för dem med samspel och lite så. Så de har väntat. Men vet inte hur föräldrarna reagerat. Sen et jag en flicka som fick börja ett år tidigare i skola då hon kunde läsa och skriva och behövde mer utmaningar och fanns ingen anledning att gå på förskolan och hon ville gärna börja skolan redan. Med min bror så är det 20 år sedan nu :) men vet att han var skolmogen. Förstår också att det är känsligt för föräldrar om man känner att sitt barn kanske inte är riktigt redo och får vänta, men det kan ju verkligen vara avgörande för en bra skolgång också tror jag!

• Tant Green
    AnkiC skrev 2011-10-30 10:29:49 följande:
    Ja det var ju lite fler alternativ att fundera på. Usch vad svårt det är att veta vad som passar min son. Hoppas jag får mycket hjälp med detta från pedagogerna.
    Jag vet att det ena barnets föräldrar såg det som att de fick en extra chans att välja när hon gått ett år till på förskolan. Eftersom hon var född året innan kunde de ju vänta och se hur pass mogen hon hann bli på ett år, om hon skulle börja i förskoleklass med de som var yngre, eller hoppa in i 1:an med sina jämnårigt. Nu valde de 1:an, och det var säkert rätt för henne, men hade de tyckt efter ett extra år i förskolan att hon inte mognad så himla mycket så hade det ju bara varit att låta henne gå ett år i förskoleklass också.
  • Tuffen

Min son ska också börja i förskoleklass nästa år. Det jag är orolig för är säkerheten. Det finns ju inget inhägnat område som på förskolan. Man räknar med att barnen fixar parkeringen, t ex. Men min son är så liten, tycker jag. Han fixar säkert det som är inne, men fixar han själva utemiljön? Säkerheten tycks inte vara den bästa, och miljön är inte riktigt anpassad för så små barn som 5-åringar. Hur tänker ni andra? Jag är t ex rädd för att om han skjuter ut en boll på gatan eller parkeringen så springer han genast och hämtar den utan att se sig för. Han är så impulsiv. Vi bor på en återvändsgata i princip utan trafik, så för oss är detta med trafiken en stor fråga. Han är dessutom van att alltid vara med storebror när han är ute. Vad händer när storebror inte är med? Fixar han livet på en stor skola själv då? Undrar... :(

• myskatt
    Tuffen skrev 2011-10-31 15:34:34 följande:
    Min son ska också börja i förskoleklass nästa år. Det jag är orolig för är säkerheten. Det finns ju inget inhägnat område som på förskolan. Man räknar med att barnen fixar parkeringen, t ex. Men min son är så liten, tycker jag. Han fixar säkert det som är inne, men fixar han själva utemiljön? Säkerheten tycks inte vara den bästa, och miljön är inte riktigt anpassad för så små barn som 5-åringar. Hur tänker ni andra? Jag är t ex rädd för att om han skjuter ut en boll på gatan eller parkeringen så springer han genast och hämtar den utan att se sig för. Han är så impulsiv. Vi bor på en återvändsgata i princip utan trafik, så för oss är detta med trafiken en stor fråga. Han är dessutom van att alltid vara med storebror när han är ute. Vad händer när storebror inte är med? Fixar han livet på en stor skola själv då? Undrar... :(
    Min tjej fyller sex 2/12 och har full koll på "gränserna" och de olika "skolhagarna" de får vara i i en viss ålder. Det visserligen staket mot gatan men inte mot cykelvägen och skogen på andra sidan, men som sagt, hon vet att det är bara fyrorna som får gå över cykelvägen till den skogen.
  • myskatt

Och en sak till. Jag hade lite småångest över att lämna dottern på fritids i mitten av augusti. Kom dit och det var kaos enligt mig. "Stora" barn cyklade runt på gården, de fick gå i skogen ensamma mm. Men vad de lär sig snabbt!

Nu har jag inget osäkert barn så hon sa "mamma du kan åka och jobba" efter 10 min första dagen på fritids. Jag cyklade hem och tog en kopp kaffe, kom tillbaka två timmar senare och hon ville inte gå hem.

Så måla inte upp en massa innan ni sett hur det funkar .

• Kinya
    Thaleia skrev 2011-10-30 09:33:50 följande:
    Så det är bättre att gå efter vad andra säger än vad som kan vara bäst för barnet?Obestämd
    Som sagt, jag ångrar inte en sekund att vi gjorde det valet vi gjorde. Det skiljer liksom knapp två veckor mellan honom och dom barn som fyller år i jan och är -04.
    Men är det verkligen bäst för barnet att bli stämplad som efter, sen och "så dum att h*n går med de som är yngre"?

Obs! Jag anser inte att ett barn som börjar skolan senare är dummare än någon annan men jag vet att andra barn kommer resonera så.
  • Thaleia
    Kinya skrev 2011-11-03 08:43:42 följande:
    Men är det verkligen bäst för barnet att bli stämplad som efter, sen och "så dum att h*n går med de som är yngre"?

Obs! Jag anser inte att ett barn som börjar skolan senare är dummare än någon annan men jag vet att andra barn kommer resonera så.
    Ja, om man nu stämplar barn på det sättet så beror  ju det på den här åldersfixeringen som finns vid skolstarten.
    Sen huruvida man blir stämplad eller ej beror, som all mobbning, på så mycket mer. Men jag skulle aldrig gå rädslan för något sådant gå före det som är bäst för mitt barn. Och i vårt fall har vi som sagt aldrig ångrat det valet vi gjorde. Jag ser nu att vi faktiskt gav honom en bra förutsättning för att få en lyckad skolstart.
    Och skulle det någongång bli ett problem för honom, ja då tar vi det då.
  • Tant Green
    Kinya skrev 2011-11-03 08:43:42 följande:

Kanske ändå "stämpeln" är bättre (eller mindre dålig) än verkligheten? Alltså chansen att det kommer gå bra i skolan, och han får bra betyg så småningom, borde ju vara större om han går med dem som är ett år yngre än med dem som är ett år äldre. Det är ju faktiskt en fördel att vara äldst i gruppen. 
  • AnkiC

Vi skall snart ha möte med förskolläraren och en specialpedagog och prata om hur man ska jobba med och stötta min son under vårterminen. Det känns som ett svårt beslut att ta nu.

Just nu tänker man att det skulle få vara skönt för honom att gå ett år till och får känna sig stor för en gång skull. Han har alltid varit liten och kännt sig otillräcklig. Dessutom leker han ju i nuläget med de som är i årskullen efter och det kanske är dumt att lämna sina kompisar. Miljön i skolan är ju inte den bästa heller och med personalens syn där och så.

Åh andra sidan kanske han börjar leka mer med de äldre under våren och kommer in i den gruppen mer och då känns det mer naturligt att följa med dem upp till förskoleklassen. Han kanske utvecklas mycket under våren och om han då stannar kvar får han inte de större att lära sig av. Dessutom skall jag ju vara f-ledig nästa år så om han börjar redan då går han bara skoltid och slipper långa fritidsdagar och det kan ju vara en positiv anledning att börja redan nästa år.

Svårt beslut att ta nu innan man ser hur det blir efter våren. Jag hoppas man kan få vänta med ansökan eller göra en preliminär ansökan så man kan ändra sig senare. Nån som vet? 

• jessin

Det är upp till varje kommun men i Uppsala är det inget problem att ändra sig. Skolan är alltid "tvungen " att ta emot de barn som hör till området.

• LillaLoppi
    Thaleia skrev 2011-10-30 09:31:00 följande:

Vi lät vår son född sent i dec -03 gå kvar ett år extra på förskolan och sen börja förskoleklassen med -04:orna. Det var absolut inga problem och vi har aldrig ångrat det valet.

Vilken kommun gällde detta?
Svar på tråden Barn född sent på året- gå ett extra år på förskolan?